Børn i institutioner har brug for stillestunder
Behovet for mere ro i børnehøjde er stigende, vurderer en psykolog. På Peder Lykke Skolen på Amager har de indrettet "Pusterummet".
Hver morgen møder en lille gruppe elever på Peder Lykke Skolen på Amager op i Pusterummet i stedet for i deres vanlige klasseværelse. Pusterummet er et lokale indrettet med sækkestole og sparsom udsmykning. Her kan børnene drikke en kop te og forberede sig på endnu en skoledag sammen med inklusionspædagog Søren Bruus Svendsen og hans kollega.
Også i løbet af skoledagen kan børnene bruge Pusterummet, hvis en konflikt koger over i frikvarteret, eller hvis børnene har brug for ro til at fordybe sig i en opgave, skriver Kristeligt Dagblad.
- De kan komme herned for at få ladet batterierne op og få fred og ro på bagsmækken. Særligt nu, hvor skoledagene er meget lange, kan det være godt for nogle børn at komme herned og slappe af, og være hvor det er lettere at koncentrere sig om lektierne, fordi der ikke er en masse distraktioner og afbrydelser, siger Søren Bruus Svendsen.
Behovet for mere ro i børnehøjde er stigende. Det vurderer Lise August, psykolog og ekspert i særligt sensitive børn, som ikke trives med mange stimuli. Men netop overstimulering er et problem i mange børneliv i dag, vurderer Lise August. Sammen med sin mand, Martin August, har hun udviklet et undervisningsmateriale med gode råd til, hvordan man kan skabe mere ro i institutionerne.
- Der er for mange valg og for meget tidspres. Der er i det hele taget mange 'for-meget-heder', og det betyder, at mange børn i dag har svært ved at finde ro, fordi de bliver overstimulerede. Fokus er på, at tingene skal være sjove og oplevelsesprægede.
Når forældrene henter deres børn i børnehaven eller sfo'en, vil de vide, hvad barnet har oplevet eller udrettet. Det er ikke nok, at barnet har været nærværende og kigget på en bille.
Men alle børn - ikke kun de særligt sensitive -har behov for en vekselvirkning mellem ro og aktivitet for at kunne udvikle sig som mennesker, siger Lise August.