Kostbar varmestue: Hjemløses togbøder hober sig op
Nogle hjemløse bruger S-togene i København som varmestue i vinterhalvåret, men har ikke penge til at betale for turen. Flere hjemløse har i dag ubetalte togbøder på op til flere hundredtusinde kroner, skriver Kristeligt Dagblad.
"I den største stak jeg har set, var der bøder for lidt over 250.000 kroner i alt."
June Eliassen er rådgiver hos Sand, De hjemløses landsorganisation, og har arbejdet med hjemløse i mere end 20 år. Der er ofte rigtig mange regninger for ubetalte togbøder imellem, når man gennemgår hjemløses gæld, fortæller hun. Beløbene er sjældent små. For mange drejer det sig om omkring 100.000 kroner og ofte mere.
June Eliassen mener, at der i dag er flere hjemløse i S-togene end tidligere, blandt andet i takt med at flere lokale kommunale kontorer i forstadsområderne lukker og i stedet placeres centralt, så det kræver offentlig transport at komme til dem.
"Der er også mange hjemløse, der tager med toget for at få varmen. Tit handler det lige så meget om at få fred fra det kaos, der nogle gange er rundt omkring på gaderne og på herbergerne. Jeg har oplevet hjemløse, der spiste på toiletterne på Hovedbanegården, fordi der var stille og roligt.
Nu koster det penge, og i dag er der derfor en del, der vælger at tage ud i S-togene i stedet for," siger hun.
DSB, der står for driften af S-togene i København, har i flere år forsøgt at finde ud af, hvordan man skulle håndtere et stigende antal hjemløse i S-togene, forklarer Anette Haugaard, der er underdirektør hos DSB Fjern- og regionaltog.
Derfor havde man i 2011 en forsøgsordning, hvor man i tre måneder gav de hjemløse transport på korte S-togsstrækninger for et beløb på 50 kroner i alt. Man valgte dog at stoppe ordningen i starten af 2012, da man oplevede, at nogle hjemløse rejste uden for de zoner, kortet gav adgang til.
Rådet for Socialt Udsatte mener derimod, at forsøgsordningen fra 2011 fungerede udmærket og ser den gerne genindført, lyder det fra rådets formand Jann Sjursen, som mener, at gælden fra togbøderne er med at til at forværre hjemløses situation.
"Det er et stort problem med de her bøder, fordi de er med til at oparbejde gæld, der er et af de største sociale problemer. Forsøget i 2011 var godt, og det ville være oplagt, at man genindførte det og fik det til at fungere. For vi må huske, at der her er tale om mennesker, der som regel ikke har en jordisk chance for nogensinde at kunne betale deres bøder og gæld tilbage."
"Samtidig kan vi dog godt forstå, at der også er et spørgsmål om retfærdighed i forhold til de andre togpassagerer på spil. Men man kunne spare både penge og administrativt besvær ved at gøre det lettere at få eftergivet gæld fra bøder efter en vurdering af den enkelte," siger Jann Sjursen.
DSB er imidlertid afvisende over for at genindføre ordningen eller på anden vis ændre på de gældende regler.
"Det er et problem, når der er kunder, der ikke betaler for at køre i vores tog, så simpelt er det. At nogle hjemløse ikke betaler i togene kan have mange årsager, men det er svært at forsvare over for vores kunder, at nogle skal betale, og andre ikke skal. Det er rigtigt nok, at man måske fraveg det princip en smule, da man valgte at give andre priser til hjemløse i 2011, men vi må så bare konstatere, at vi ikke syntes, at det fungerede i praksis. Det kan også godt være, at der er et vist administrativt besvær med at inddrive bøderne, men sådan må det være, hvis vi skal have ens regler for vores kunder, og det skal vi," siger hun.