Først møder de tohjulede et skilt med teksten 'dette er ikke en genvej for cyklister', og midt på cykelstien er en række hvidmalede kampesten placeret, skriver metroxpress.
Fonden Christiania står bag stenene, som de kalder 'fartdæmpende foranstaltninger', og det har medført flere klager til kommunen. Blandt andet fra Jakob Næsager, De Konservatives gruppeformand i Borgerrepræsentationen.
- Kommunen har brugt mange penge på en cykelsti, som københavnerne skal bruge, og så er det vanvittigt, at de her skilte og sten opfordrer til, man ikke skal bruge dem, siger politikeren, der vil tage politiske initiativer for at få dem fjernet.
Men det kan blive besværligt. Det er nemlig Bygningsstyrelsen, der ejer grunden, og derfor kan Københavns Kommune ikke fjerne hverken sten eller skilte - selv om man i sidste uge atter anmodede Christiania om at fjerne skiltene.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), som selv var imod cykelruten, vil ikke kommentere på sagen og henviser til Bygningsstyrelsen.
Herfra lyder det fra vicedirektør Kristian Lyk Jensen, at stenene får lov at ligge:
- Vi kan godt se behovet for at få dæmpet farten på cykelstien og er i god dialog med Fonden Fristaden Christiania om fartdæmpningen. Nu ser vi, om de hvidmalede sten fungerer, eller om der kan findes andre og bedre løsninger, siger han til metroxpress.
Hvis der sker en ulykke på grund af stenene, er det Bygningsstyrelsen, der har det almindelige grundejeransvar.
Fonden bag fristaden har intet tilovers for kritikken af forholdene på cykelstien. I stedet mener talsmand Knud Foldschack, man har gjort politikerne en tjeneste:
- Vi vil ikke have en motorvej for cykler, men en margueritrute, og af sikkerhedshensyn har vi lavet de her fartdæmpende foranstaltninger. I stedet for at gøre det på en kedelig og dyr måde, hvor man bruger millioner på nogle bomme, har vi lavet noget, der både er billigt og sikkert, siger han til metroxpress.
Knud Foldschack afviser også, at der kommer til at ske forandringer på cykelruten.
- I min optik er både skilte og sten lovlige, og de bliver, hvor de er. Jeg synes både, vi har taget hensyn til trafiksikkerhedden, og at det skal se pænt ud. Cykelstien har været en svær sag, men nu er vi alle lykkelige, siger han.