16.590 kroner for en beboerlicens: Politikere vil gøre det tre gange dyrere at parkere i København
Københavnere skal betale tre gange så meget som i dag for at have bilen parkeret i byen, lyder det i nyt udspil fra Alternativet.
16.590 kroner.
Det kan blive den årlige pris for at have sin diesel- eller benzinbil parkeret i Københavns Kommune fra 2025, hvis den kører få kilometer per liter – hvert fald, hvis det står til Alternativet.
Partiet har nemlig fremlagt et nyt børneudspil, og her indgår beboerlicensen som en del af i alt fem nye initiativer.
Partiet ønsker at gøre det tre gange dyrere at have sin diesel- eller benzinbil parkeret inden for kommunegrænsen sammenlignet med i dag.
Det betyder helt konkret, at benzin- og dieselbiler, der kører længst på literen, kan nøjes med at betale 4005 kroner om året for en beboerlicens, mens københavnere med en dieselhakker eller benzinsluger må grave dybt i pungen efter lidt over 16.000 kroner.
- Hvis vi ikke gør noget, ser vi ind i en fremtid med København, der sander til i biler. Som vi ser det, vil børn vokse op med endnu mere støj og trafikkaos, end der allerede er nu, og derfor foreslår vi at sætte beboerlicensen op for at få flere biler ud af byen, siger Emil Sloth Andersen, medlem af borgerrepræsentationen for Alternativet.
El- og brintbiler er fritaget
Mens udspillet lægger op til, at diesel- og benzinbilsejere skal betale mere, så vil ejere af el- og brintbiler ikke komme til at mærke nogen forhøjelse af beboerlicensen. Prisen vil nemlig forblive på 215 kroner årligt.
- Vi har valgt at give el- og brintbiler særstatus, da de bidrager til den grønne omstilling. Når det er sagt, er vi ikke ukritiske over for el- og brintbiler, så hvis det skulle vise sig, at de er mindre grønne end først antaget, så kan det godt være, at den særstatus frafalder. Men det må fremtiden vise, siger Emil Sloth Andersen.
Ifølge politikeren har man i den hollandske hovedstad, Amsterdam, sat parkeringspriserne op, så det nu koster mellem 1.500 til 2.200 kroner at parkere per måned. Og denne udvikling bør København efterfølge, lyder det.
- Det vil betyde forhåbentlig betyde, at færre vil købe en bil - eller som minimum udskifte den med en el- eller brintbil - men også at flere vil kigge i retning af delebilsordning og offentlig transport. Det forholder sig nemlig sådan, at det er et mindretal af københavnerne, der ejer en bil, så for at skabe mere solidaritet for alle, mener vi, at bilisterne også må give et mere solidarisk bidrag, siger han.
Et forslag med historik
At gøre beboerlicensen dyrere er langt fra en ny tanke.
I 2018 foreslog den daværende teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten for eksempel, at man skulle gå drastisk til værks for at nedbringe antallet af biler i København.
En beboerlicens skulle ifølge forslaget koste 10.000 kroner om året.
Selvom en økonomisk stigning i den størrelsesorden ikke blev aktuel på daværende tidspunkt, er Enhedslisten stadig med på idéen om dyrere beboerlicenser, som Alternativet lægger op til.
Det fortæller Knud Holt Nielsen, medlem af Teknik- og Miljøudvalget og Børne- og Ungdomsudvalget.
- Vi har mange gange peget på, at priserne på beboerlicensen bør stige, og det holder vi ved. Der er nemlig et helt grundlæggende problem i, at der ikke er plads til bilerne i København, og mængden stiger kun, så vi skal have fundet på nyttige løsninger. Her kan prisstigninger på beboerlicensen være én af dem, siger han.
Prisstigningerne er dog ikke nok alene, lyder det fra Knud Holt Nielsen.
- Hvis vi skal have folk væk fra bilerne til andre transportformer, så kræver det, at vi også får forbedret vores kollektive trafik, udbygget vores cykelinfrastruktur og flere over i delebiler. Det er det, der for alvor skal være med til at trække folk væk fra bilerne og over i nogle grønnere transportformer, og det er vi nødt til at tænke sammen med prisstigninger, siger Knud Holt Nielsen.
En beboerlicens for de mindst forurenende diesel- og benzinbiler koster i dag 1335 kroner om året.