720 lastbiler om dagen gennem byen til Lynetteholm bekymrer fortaler – vil have ændret ruten
Mere end 700 lastbiler kører hver dag til og fra Lynetteholm. Nu vil SF-politiker ændre ruten for nogle af dem, der kører gennem hans område.
72 gange i timen kører der en lastbil med jordkørsel til og fra Lynetteholm. Og det fortsætter 10 timer om dagen.
Og selvom jordtransporterne til den kunstige halvø Lynetteholm har været i gang i knap en måned, så stiller SF-politikeren Klaus Mygind allerede nu spørgsmålstegn ved nogle af de kørsler, som kører gennem det område, som han bor i.
- Jeg bor jo her på Islands Brygge, og forskellige borgere henvender sig jo til mig, når jeg er her, og de har spurgt, og så er jeg også begyndt at lægge mærke til det selv, siger Klaus Mygind, der er valgt ind i borgerrepræsentationen i Københavns Kommune for SF.
Det er på trods af, at han selv har været med til at stemme 'ja tak' til Lynetteholm.
Derfor fristes man til at spørge, om det øgede antal jordkørsler ikke er en naturlig konsekvens af hans egen beslutning.
- Det er jo sådan, at antallet af jordtransporter ikke bliver forøget med Lynetteholmen. Det, der sker, er, at det er andet sted, jorden bliver kørt hen. Derfor er det nogle nye borgere, der bliver udsat for mere transport, lyder det fra Klaus Mygind.
Kortet viser, hvordan trafikmønstret vil ændre sig, når lastbiler med jord skal køre til Lynetteholm i stedet for Nordhavn:
Foto: By & Havn
Enhedslisten er ikke overrasket
Men spørger man Enhedslisten, så kommer det ikke som den store overraskelse, at jordtransporterne er til gene for beboere i de berørte områder.
- Det skaber mistrivsel i vores by, og det påvirker trafikmønstrene i vores by. Vi har brug for at satse på mere cyklisme og bedre trivsel i byrummene, men i stedet har vi fået et støjhelvede og en masse partikelforurening, lyder det fra Gorm Anker Gunnarsen, der er valgt ind i borgerrepræsentationen for Enhedslisten.
Han bor desuden selv på Amager og mærker hvordan kørslerne påvirker trafikken.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Enhedslisten er da heller ikke alene om at have rejst bekymring for de mange jordkørsler. Blandt andre frygter skolebestyrelsen på Nordøstamager Skole for børnenes sikkerhed, fordi trafikken til Lynetteholm afskærer skolen fra udearealer på Kløvermarken.
Og Enhedslisten-politikeren, der har stemt nej til Lynetteholm, kan da også godt forstå, at SF'eren, der har stemt ja, ikke bryder sig om kørslerne i nærområdet.
Kan man sige, at det her er at smage konsekvenserne af de valg, man selv har taget?
- Det ved jeg ikke, men man kan jo altid snakke om, at det ikke er sådan noget, man vil have i sin baghave, lyder det fra Gorm Anker Gunnarsen.
Vil flytte kørslerne
På grund af de gener som beboerne på Islands Brygge har ved at transporterne kører langs den tætbeboede Artillerivej og Islands Brygge, vil Klaus Mygind (SF) have flyttet kørslerne til den anden side af Amager Fælled. Nemlig til Ørestads Boulevard.
- Hvis man kan køre på en vej, hvor man ikke generer nogle borgere, i stedet for at køre ind, hvor man generer tæt bebyggelse, så skal man selvfølgelig vælge den. Det er vores pligt som vores politikere i København, siger Klaus Mygind.
Er det ikke bare fordi du selv bor i området?
- Nej, for jeg er sådan set ikke direkte berørt af det, for jeg bor inde i midten mellem de to veje, lyder det.
Hvis transporten skal flyttes, skal kommunen betale for de ekstra kilometer.
- Jeg kommer til at arbejde videre med det her, både her på Islands Brygge, men vi arbejder også med det hele tiden i den tilrettelæggelse, vi har af transporten, hvor vi har et samarbejde med By og havn om hvordan det her kan gøres. Og det er klart, det giver nogle omkostninger for projektet, men dem må vi tage, slutter han.