Amerikansk magasin roser himmelstræbende ny bydel til skyerne
Ofte får nye bydele på puklen for at være kedelige og sterile. Men sådan er det ikke i Carlsberg Byen, der får flot omtale af det amerikanske magasin Forbes.
Det amerikanske magasin Forbes Magazine når via dets forskellige platforme i omegnen af 150 millioner brugere. Og de kan nu læse om en lille plet københavnsk jord, der bliver udråbt som et godt eksempel på moderne byplanlægning og en by, det er værd at leve i.
Det er Carlsberg Byen mellem Frederiksberg, Vesterbro og Valby, der får den flotte omtale, som roser både arkitektur og byliv.
Magasinet fremhæver, at den københavnske bydel er interessant for københavnere - men også for besøgende.
- Det er interessant for besøgende at se blandingen af nutidig og historisk arkitektur - selv de fire elefanter, som lader til at bære bryggeriet på deres skuldre. Virksomheder som Accenture og Boston Consulting flytter ind i de slanke tårne, mens det super smarte Hotel Ottilia holder til i tidligere lagerbygninger, hvor blandingen af nyt og gammel virkelig kan ses, skriver Forbes begejstret.
Shopping og mad
Herefter kaster forfatteren sig ud i lovprisning mulighederne for at spise i Carlsberg Byen, ligesom hun nævner mulighederne for at shoppe. Den røde tråd i artiklen er netop blandingen af nyt og gammelt, følelsen af, at man trods nybyggerier står i en bydel, der altid har været der.
Lars Fjendbo Møller er projektleder hos Dansk Arkitektur Center (DAC), han hæfter sig også netop ved Carlsberg Byens evne til at blande det traditionelle og nye, samt udvalget af kulinariske og kulturelle oplevelser.
- Det er det, der kendetegner hele bylivet og hele det udeliv, der er i bydelen. Det - synes jeg også - er værd at rose dem for. At man rent faktisk har haft en vilje med, hvad er det for et byliv, man vil have her i byen, siger projektlederen til TV 2 Kosmopol.
Han mener også, at andre bydele kan tage ved lære af Carlsberg Byens byplanlægning, som involverer tæt og højt byggeri.
- Det tænker jeg at mange bydele kan lære noget af. Ikke at de skal være lige så tætte, men at man faktisk godt kan arbejde med tæthed, siger han.
Tusinder af mennesker har deres gang her
Den internationale omtale fra Forbes Magazine vækker begejstring i Udviklingsselskabet Carlsberg Byen.
- Det er jo altid dejligt at få positiv omtale. Vi nærmer os, at Carlsberg Byen er færdig, og når man så får en artikel, hvor man kan se, at de har fanget vores ambitioner for stedet, så er vi da glade, siger Jens Nyhus, der er administrerende direktør i Udviklingsselskabet Carlsberg Byen.
Efter planen står hele området fuldstændig færdigt i starten af 2025, og allerede nu bor der omkring 6.000 mennesker i området, mens yderligere 8.000 arbejder i Carlsberg Byen og 11.000 studerende har deres gang på den gamle bryggerigrund.
- Det vigtigste for os i artiklen er omtalen af bylivet, som vi også er superglade for. Vi kan jo også se, at antallet af forespørgsler vi får fra butikker, cafeer og restauranter, der vil flytte hertil, er voksende. Og en artikel som den i Forbes er med til at skabe mere interesse, mener Jens Nyhus.
Forbes-artiklen understreger følelsen besøgende i Carlsberg Byen får af, at bydelen ikke er ny. Og den del glæder Jens Nyhus.
- De gamle bygninger, som er bevaret, skaber sjæl historie og awareness over for, hvor man er henne, og det skaber opmærksomhed over for, hvad de gamle bryggere stod for, siger han.