Beboere må vente på ren luft: Landstrøm til krydstogtskibe forsinkes

Et mislykket udbud har ført til, at de første landstrømsanlæg til krydstogtskibe tidligst kan stå klar i starten af 2025 og først være fuldt udbygget i 2028. Frustrerende, mener nabo, der tvivler på tidsplanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Når krydstogtskibe lægger til i kaj Københavns Havn, holder de i en form for tomgang med store dieselgeneratorer tændt, hvilket påfører luftforurening og gener for især de nærmeste beboere. Det kan landstrømsanlæg ændre på. (Arkivfoto).

Først hed det 2021. Så blev tidsplanen ændret til 2023 og siden til 2024.

Men nu bliver det altså tidligst i 2025 og så endda kun delvist, at de længe ventede og imødesete anlæg, der kan forsyne de stærkt forurenende krydstogtskibe i København med strøm fra land, bliver etableret.

I marts måned meddelte bygherren By & Havn, at udbudsrunden for de i alt fem landstrømsanlæg – to ved Langelinie og tre ved Oceankaj – ikke havde affødt bud fra villige entreprenører inden for prisrammen, og at der derfor skulle en ny og revideret udbudsrunde til.

Et nyt notat til Økonomiudvalget i Københavns Kommune viser nu, at det formentlig først bliver i 2028, at Københavns to krydstogskaje er fuldt udrustet med strøm til de anløbende krydstogtskibe.

I stedet for opkobling til næste år går By & Havn nu efter en etablering i faser, hvor to landstrømsanlæg skal være klar i starten af 2025, mens de resterende tre anlæg først fuldender den politiske aftalte om strøm til skibene i 2028.

Og alt dette er under forudsætning af, at der kommer styr på både et manglende lovgrundlag, en ikke-afklaret finansieringsmodel - og at det næste udbud rent faktisk bærer frugt.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvad er et landstrømsanlæg?

Kort fortalt er det et anlæg, der kan tilkoble store skibe elnettet og forsyne det med strøm.

Hvis et stort skib er koblet på landstrøm, kan det slukke for hjælpemotorer og generatorer, når det ligger ved kaj.

Derved slipper skibet for at forbruge brændstof for at holde skibet kørende i en slags tomgang, hvilket så betyder, at man slipper for at luftforurene i et beboet område og udlede store mængder CO2, kvælstof og partikler i retning mod byen.

For at et skib kan modtage landstrøm kræver det, at skibet har installeret teknologi til at modtage landstrøm i form af et opkoblingsanlæg.

Mens der generelt er en udvikling i retning af, at krydstogtskibe enten bygges eller opgraderes med denne teknologi, er det langt fra alle, der kan kobles på landstrøm. Bergen i Norge, der årligt tager imod et stort antal krydstogtskibe, vurderede i 2022 ifølge branchemagasinet Søfart, at under halvdelen af de anløbende skibe kunne benytte landstrøm.

Naboer begræder nølen

Den nyhed er bittersød læsning for Birger Jensen.

Han er nabo til krydstogtsterminalen ved Langelinie og bor ganske få meter fra kajen, hvor de enorme skibe anløber. Samtidig er han formand for grundejerforeningen i området.

- Vi er jo forargede over, at det oprindeligt bliver lovet til 2021. Så havner den ét sted, og man kører lidt i det. Så siger de 2023. Så bliver det 2024. Og nu siger de så 2025. Historien er jo skrevet, og vi kan ikke lave om på, at det har været total fejlet, siger han og fortsætter:

- Men okay. Hvis det så er 2025, at vi kan få et enkelt landstrømsanlæg her, så støtter vi som naboer det og håber, at det kommer til at ske. Man skal være optimist og se positivt på tingene. Hvis det er det, By & Havn skønner muligt, så er det det, man skal gå efter. For det her nølen kan ikke fortsætte.

Birger Jensen understreger, at hverken han eller beboerne i området er imod krydstogtsturisme.

Tværtimod, påpeger han, så giver det liv til bydelen. Og, tilføjer han, de fleste har jo bosat sig i området velvidende om, at der anløber krydstogtskibe.

- Men vi synes ikke, det er for meget forlangt, at man gør noget for at sikre borgernes helbred. Vi ved, at partikelforureningen fra skibene her er voldsom og kan medføre alvorlige sygdomme, siger Birger Jensen.

På dage med pålandsvind kan udledningen være så massiv, at forureningsgraden på Langelinie er på niveau med den trafikerede H.C. Andersens Boulevard midt i myldretidstrafikken, har Rådet for Grøn Omstilling tidligere påvist.

En rapport fra 2019, hvor Nationalt Center for Miljø og Energi kortlagde luftforurening, viste, at udledningen af fine partikler fra et krydstogtskib, der ligger til i en dansk havn, svarer i snit til udledningen fra omkring 5000 personbiler, der kører i bytrafik, mens udledningen af NOx-forurening (kvælstofmonooxid og kvælstofdioxid) svarer til 3500 personbiler i bytrafik.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Mens Oslo-færgerne (til venstre) kan kobles på et landstrømsanlæg, som rederiet DFDS har anlagt med EU-støtte, kan krydstogtskibe som det til højre på billedet endnu ikke koble sig på, når de lægger til ved eksempelvis Langeliniekaj. (Arkivfoto).
Foto: Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Stiller spørgsmålstegn ved økonomi og tidsplan

I orienteringen til Økonomiudvalget fra By & Havn fremgår det samtidig, at der er uklarhed om projektets økonomi.

For mens et tidligere overslag har lydt på cirka 130 millioner kroner, fremgår det nu, at den økonomiske ramme i stedet er mellem 300 og 350 millioner kroner – altså mere end en fordobling.

Samtidig er det ifølge orienteringen ”en forudsætning for, at arbejdet kan igangsættes, at der sikres lovhjemmel for kommunal medfinansiering af landstrømsanlægget via det besluttede lån”.

Med andre ord er der altså ikke styr på, hvorvidt det overhovedet er lovligt, at Københavns Kommune er med til at betale for anlæggene.

Det springer i øjnene på naboen Birger Jensen.

- For det sår for mig tvivl om, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre inden foråret 2025. Jeg frygter, at det vil betyde, at det bliver endnu mere forsinket, siger han til TV 2 Kosmopol.

Samme melding kommer fra Allan Marouf, der er formand for Østerbros lokaludvalg.

- Jeg tror ikke på, at det kan lade sig gøre inden for 2025. Jeg er meget bekymret for finansiering, fordi de stadig ikke engang ved, hvordan det her skal finansieres. Og de ved ikke engang, om loven er på plads til finansieringen, siger han.

Ifølge lokaludvalgsformanden har hele forløbet været langtrukket og uskønt og præget af manglende informationer og gennemsigtighed for borgerne på Østerbro.

- Det handler om ren luft. Vi kræver ren luft. Generne og helbredsproblemerne er så store. Det er da ikke for meget forlangt, at man sikrer borgernes helbred. Det må da være en borgerrettighed, at man har ren luft og rent vand, siger Allan Marouf.

By & Havn: Vi har ændret løsningen

TV 2 Kosmopol har spurgt By & Havn, hvorfor det ikke er muligt at komme i mål med hele det aftalte projekt, inden 2025-sæsonen starter.

I et skriftligt svar fortæller Anne Skovbro, administrerende direktør for By & Havn, at "de er virkelig optagede af at kunne levere landstrøm til den sæson, vi har lovet".

- Derfor har vi sammensat et nyt projekt og justeret udbuddet til efter en god dialog med markedet og de tidligere bydere. Den nuværende opdeling i etaper gør, at vi kan levere landstrøm på både Oceankaj og Langelinie til de skibe, der ønsker at benytte løsningen til tiden til krydstogtsæsonen i 2025, skriver direktøren videre.

Men det er som sagt ikke hele løsningen, der vil ligge klar i 2025. De resterende tre anlæg bliver først etableret i 2028. 

Hvordan forsvarer i det over for de beboere, der blev stillet til udsigt, at landstrøm skulle etableres helt tilbage i 2021, at de nu er udskudt igen-igen?

- Planerne er ikke udskudt. Vi har ændret løsningen. Vi vil kunne levere landstrøm til de skibe, der kan benytte anlæggene i 2025. Som det er nu, er det langt fra alle skibe, der kan modtage landstrøm. Ved at opdele det i etaper, håber vi at kunne følge med efterspørgslen i de kommende år, skriver Anne Skovbro i en mail.

Hvorfor orienterede I ikke om den ændrede tidsplan og økonomi i forbindelse med pressemeddelelsen om det fejlslagne udbud i marts måned?

- Vi orienterer om den nye løsning nu, hvor vi har en ny løsning. Den er kommet frem efter, vi annullerede udbuddet og har haft dialog med rådgivere og bydere, skriver Anne Skovbro:

- Vi har valgt at opdele entreprisen i tre delleverancer, hvorved i fortsat kan levere landstrøm til sæsonen 2025. Vi forventer, at den nye opdeling vil have en positiv indvirkning på både anlægget og økonomien.

TV 2 Kosmopol har desuden spurgt til den fordoblede økonomiske ramme. Her oplyser By & Havn, at anlægsomkostninger - særligt på elkomponenter og materiel - har undergået en voldsom stigning de seneste par år. 

Uønsket mange steder

København er langt fra den eneste by, hvor krydstogtsturisme påvirker beboere og miljø.

Flere steder er mange lokale deciderede modstandere af den sejlende turisme, og i byer som Venedig og Barcelona har store protester ført til handling mod krydstogsturisme.

I førstnævnte har bystyret forbudt de store skibe at lægge til, og i stedet sejles de mange turister fra krydstogtskibene til Venedig via mindre både. I Barcelona har lokale såvel som politikere sammenlignet turismeformen med ”en plage af græshopperne” og kritisere turisterne for at dukke op i store mængder og fylde i gadebillede for blot at forsvinde igen efter få timer uden at bidrage til den lokale økonomi.

Også i Norge, hvor krydstogtsturismen er væsentligt større end i Danmark, har der været protester, hvor flyers og stickers med teksten ”Cruise? Not welcome!” har været omdelt i byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Verdenskendt blev den norske lokalpolitiker Svein Ingvald Opdal i 2018 for dennes nøgenprotest fra havnen ud mod skibene i Sunnfjord i det vestlige Norge.

Spejder vi over Atlanten arbejder græsrodsbevægelser fra Seattle i nordvest til Key West i sydøstpunktet Florida for at begrænse industrien, mens oprindelige folk i det vestlige Canada og det sydlige Alaska har påpeget, at krydstogtturismen er med til at fordrive dem.

Og i Caribien, hvis lande til sammen udgør verdens største destination for krydstogter, pågår der også en diskussion om, hvorvidt man skal frigøre sig fra den form for turisme. Blandt andet i Den Dominikanske Republik, hvor en aktuel anlæggelse af en krydstogtsterminal i en sårbar biosfære har ført til protester fra lokale fiskere.

Ifølge krydstogtnetværket CruiseCopenhagen, som er en del af VisitCopenhagen, ventes cirka 565.000 krydstogtsgæster i København i 2023. Langt de fleste vil dog anløbe Oceankaj i Nordhavn og ikke Langelinie, der for tiden og de kommende mange måneder gennemgår en større renovering.

I 2019 tog København imod næsten en million krydstogtsturister.

Omvendt lyder argumentet fra dem, der bakker op om krydstogter, at turismeformen (såfremt den når 2019-niveauet igen) årligt bidrager med en omsætning på 1,25 milliarder kroner og skaber 2.400 fuldtidsjobs i Danmark.

Link kopieret!

Seneste nyt

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Købe med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Officerskole ændrer håndbog: Rådede kvinder til at "overlade det meste til fantasien"

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

For anden gang i år har Hærens Officerskole nu ændret den håndbog, som alle nye kadetter får udleveret ved studiestart.

Det skriver DR.

Før stod der følgende i håndbogen om de studerendes påklædning i fritiden:

"Særligt til mændene: Altid bælte i bukserne og stryg skjorten".

"Særligt til kvinderne: Overlad gerne det meste til fantasien!"

Nu står der:

"Ønsker du at fremstå præsentabel og respektabel i de fleste situationer, kan du dog med fordel klæde dig en anelse mere konservativt end du normalt ville gøre".

Ændringen er sket, efter DR tog kontakt til Hærens Officerskole og spurgte ind til håndbogen.

Link kopieret!

Anna Thygesen fik tømt kontoen af svindler - nu er der nyt i sagen

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Erhvervskvinden Anna Thygesen fortalte i sidste uge, at hun var blevet svindlet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank.

Svindelnummeret kostede hende flere tusinde kroner, skrev hun i et Facebook-opslag. Men nu er alle pengene - undtagen 8.000 kroner - kommet retur på hendes konto, skriver hun i et nyt opslag onsdag aften.

Hun takker Danske Bank for god support og service og politiet, NSK og borgerservice for støtte, hjælp og forståelse.

- Jeg håber, at min åbenhed omkring svindelsagen har været med til at åbne øjne, vidensdele, give indsigt i en kriminel verden, som overgår de flestes fantasi, og ikke mindst håber jeg, at jeg har været med til at udbrede budskabet om, at svindel rammer alle aldre, alle jobs og alle sociale klasser, og at vi ikke skal være flove og skamfulde over at være blevet svindlet, skriver hun i sit opslag.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google