Forestil dig, at du har smidt din cykel op ad en kiosk, selvom der var plads i cykelstativet på den anden side af gaden.
Når du kommer tilbage for at hente den, er den væk. Kommunen har fjernet den, og for at få den tilbage skal du betale en afgift på 300 kroner.
I Malmø i Sverige forsøger man at fjerne noget af cykelkaosset ved at lave afgrænsede områder, hvor man kan få en parkeringsbøde, hvis man ikke stiller sin cykel i et stativ.
Kunne det være en løsning i cykelbyen København? Det spørger vi politikerne om lidt senere.
Forbudt at holde uden for cykelstativet
I vores nabolands tredjestørste by, Malmø, findes der både cykelparkering på gaden og i videoovervågede cykelkældre.
Hvis man parkerer sin cykel på forbudte steder, kan man risikere at den bliver flyttet, og man må højst parkere i 24 timer på et offentligt sted.
Og så er der afgiften.
For nogle steder i Malmø er det forbudt at parkere sin cykel, med mindre den er i et cykelstativ. Hvis man parkerer uden for et stativ, kan man risikere, at den bliver fjernet.
Og så må man tage turen ud til en lagerbygning og betale 450 svenske kroner - der er lige under 300 danske kroner - for at få den igen.
Få regler herhjemme
Herhjemme er der langt fra ligeså mange regler for cykelparkering.
I Københavns Kommune må cykler i udgangspunktet parkere de samme steder som motorkøretøjer og også på cykelsti, gangsti og fortov. Det oplyser Teknik og Miljøforvaltningen i København til TV 2 Kosmopol.
Og fordi kommunen ikke må fjerne cyklerne, kan der opstå kaos.
Det er generelt ikke lovligt at fjerne parkerede cykler, hverken for kommunen eller privatpersoner. Det er dog tilladt at flytte uhensigtsmæssigt parkede cykler, for eksempel hvis de står foran en dør, oplyser forvaltningen.
Ville det fungere i hovedstaden?
Man skal ikke gå særlig mange hundrede meter i indre by for at støde på en cykel, der er parkeret uden for et stativ.
Derfor har vi spurgt politikerne i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, om løsningen med afgifter kunne være en idé i kommunen.
Helle Bonnesen fra Konservative fortæller, at de i partiet gerne vil gøre det attraktivt og nemt at cykle. Og selvom de forstår, at det har været nødvendigt i Malmø, er det ikke er et sted, som partiet ønsker, at kommunen skal ende.
- Jeg håber ikke, vi når dertil. Det kræver rigtig meget administration, og det er dyrt, siger Helle Bonnesen (K).
I Venstre er de ikke afvisende over for idéen, og Louise Theilade Thomsen fortæller, at der særligt inde i indre by er parkeringsproblemer blandt cyklerne. Hun fortæller, at det dog kræver, at der kommer nok cykelparkering først.
Folk må ikke straffes for at parkere cyklen uden for et propfyldt cykelstativ.
- Vi vil ikke give bøder, hvis der ikke er nok cykelparkering, og så skal folk informeres ordentligt, siger Louise Theilade Thomsen (V).
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Spørg Os - Formular
_
Bedre cykelparkering kommer i første række
Man skal slet ikke tale om afgifter, før man har sikret langt bedre cykelparkering. Sådan lyder det fra SF's Astrid Aller.
- For SF er det vigtigt at sikre cykelparkering først. Vi har brug for bedre cykelparkering nærmest alle steder. Særligt for ladcykler, som mange bruger som familietransport, siger Astrid Aller (SF).
Helle Bonnesen (K) er enig i, at flere cykelparkeringspladser er en del af løsningen, og også at få folk til at bruge dem, der allerede er der.
Det er Louise Theilade Thomsen (V) enig i. Hun pointerer også, at mange af de underjordiske parkeringskældre ved metroerne ikke bliver brugt nok, og at kommunen skal blive bedre til at informere om dem.
Astrid Aller (SF) påpeger også Hollands løsning som en mulighed. Der har man bygget parkeringshuse i flere etager til cykler for at undgå kaosset over jorden.
Det ser dog ikke ud til, at københavnere skal frygte, at der bliver uddelt parkeringsbøder for dårligt parkede cykler lige foreløbig.