Har solgt 4.000 helt særlige løbetrøjer til DHL-stafet: "Det kan sprede ringe i vandet"
Ny virksomhed vil gøre løbeturen mere miljøvenlig. Løbere hilser de nye trøjer velkommen.
I Indre By i København har firmaet Conscious Warrior sat sig for at gøre vores løbeture mere miljøvenlige.
Således vil 4000 løbere under årets rekordstore DHL-stafet være iført grønne og bæredygtige løbetrøjer fra virksomheden, der så dagens lys sidste år.
- Missionen er at levetidsforlænge tøjet, så vi reducerer overforbrug og tekstilspild, siger Linh Ma Bessing, der er grundlægger af Conscious Warrior.
- Vi tror på, at det kan sprede sig som ringe i vandet og vise en vej for fashionbranchen. At man godt kan lave det cirkulært.
På løbetøjer er der afvaskelige tryk at gøre. En smule madolie løsner trykket - og efter en tur i vaskemaskinen kan trykket let tages af.
På den måde kan trøjen bruges igen til DHL-stafet næste år, hvor der måske skal stå 2024 på trøjen - og måske skal der også et andet logo på.
Får ikke brugt løbetrøjerne
Conscious Warrior har tredoblet salget af løbetøj siden opstarten sidste år. En af de virksomheder, der har investeret til den kommende DHL-stafet, er Abacus Cosmetics, der har købt omkring 200 løbetrøjer med tryk, der kan vaskes af.
- Vi vil gerne være med til at støtte det. De fleste har mange løbetrøjer, som man ikke får brugt. Så her er der en mulighed for at genbruge det. Det er meget sympatisk, siger Flemming Wagner, der er administrerende direktør i Abacus Medicine.
Hos arrangøren af DHL-stafet, Sparta Atletik og Løb er administrerende direktør, Dorte Vibjerg, også glad for det nye tiltag.
- Jeg synes, det er rigtig godt, fordi det er jo også noget af det, vi selv kigger ind i. Der er jo også noget, der hedder bæredygtighed, siger hun.