Hastigheden sænkes til 40 kilometer i timen flere steder i København

Du skal fra i dag lette lidt på speederen, når du kører gennem dele af Valby og Vanløse. Her har man nemlig sænket hastigheden fra 50 til 40 kilometer i timen.

Fartskiltet viser fra i dag 40 kilometer i timen fremfor de velkendte 50 flere steder i København. Både i Valby og Vanløse kunne de nemlig stå op til, at der skal køres lidt langsommere flere steder i områderne.

De nye fartgrænser implementeres i etaper - men på sigt er det hele København, der skal sænke farten.

Og i Valby bliver de nye fartgrænser budt velkomne - både af beboere og bilister.

- Jeg synes, det er godt i byen med tæt bebyggelse, for her har vi masser af familier med børn, og der er også familier med hunde. Og nogle gange går det en anelse for stærkt lige her omkring, fortæller Claus Hammerich, hvis kæreste bor i området, hvor de nye fartgrænser nu er gældende.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Claus Hammerich fra sin kærestes lejlighed.
Claus Hammerich fra sin kærestes lejlighed.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

Også to bilister i området kan godt se fornuften i de nye fartgrænser.

- Her på de små veje er det fair nok. Man kan dårligt køre hurtigere, lyder der fra Gil Mathisen, der selv bor og kører bil i området.

- Jeg synes egentlig, det er meget fint. Det kan være, vi mindsker ulykker, siger Caroline Terslev fra sin egen bil.

København halter efter

Det er et bredt flertal på Københavns Rådhus, der har valgt at sænke fartgrænsen. Og lige netop argumentet om sikkerhed har fyldt meget i den beslutning.


- Det er jo først og fremmest fordi vi gerne vil have færre trafikdræbte og færre alvorlige trafikuheld. Og vi kan se, ar de steder man har gjort det tidligere, har det haft en stor effekt, siger Line Barfod fra Enhedslisten, der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. 

På Østerbro indførte man i 2006 en zone med 40 kilometer i timen. Her så man en reduktion på 45 procent i antallet af ulykker. Samtidig kom hele 64 procent færre til skade i trafikken.

(Artiklen fortsætter under kortet.)

Her ses et kort over de to zoner med sænket hastighed i henholdsvis Valby og Hvidovre.
Her ses et kort over de to zoner med sænket hastighed i henholdsvis Valby og Hvidovre.
Foto: Grafik / Kirsten Arild / TV 2 Kosmopol

Sådan så det ud ved en zone, man indførte i Nordvest. Der skete halvt så mange ulykker efter fartreduktionen, og antallet af tilskadekommende faldt med 67 procent.

Inspirationen til at skrue ned for farten i byen kommer fra andre storbyer rundt om i verden - især Oslo.

- De har rigtig gode erfaringer med det, og København halter noget bagefter internationalt. Vi vil jo også rigtig gerne have de goder, som de har i andre byer, hvor man har sænket hastigheden. Både i forhold til trafiksikkerheden, men i høj grad også fordi de har fået en bedre by at bo og leve i, lyder det fra teknik- og miljøborgmesteren.

Svært at være bilist

Der går da heller ikke lang tid, før de nye fartregner gælder for alle. Man har nemlig til 2025 til at få skiftet de mange skilte - og forberedt infrastrukturen til den langsommere trafik. 

Og de københavnske billister kan da også godt mærke, at tiltag som dette gør det mere og mere besværligt at have en bil i København.

- Man kan godt mærke, at det er blevet sværere at køre inde i byen, fordi der er mange veje, hvor man ikke må køre, siger bilisten Caroline Terslev.

- Jeg tænker ikke, det er smart på de større veje og indfaldsveje. Der kan jeg ikke helt se meningen med det, for vi kommer bare til at bruge længere tid ude på vejene, siger Gil Mathisen.

- Og der er jo ikke nogen i det her land, der har en der har en bil for sjov. Det er en kæmpe udgift, og man har den, fordi man skal have dagligdagen til at hænge sammen, fortsætter han.

Gil Mathisen bor nu i Valby i den nye fartzone. Tidligere har han boet på Østerbro og mærket, hvordan det bliver sværere og sværere blandt andet at finde en parkeringsplads.
Gil Mathisen bor nu i Valby i den nye fartzone. Tidligere har han boet på Østerbro og mærket, hvordan det bliver sværere og sværere blandt andet at finde en parkeringsplads.
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik