København klar med plan for, hvad der skal erstatte tomme parkeringsstativer
De tomme parkeringsstativer som den konkursramte Bycyklen efterladte sig, skal erstattes af en masse nye cykelparkeringspladser.
Tilbage i 2022 var det slut med at cykle rundt på de hvide el-bycykler i København, på Frederiksberg og i Rødovre.
For deleordningen Bycyklen gik konkurs og efterlod et hav af tomme parkeringsstativer over hele byen.
Nu er politikerne i Københavns Kommune dog klar med en plan for, hvad der skal ske med nogle af de 80 områder, hvor stativerne stod.
Teknik- og Miljøforvaltningen har undersøgt, hvad arealerne kan bruges til i fremtiden, og forslaget blev mandag stemt igennem i Teknik- og Miljøudvalget, fortæller flere af dets medlemmer til TV 2 Kosmopol.
Derfor skal der blandt andet etableres cykelparkering på 25 af stederne, og hos Det Konservative Folkeparti er man glade for planen.
- I grove træk synes vi, det er godt, at cykelstativerne bliver fjernet, og det er jo ret meget plads, vi nu kan bruge fornuftigt. Det giver god mening med især en masse cykelparkering, fortæller Helle Bonnesen (K), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.
Også SF er positive over, at der nu endelig er fundet en løsning.
- Som udgangspunkt er det fint. Det, vi kiggede på, var, om vi fik så meget cykelparkering som muligt, for det er vigtigt med grønne pladser, og at vi får brugt arealerne fornuftigt, siger Astrid Aller (SF), der også er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Få parkeringspladser til biler
Ved Nordre Frihavnsgade og Østbanegade bliver der i stedet for parkeringsstativerne oprettet tre parkeringspladser til biler, der skal erstatte de parkeringspladser på Marstalsgade og Rosenvængets Hovedvej, der måtte vige pladsen for etablering af sorteringspunkter.
Hos Det Konservative Folkeparti havde man gerne set, at der var kommet endnu flere regulære p-pladser.
- Vi havde håbet på flere parkeringspladser til biler, når nu vi fik frigivet så meget plads, men det stod vi meget alene med, siger Helle Bonnesen (K).
På flere af arealerne vurderer forvaltningen, at det er mest hensigtsmæssigt ikke at etablere noget nyt, når parkeringsstativerne bliver fjernet, fordi arealerne er uegnede til nye funktioner.
Enkelte steder er der lagt op til at opsætte eksempelvis elforsyningsstandere - også kaldet gøglerstik - og oprettelse af grønne områder, men det kræver, at der afsættes finansiering ved kommende budgetforhandlinger.
Og så skal det også undersøges, om det giver mening at placere bænke på flere af arealerne, men det er der heller ikke fundet finansiering til endnu.
Måske nye deleordninger
Efter forslaget blev stemt igennem, bad flere politikere Teknik- og Miljøforvaltningen om at undersøge, om det vil give mening at oprette nye parkeringspladser til deleordninger på nogle af arealerne.
- Vi har også bedt dem om at lave delecyklingsparkeringspladser, hvis de giver mening, siger Astrid Aller (SF).
- Vi vil gerne se, om man kan bibeholde funktionen, som Bycyklen havde, og om andre udbydere, der allerede har meldt sig på banen, kan gå ind og overtage de ledige pladser, slutter Helle Bonnesen (K).