P-pladser handles for op til en million kroner - nu reagerer rådhuset

Politikerne på Københavns Rådhus er rygende uenige om, hvordan kommunen skal løse parkeringsudfordringer, hvor p-pladser handles for op til en million kroner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
TV 2 Kosmopol har for nylig fortalt, at manglen på parkeringspladser i København er så stor, at de nu handles for op til en million kroner. Netop parkering er noget, der deler de politiske vande.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Skal Københavns Kommune sikre, at der er p-pladser til de borgere, der vil køre bil? Eller skal borgerne lære at droppe bilen, så der kommer færre biler i byen og mindre behov for parkering? 

De københavnske politikere er dybt uenige.

Faktum er, at kampen om parkeringspladser i København er hård. Men spørgsmålet er, om den også er blevet for hård, når det betyder, at der er kommet et marked for at handle parkeringspladser for op til en million kroner

Ja, siger venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget Louise Theilade Thomsen:

- For os er det vigtigt, at man har mulighed for at have en bil, hvis man gerne vil have det, siger hun til TV 2 Kosmopol. 

Den konservative børne-og ungdomsborgmester, Jakob Næsager, enig:

- Det er totalt urimeligt. Der er jo ikke ret mange i København, der har en million til at købe en parkeringsplads. Kommunen har et ansvar for, at København fungerer for borgerne i hverdagen, siger Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K), mener, at det er kommunens opgave at sikre, at der er parkeringspladser til dem, der ønsker en bil.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Godt liv uden bil

Parkeringspladser til en million kroner gør også indtryk på Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod.

- Det er jo rigtig mange penge, siger hun.

Ifølge teknik- og miljøborgmesteren er målet at skabe en by, hvor familielivet kan hænge sammen også uden en bil.

- Det kræver, at vi har en rigtig god kollektiv trafik, gode forhold for cyklister, og at der er nok delebiler, så man kan tage en delebil, når man engang imellem har behov for en bil, siger Line Barfod.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Teknik -og miljøborgmester, Line Barfod (EL), vil gøre det muligt at have et godt liv i byen uden en bil.

Færre biler i byen

Der bliver løbende nedlagt kommunale parkeringspladser rundt omkring i København. Torsdag bliver der eksempelvis præsenteret en plan for at nedlægge 600 pladser i Middelalderbyen i København. 

Men et flertal af politikerne har besluttet, at nedlagte parkeringspladser skal erstattes med nye pladser et andet sted i byen. Derfor har antallet af pladser i flere år ligget stabilt på omkring 126.000. 

Line Barfod så gerne, at der kom færre parkeringspladser.

- Overordnet set mener jeg, at vi skal have mere plads til mennesker i København. Derfor bliver vi nødt til at have mindre plads til bilerne, siger hun til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Teknik-og Miljøborgmesteren vil gerne begrænse antallet af p-pladser i byen.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Selvom antallet af kommunale p-pladser altså er stabilt, bliver kampen om pladserne alligevel hårdere. De sidste fem år er der nemlig kommet omkring 20.000 flere biler i København.

Jakob Næsager, er det ikke rimeligt, at man gerne vil have færre biler i byen?

- Jeg synes, at det er københavnerne, der skal vælge, hvordan de vil transportere sig. Når jeg skal finde ud af, hvordan jeg gerne vil komme frem, så synes jeg, at det er mig som borger, der skal bestemme. Det ikke en tilfældig person på et hjørnekontor på Københavns Rådhus, der skal bestemme, hvordan du skal transportere dig, siger Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Elbiler mindsker klimabelastningen

Venstre påpeger, at antallet af elbiler er i stærk vækst. Det betyder, at klimabelastningen fra biler i de kommende år vil falde gevaldigt.

- Vi har jo vedtaget, at i der i 2030 kun skal være elbiler i København. Vi arbejder hårdt for, at hele ladeinfrastrukturen kommer på plads. Så hele klimaperspektivet imødekommer vi i høj grad ved, at der i fremtiden kun skal være elbiler, siger Louise Theilade Thomsen (V).

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Louise Theilade Thomsen (V) påpeger, at kommunen allerede har et mål om, at der kun skal køre elbiler i København fra 2030. Derfor vil klimabelastningen fra biler i fremtiden være meget mindre.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Ifølge SF's medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Astrid Aller, handler det om at prioritere både pengene og pladsen i byen.

- Jeg svært ved at se, hvad er det for nogle grønne områder i byen, vi skal inddrage for, at vi kan få flere parkeringspladser. Det er også et spørgsmål om, hvad skal vi bruge skattepengene på. Når vi skal spare penge, vil vi så virkelig gerne spare nogle penge på skolerne, for at vi kan få nogle flere parkeringspladser? spørger hun retorisk.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ifølge SF handler det om at prioritere: Skal vi bruge penge på p-pladser? Eller skoler og grønne områder?
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Kreative løsninger

De Radikale vil gerne have bilerne væk fra gaden ved at bygge parkeringsanlæg. Og så vil de se på, om vi kan blive bedre til at finde de parkeringspladser, der ikke bliver brugt.

- Vi har flere kollegier med mange parkeringspladser, der ikke bliver brugt. Dem kan man jo bruge til noget. Vi kan se på uddannelsesinstitutioner og private virksomheders parkeringspladser. Måske kan vi bruge dem om natten, når de ikke bliver brugt af deres medarbejdere, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget for De Radikale, Christopher Røhl.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De Radikales medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Christopher Røhl, så gerne, at vi blev bedre til at udnytte de parkeringspladser, der ikke bliver brugt om natten. For eksempel ved virksomheder.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

En by for de rige?

Flere af de borgere, TV 2 Kosmopol mødte i sidste uge, sagde, at parkeringspladser til en million kroner skaber ulighed. Fordi det kun bliver dem med mange penge, der har råd til at bo i byen. Udover de kommunale parkeringspladser er der også omkring 125.000 private parkeringspladser i byen. 

TV 2 Kosmopol har spurgt SF’s Astrid Aller, om det bør være kommunens opgave at sikre, at der er pladser nok, når det er tydeligt, at flere borgere ønsker at købe en bil.

- For SF er det vigtigste, at vi har en by, der er rar at bo i. Det kræver altså, at vi laver grønne områder til alle københavnere.

Altså en rar by at bo i for dem, der har råd til at købe en parkeringsplads til en million kroner?

- Altså, hvis man meget gerne vil have muligheden for at vide præcis, hvor man parkerer hver eneste dag, så synes jeg, at det er fair, at det koster noget, siger Astrid Aller.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Astrid Aller fra SF mener at det er rimeligt, at det koster en del penge, at købe en helt privat parkeringsplads i en p-kælder.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Flere parkeringshuse

Christopher Røhl fra De Radikale mener, at der er behov for flere parkeringspladser i byen. Men han mener også, at det er vigtigt, at de ikke optager gaderummet.

Er byen blevet et sted kun for rige mennesker, hvis det skal koste op til en million kroner at have bil?

- Jeg synes, det siger noget om, at vi har en stor udfordring med at få tilstrækkelig mange parkeringspladser. Vi ser på, hvordan vi kan få lavet flere parkeringshuse, hvor vi kan få lavet flere parkeringspladser, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De Radikale vil gerne have flere parkeringshuse i byen.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Flere byer i verden begrænser parkering

Flere europæiske storbyer, blandt andet Paris og Barcelona, arbejder aktivt for at begrænse bilerne i byen. I USA har flere byer, blandt andet New York og Minneapolis, fjernet minimumskravet for antallet af parkeringspladser ved nybyggeri, og Californien blev i starten af året den første hele stat til at gøre det samme.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

New York har fjernet minimumskravet for antallet af parkeringspladser ved nybyggeri.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

I København har politikerne som sagt besluttet at nedlægge 600 af de 1050 offentlige parkeringspladser i Indre by.

- Vi spurgte vi jo beboerne i Middelalderbyen: Hvad kunne I godt tænke jer at gøre for at gøre bydelen mere fredelig? De foreslog, at vi nedlagde langt de fleste bilparkeringspladser i området, og at vi gjorde mange af gaderne utilgængelige for biler, siger Astrid Aller.

K: Lad borgerne bestemme

De Konservative har det fint med, at der kommer færre biler i byen, men det skal være noget, borgerne selv bestemmer.

- Jeg synes, det bliver alt for elitært, hvis det er en person på Københavns Rådhus, der skal bestemme, hvordan jeg kommer rundt i byen en dag i regnvejr, siger børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

I København har politikerne besluttet at nedlægge 600 af de 1050 offentlige parkeringspladser i Indre by.

Live Barfod, hvad vil du sige til de borgere, der siger, at Enhedslisten bare ønsker at gøre det mere besværligt for bilister?

- Det, vi ønsker, er, at vi skal have en by, hvor det er nemt for alle at komme rundt. Kan du aflevere dine børn i skole i børnehave? Kan du komme til og fra dit arbejde? Kan du besøge familier og venner? Hvis du har et sommerhus, kan du så komme derop? Det er det, vi skal finde en løsning på. Det er jo det, der er det vigtige, siger Line Barfod.

Link kopieret!

Seneste nyt

Fængselsdom til mand med LTF-tatovering i ansigtet

En 28-årig mand er fredag idømt 60 dages ubetinget fængsel for at have fået tatoveret "LTF" under sit ene øje, efter at banden var blevet opløst ved dom, oplyser specialanklager Andreas Christensen fra Københavns Politi til Ritzau.

Link kopieret!
Lige nu

Flere meldinger om havarerede biler på isglat motorvej

Arkivfoto.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratet er der fredag eftermiddag ganske glat på de nordsjællandske motorveje.

Således fremgår det, at flere biler i øjeblikket er havareret på Helsingørmotorvejen i retning mod København.

Uheldene skal særligt være sket mellem afkørsel 7 Kokkedal og Rasteplads Isterød Vest.

Også på hovedvejen Isterødvejen i Hillerød er det sket et uheld som har spærret hele vejen.

Opdateres...

Link kopieret!

Tidligere badmintondronning sætter millionvilla til salg

Den tidligere danske badmintonstjerne Camilla Martin har sat sin villa i Holte til salg.

Det skriver Boliga.

For intet mindre end 11.995.000 kroner får du en bolig på 230 kvadratmeter, der er fordelt på syv værelser over to plan.

Camilla Martin købte villaen i Holte tilbage i 2017 for 7.800.000 kroner. Hvis salgsprisen holder, står hun til en imponerende boliggevinst på 4.195.000 kroner.

Link kopieret!
Lige nu

Uheld spærrer central hovedvej ved Hillerød

Et uheld på Isterødvejen mellem Hillerød Nord og Hillerød Øst spærrer fredag eftermiddag vejen i sydgående retning.

Det beretter P4 Trafik.

Både politi og redning er ankommet til stedet, men selvom uheldet er sket i ét spor, er der praktisk talt spærret i begge retninger, da så få kan komme forbi.

Link kopieret!

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google