P-pladser handles for op til en million kroner - nu reagerer rådhuset

Politikerne på Københavns Rådhus er rygende uenige om, hvordan kommunen skal løse parkeringsudfordringer, hvor p-pladser handles for op til en million kroner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
TV 2 Kosmopol har for nylig fortalt, at manglen på parkeringspladser i København er så stor, at de nu handles for op til en million kroner. Netop parkering er noget, der deler de politiske vande.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Skal Københavns Kommune sikre, at der er p-pladser til de borgere, der vil køre bil? Eller skal borgerne lære at droppe bilen, så der kommer færre biler i byen og mindre behov for parkering? 

De københavnske politikere er dybt uenige.

Faktum er, at kampen om parkeringspladser i København er hård. Men spørgsmålet er, om den også er blevet for hård, når det betyder, at der er kommet et marked for at handle parkeringspladser for op til en million kroner

Ja, siger venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget Louise Theilade Thomsen:

- For os er det vigtigt, at man har mulighed for at have en bil, hvis man gerne vil have det, siger hun til TV 2 Kosmopol. 

Den konservative børne-og ungdomsborgmester, Jakob Næsager, enig:

- Det er totalt urimeligt. Der er jo ikke ret mange i København, der har en million til at købe en parkeringsplads. Kommunen har et ansvar for, at København fungerer for borgerne i hverdagen, siger Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K), mener, at det er kommunens opgave at sikre, at der er parkeringspladser til dem, der ønsker en bil.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Godt liv uden bil

Parkeringspladser til en million kroner gør også indtryk på Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod.

- Det er jo rigtig mange penge, siger hun.

Ifølge teknik- og miljøborgmesteren er målet at skabe en by, hvor familielivet kan hænge sammen også uden en bil.

- Det kræver, at vi har en rigtig god kollektiv trafik, gode forhold for cyklister, og at der er nok delebiler, så man kan tage en delebil, når man engang imellem har behov for en bil, siger Line Barfod.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Teknik -og miljøborgmester, Line Barfod (EL), vil gøre det muligt at have et godt liv i byen uden en bil.

Færre biler i byen

Der bliver løbende nedlagt kommunale parkeringspladser rundt omkring i København. Torsdag bliver der eksempelvis præsenteret en plan for at nedlægge 600 pladser i Middelalderbyen i København. 

Men et flertal af politikerne har besluttet, at nedlagte parkeringspladser skal erstattes med nye pladser et andet sted i byen. Derfor har antallet af pladser i flere år ligget stabilt på omkring 126.000. 

Line Barfod så gerne, at der kom færre parkeringspladser.

- Overordnet set mener jeg, at vi skal have mere plads til mennesker i København. Derfor bliver vi nødt til at have mindre plads til bilerne, siger hun til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Teknik-og Miljøborgmesteren vil gerne begrænse antallet af p-pladser i byen.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Selvom antallet af kommunale p-pladser altså er stabilt, bliver kampen om pladserne alligevel hårdere. De sidste fem år er der nemlig kommet omkring 20.000 flere biler i København.

Jakob Næsager, er det ikke rimeligt, at man gerne vil have færre biler i byen?

- Jeg synes, at det er københavnerne, der skal vælge, hvordan de vil transportere sig. Når jeg skal finde ud af, hvordan jeg gerne vil komme frem, så synes jeg, at det er mig som borger, der skal bestemme. Det ikke en tilfældig person på et hjørnekontor på Københavns Rådhus, der skal bestemme, hvordan du skal transportere dig, siger Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Elbiler mindsker klimabelastningen

Venstre påpeger, at antallet af elbiler er i stærk vækst. Det betyder, at klimabelastningen fra biler i de kommende år vil falde gevaldigt.

- Vi har jo vedtaget, at i der i 2030 kun skal være elbiler i København. Vi arbejder hårdt for, at hele ladeinfrastrukturen kommer på plads. Så hele klimaperspektivet imødekommer vi i høj grad ved, at der i fremtiden kun skal være elbiler, siger Louise Theilade Thomsen (V).

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Louise Theilade Thomsen (V) påpeger, at kommunen allerede har et mål om, at der kun skal køre elbiler i København fra 2030. Derfor vil klimabelastningen fra biler i fremtiden være meget mindre.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Ifølge SF's medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Astrid Aller, handler det om at prioritere både pengene og pladsen i byen.

- Jeg svært ved at se, hvad er det for nogle grønne områder i byen, vi skal inddrage for, at vi kan få flere parkeringspladser. Det er også et spørgsmål om, hvad skal vi bruge skattepengene på. Når vi skal spare penge, vil vi så virkelig gerne spare nogle penge på skolerne, for at vi kan få nogle flere parkeringspladser? spørger hun retorisk.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ifølge SF handler det om at prioritere: Skal vi bruge penge på p-pladser? Eller skoler og grønne områder?
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Kreative løsninger

De Radikale vil gerne have bilerne væk fra gaden ved at bygge parkeringsanlæg. Og så vil de se på, om vi kan blive bedre til at finde de parkeringspladser, der ikke bliver brugt.

- Vi har flere kollegier med mange parkeringspladser, der ikke bliver brugt. Dem kan man jo bruge til noget. Vi kan se på uddannelsesinstitutioner og private virksomheders parkeringspladser. Måske kan vi bruge dem om natten, når de ikke bliver brugt af deres medarbejdere, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget for De Radikale, Christopher Røhl.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De Radikales medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Christopher Røhl, så gerne, at vi blev bedre til at udnytte de parkeringspladser, der ikke bliver brugt om natten. For eksempel ved virksomheder.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

En by for de rige?

Flere af de borgere, TV 2 Kosmopol mødte i sidste uge, sagde, at parkeringspladser til en million kroner skaber ulighed. Fordi det kun bliver dem med mange penge, der har råd til at bo i byen. Udover de kommunale parkeringspladser er der også omkring 125.000 private parkeringspladser i byen. 

TV 2 Kosmopol har spurgt SF’s Astrid Aller, om det bør være kommunens opgave at sikre, at der er pladser nok, når det er tydeligt, at flere borgere ønsker at købe en bil.

- For SF er det vigtigste, at vi har en by, der er rar at bo i. Det kræver altså, at vi laver grønne områder til alle københavnere.

Altså en rar by at bo i for dem, der har råd til at købe en parkeringsplads til en million kroner?

- Altså, hvis man meget gerne vil have muligheden for at vide præcis, hvor man parkerer hver eneste dag, så synes jeg, at det er fair, at det koster noget, siger Astrid Aller.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Astrid Aller fra SF mener at det er rimeligt, at det koster en del penge, at købe en helt privat parkeringsplads i en p-kælder.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Flere parkeringshuse

Christopher Røhl fra De Radikale mener, at der er behov for flere parkeringspladser i byen. Men han mener også, at det er vigtigt, at de ikke optager gaderummet.

Er byen blevet et sted kun for rige mennesker, hvis det skal koste op til en million kroner at have bil?

- Jeg synes, det siger noget om, at vi har en stor udfordring med at få tilstrækkelig mange parkeringspladser. Vi ser på, hvordan vi kan få lavet flere parkeringshuse, hvor vi kan få lavet flere parkeringspladser, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De Radikale vil gerne have flere parkeringshuse i byen.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Flere byer i verden begrænser parkering

Flere europæiske storbyer, blandt andet Paris og Barcelona, arbejder aktivt for at begrænse bilerne i byen. I USA har flere byer, blandt andet New York og Minneapolis, fjernet minimumskravet for antallet af parkeringspladser ved nybyggeri, og Californien blev i starten af året den første hele stat til at gøre det samme.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

New York har fjernet minimumskravet for antallet af parkeringspladser ved nybyggeri.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

I København har politikerne som sagt besluttet at nedlægge 600 af de 1050 offentlige parkeringspladser i Indre by.

- Vi spurgte vi jo beboerne i Middelalderbyen: Hvad kunne I godt tænke jer at gøre for at gøre bydelen mere fredelig? De foreslog, at vi nedlagde langt de fleste bilparkeringspladser i området, og at vi gjorde mange af gaderne utilgængelige for biler, siger Astrid Aller.

K: Lad borgerne bestemme

De Konservative har det fint med, at der kommer færre biler i byen, men det skal være noget, borgerne selv bestemmer.

- Jeg synes, det bliver alt for elitært, hvis det er en person på Københavns Rådhus, der skal bestemme, hvordan jeg kommer rundt i byen en dag i regnvejr, siger børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

I København har politikerne besluttet at nedlægge 600 af de 1050 offentlige parkeringspladser i Indre by.

Live Barfod, hvad vil du sige til de borgere, der siger, at Enhedslisten bare ønsker at gøre det mere besværligt for bilister?

- Det, vi ønsker, er, at vi skal have en by, hvor det er nemt for alle at komme rundt. Kan du aflevere dine børn i skole i børnehave? Kan du komme til og fra dit arbejde? Kan du besøge familier og venner? Hvis du har et sommerhus, kan du så komme derop? Det er det, vi skal finde en løsning på. Det er jo det, der er det vigtige, siger Line Barfod.

Link kopieret!

Seneste nyt

Politiet giver status: Så mange våben er indlevet under frit lejde-aktion

Og den mulighed er blevet benyttet. 

På 12 dage er blevet indlevet 709 effekter til Midt- og Vestsjællands Politi, oplyser politikredsen. 

På landsplan er der blevet indleveret 8402 effekter, som omfatter alle typer af våben.

Link kopieret!

Første skovbadeskov indviet på Sjælland

Foto:

Skoven er en del af den samlede folkeskov - et projekt, der begyndte for 20 år siden og som vokser sig større og større. 

Skovbadning er en trend, der stammer fra Japan og handler om at bade i skovens atmosfære og mærke skoven gennem alle sanserne.

- Hvis man har en dag, hvor man føler, at skuldrene sidder lidt oppe ved ørene, fordi man har travlt, så kommer man herud med ro og nærvær, siger Lars Heiselberg Vang Jensen, der er formand for Team Growing Trees Network, til TV 2 Kosmopol og fortsætter: 

- Man bliver glad og taknemmelig, og så begynder man at slappe af, og så er det lige før skuldrene kommer ned i lommen.

Link kopieret!

Politisk hovedpine: Prestigefyldt naturprojekt vil skade klimaet

I den kommende marine naturnationalpark vil miljøministeren forbyde sandsugning. Problemet er bare, at området dækker over en særlig god og sjælden sandtype, der er uundværlig i byggebranchen. Skal den i stedet hentes andre steder fra, så skal en million kubikmeter sand årligt transporteres op mod fem gange så langt.

Regeringen skrider ind overfor kønsopdelt svømning

Ligestillingsminister Magnus Heunicke (S) ændrer nu en bekendtgørelse i ligestillingsloven, som hidtil har været brugt til at tillade, at en svømmehal i et begrænset tidsrum kun var åben for det ene køn, mens det modsatte køn slet ikke måtte opholde sig i svømmehallen.

Bekendtgørelsen bliver nu ændret, så den kun kan bruges til at lave kønsopdelte hold og undervisning.

Det vil ikke længere være muligt at forbyde andre køn at bruge de tilhørende faciliteter.

- Det er på ingen måder foreneligt med vores ligestillingsværdier og heller ikke det danske foreningslivs kultur at afskære en far muligheden for at se sin datters svømmetræning. Derfor er det vigtigt, at ligestilling gælder over det hele, og det gælder også her, siger Magnus Heunicke til TV 2.

Regeringens anke har været, at kønsopdelt svømning er "udansk" og styret af "mellemøstlige normer". Hidtil har eksempelvis muslimske kvinder haft mulighed for at gå til svømning – uden mænd til stede – i overensstemmelse med deres religion.

Link kopieret!

Kulde er på vej i prognoserne

Lige nu er middeltemperaturen for måneden på 7,7 grader, og det er et stykke over normalen på 5,5 grader for perioden fra 1991 til 2020.

Vi skal dog ikke meget lang frem i tiden, før prognoserne viser et dyk i temperaturen. 

Det skriver TV 2 Vejret.

I næste uge sker der et markant skifte i temperaturerne, da en kold luft fra nord kommer ned over Danmark.

Temperaturerne vil langsomt dale i løbet af ugen, og prognoser viser lige nu flere dage, hvor det ikke kommer over 5 grader.

Link kopieret!

Politikreds har travlt med sager om ældresvindel

Det fortæller Asger Bechstrøm, der er vagtchef i politikredsen til Ritzau.

Tirsdag fik kredsen tre anmeldelser om ældre borgere, der var blevet franarret deres dankort, mens der er kommet syv anmeldelser onsdag.

Link kopieret!

48-årig kvinde dømt for knivstik ved møntvaskeri

Kvinden er dømt for grov vold, efter at have stukket en ung kvinde med kniv flere gange ved et møntvaskeri i Valby 12. maj.

Det skriver Københavns Politis Anklagere på X.

Link kopieret!

De har renset kongehusets tøj i 25 år - snart ryger ikonisk mærkat

Det gælder også for Renseriet Jan Mikkelsen, der har tre filialer, blandt andet i Nordre Frihavnsgade på Østerbro i København. 

Ejer, Jan Mikkelsen, og hans ansatte har renset tøj for kongehuset i 25 år, og siden 2020 - altså i snart fem år - har renseriet haft det fine prædikat "kongelig hofleverandør".

- Det er en ære at være kongelig hofleverandør, så det er lidt øv, at den ordning stopper. Men vi ser det som en cadaeux, at vi har fået det tildelt og er meget stolte af det, siger renseriejer Jan Mikkelsen.

For ham er det at rense tøj for de kongelige også blevet lidt af en tradition. To gange om ugen henter og bringer renseriet tøj på Amalienborg, og en gang om ugen går turen til slottet i Fredensborg. Jan Mikkelsen renser tøj for både kongefamilien og for personalet i kongehuset. 

Jan Mikkelsen glæder sig over, at titlen som kongelig hofleverandør varer til og med 2029. Han regner bestemt med, at renseriet skal fortsætte med at rense tøj for de kongelige derefter. 

- Vi er i hvert fald klar, siger han. 

Meldingen om at udfase prædikatet kongelig hofleverandør kom onsdag fra kongehuset, der ikke længere finder prædikatet tidsvarende.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google