Københavns Kommune fyrer firma bag Nemlig.com
Et flertal i Borgerrepræsentationen har vedtaget at ophæve kontrakten med dagligvareleverandøren Intervare. Det sker efter afsløringer af dårlige arbejdsvilkår og underbetaling.
Intervare, der er moderselskabet bag Nemlig.com, skal ikke længere levere varer til Københavns Kommunes ældre og udsatte borgere.
Torsdag aften har politikerne i Borgerrepræsentationen på Rådhuset endeligt besluttet at rive kontrakten i stykker med det omdiskuterede firma før tid.
Ophævelsen af kontrakten sker med argumentet, at Intervare ikke kan dokumentere, at selskabet har rettet op på en række problematiske arbejdsforhold blandt selskabets chauffører.
Blandt andet har kommunens egen kontrol med Intervare tidligere afsløret underbetaling og kritisable arbejdsvilkår, hvilket er i strid med kommunens vedtægter – den såkaldte arbejdsklausul.
Og fordi Intervare ifølge det politiske flertal ikke kan dokumentere tilstrækkeligt, at disse forhold for det første er bragt i orden og for det andet vil fortsætte med at være i orden i fremtiden, opsiges samarbejdet, lyder det.
- Min tålmodighed er brugt op for længe siden
Bag beslutningen står et overvejende rødt flertal bestående af Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF, Alternativet samt Dansk Folkeparti.
- Når vi som kommune går ud og bestiller en ydelse som levering af varer, har vi klare krav til, at virksomhedens medarbejdere har ordentlige arbejdsforhold. Det har Intervare ikke haft ordentligt styr på. Nu har der været en lang periode, hvor vi har bedt dem om at få rettet op på det, og det har de ikke gjort, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) til TV 2 Lorry.
Karina Vestergård Madsen (EL), der som socialborgmester står i spidsen for en af de to forvaltninger, der indtil nu har haft Intervare som leverandør, kalder beslutningen ”nødvendig”.
- Det her er en meget vigtig afgørelse, vi har truffet, fordi den indikerer, at vi mener vores klausuler alvorligt – ellers er det bare er pæne ord på et stykke papir. Intervare har fået virkelig lang snor til at rette op på det, og det har de ikke gjort, siger Karina Vestergård Madsen (EL) til TV 2 Lorry.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Foto: Københavns Kommune
- Når man laver en aftale med en virksomhed, og de skriver under på, at de vil levere ordentlige forhold til deres ansatte, og der så siden skal være så stort tovtrækkeri og ævl og kævl er bare ikke i orden, siger Sisse Marie Welling (SF), der er sundheds- og omsorgsborgmester og er politisk leder af den anden forvaltning, som nu har brudt med selskabet.
- Vi har strakt os langt, og min tålmodighed er brugt op for længe siden. Vi kan ikke acceptere at have en leverandør, som underbetaler og udnytter sine medarbejdere, fortsætter hun.
Intervare har i 20 år leveret dagligvarer til ældre og udsatte borgere på social- og ældreområdet i Københavns Kommune – for eksempel ældre og borgere med handicap – som ikke selv kan klare de daglige indkøb.
Ifølge Karina Vestergård Madsen (EL) er det første gang, kommunen bryder med en leverandør, fordi de ikke overholder arbejdsklausulerne.
Udfald givet på forhånd
Beslutningen på Rådhuset torsdag aften kommer ikke som nogen stor overraskelse.
I flere uger har det stået klart, at et bastant flertal ville afbryde samarbejdet før tid.
For to uger siden stemte et flertal i kommunens socialudvalg samt sundheds- og omsorgsudvalg – som er de to områder, Intervare har betjent – for at ophæve med Nemlig.com-firmaet.
I begge udvalg anvendte et mindretal bestående af Konservative, Venstre og Radikale Venstre dog at bruge en slags vetoret inden for kommunalpolitik, da de krævede sagen standset og sendt til behandling i Borgerrepræsentationen.
Katrine Kildgaard fra Radikale Venstre sidder i begge udvalg og var derfor med til at standse og til syvende og sidst forhale beslutningen to gange.
- Vi frygter, at det her vil skabe en præcedens, hvor vores leverandører ikke længere kan bruge selvstændigt erhvervsdrivende som chauffører, og som i sidste ende vil påvirke borgerne. Intervare har leveret varer til os i 20 år nu, og der har ikke været problemer indtil nu, siger Katrine Kildgaard (R).
Ved torsdagens afstemning stemte hun sammen med resten af Radikale Venstre sammen med Konservative, Venstre, Liberal Alliance og Nye Borgerlige imod at bryde med Intervare.
Midlertidig leverandør inden nyt udbud
Kontrakten med Intervare stod til at udløbe den 1. april 2022.
Da aftenens beslutning blev truffet på et såkaldt ”lukket punkt” på dagsordenen, ligger detaljerne om ophævelsen af kontrakten ikke offentligt tilgængeligt, men ifølge Karina Vestergaard Madsen (EL) ophæves Intervare-kontrakten med et såkaldt ”rimeligt varsel”, hvilket ifølge fagborgmesteren kan oversættes til cirka 14 dage.
I stedet vil kommunen nu indgå en aftale med en andet leverandør, der fremover skal køre ud med dagligvarer til københavnere, indtil opgaven igen sendes i kommunalt udbud inden længe.
Københavns Kommune har det seneste årti haft såkaldte klausuler for eksterne leverandører af ydelser til kommunen. Arbejdsklausulen stiller krav om, at alle, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have fair løn- og arbejdsvilkår.
Siden kommunens egen afsløring af Intervares brud på denne klausul har Københavns Kommune tilbageholdt betalinger til selskabet på to millioner kroner, der skal bruges til at betale chaufførerne deres tilgodehavende.
Vil hive Københavns Kommune i retten
Intervare selv erklærer sig dog dybt uenig i beslutningen.
- Vi er helt uforstående over for det, der er sket her. Vi har løbende været i dialog med kommunen, men hver gang, vi har levet op til et krav, er det som om, at målstregen er blevet flyttet igen, siger kommerciel direktør i Intervare Mikkel Pilemand i en pressemeddelelse.
- Det her lugter af en politisk indstilling fra starten af. Og Intervare vil derfor nu gå rettens vej, tilføjer han.
Her vil selskabet ifølge pressemeddelelsen rejse en sag om misligholdelse af kontrakten, og så vil de i øvrigt kræve de omtalte millioner, som kommunen har tilbageholdt, betalt tilbage.
Kontrakten mellem Intervare og kommunen blev indgået i 2017. Den omhandler levering af dagligvarer til cirka 2.300 borgere.
I pressemeddelelsen skriver Intervare, at selskabet vil fortsætte med at levere varer til borgerne i opsigelsesperioden.
Sagen om Intervare og Københavns Kommune:
Selskabet Intervare A/S, som er modselskab til det mere kendte Nemlig.com, har i mange år leveret varer til for eksempel ældre, handicappede og andre københavnere, der ikke kan klare de daglige indkøb.
I maj 2021 afdækkede Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping, at Intervare på tre måneder havde underbetalt seks chauffører med 419.000 kroner. I gennemsnit skulle chaufførerne være blevet underbetalt med 11.000 kroner per person månedligt i den undersøgte periode.
Administrerende direktør i Intervare A/S Stefan Plenge afviste beskyldningerne med argumentet, at chaufførerne ikke er ansat hos Intervare, men selvstændige vognmænd, der kører for selskabet.
Den sag kom i kølvandet på en række afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos Nemlig.com, der er ejet af Intervare, som dagbladet Politiken stod bag.
Sagen fik Københavns Kommune til at stille en række krav til Intervare om, at de skulle rette op på en række kritikpunkter om løn og arbejdsforhold.
I første omgang fik Intervare frem til september til at efterbetale chaufførerne og forbedre de kritisable arbejdsvilkår.
Senere kunne Danmarks Radio på baggrund af en aktindsigt i en rapport fra Københavns Kommune afsløre, at chauffører, der var syge og testet positive for coronavirus, leverede mad og dagligvarer til ældre og udsatte borgere i Københavns Kommune.
Publiceringen af den historie forværrede yderligere forholdet mellem kommunen og Intervare, og sidstnævnte kræver efterfølgende et dementi af Københavns Kommune for påstandene om coronasmittede chauffører.
Afsløringerne ændrede dog ikke på, at Intervare i slutningen af september fik forlænget fristen til at implementere en model, der skulle rette op på kritisable forhold, til 1. november.
Samtidig besluttede politikerne i Københavns Borgerrepræsentation i begyndelsen af oktober, at kommunen ville tilbageholde månedlige betalinger til Intervare på 400.000 kroner samt at udstede dagbøder til Intervare på 7.200 kroner, indtil chaufførerne havde fået deres penge, og Intervare havde fremsendt dokumentation for dette.
Siden har der været stille omkring polemikken, indtil et flertal i Socialudvalget den 20. januar besluttede at ophæve kontrakten med Intervare før tid. Et mindretal valgte dog at bremse beslutningen og i stedet sende sagen til endelig behandling i Borgerrepræsentationen den 3. februar.
Dagen efter gentog historien sig i kommunens sundheds- og omsorgsudvalg, hvor et flertal også var indstillet på at ophæve kontrakten, men hvor mindretallet på ny bragte sagen til standsning.
Den 3. februar vedtog et flertal bestående af Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF, Alternativet samt Dansk Folkeparti en gang for alle at ophæve kontrakten med Intervare.
Kilder: TV 2 Lorry, Danmarks Radio, Politiken, Ritzau og Fagbladet 3F
_