Kritikere vil udskyde Lynetteholm-plan til efter nedlukning - online debat er ikke nok
Transportministeren fastholder tidsplanen for høringsperioderne i Lynetteholm-projektet, selvom flere mener, at corona-pandemien har medført dårlig borgerinddragelse.
Det er først i 2070, at Lynetteholm efter planen skal stå færdig, men allerede nu tages der afgørende skridt hen imod projektets realisering.
Det sker i en tid, hvor corona-pandemien har sat en stopper for mange ting, og det møder nu kritik fra flere sider.
En af dem, der gerne ser, at der bliver trykket på pauseknappen, er Sebbe Selvig, som er med til at administrere den hastigt voksende facebookgruppe "STOP Lynetteholm!".
TV 2 Lorry møder ham, mens han er ude og dele løbesedler ud i sit lokalområde - tæt på der hvor Lynetteholm skal bygges.
- Jeg deler de her flyers ud om Lynetteholm-projektet, fordi jeg synes, der er et kommunikationsunderskud for at få borgerne ordentligt inddraget, fortæller han.
Planerne om Lynetteholm har været kendt i offentligheden siden oktober 2018. I marts 2021 skal anlægsloven førstebehandles i Folketinget, så under normale omstændigheder ville samfundsdebatten formentlig være på sit højeste netop nu. Om der ville være fyldte forsamlingshuse til borgermøderne og demonstrationer på gaderne, kan ingen vide.
Men det er der i hvert fald ikke nu. De ting, der foregår, de foregår digitalt.
- Det er helt afgørende for at få Københavns borgere inddraget i det her projekt, at man udskyder det, til vi er et andet sted med corona, og vi igen kan samles og have en reel debat. Mange mennesker er under pres i øjeblikket og har ikke særlig mange ressourcer. Vi lever i hver vores boble og mødes ikke med hinanden. Der bør være mulighed for at udskyde det. Anlægsperioden vil vare årtier, og vi taler formentlig om at udskyde det i et par måneder, lyder det fra Sebbe Selvig.
Vigtigt med fysisk fremmøde
Lynetteholm skal være en helt ny bydel mellem Nordhavn og Refshaleøen, og den første etape i realiseringen af projektet er at etablere et nyt stykke land ved jordpåfyld midt i Københavns Havn.
Det skal godkendes ved lov i Folketinget, og i den forbindelse er der lavet en miljøkonsekvensrapport, der i øjeblikket er i slutfasen af en otte ugers høringsperiode.
På mandag den 25. januar er der frist for at indsende høringssvar, men Indre By Lokaludvalg og Christianshavns Lokaludvalg mener, at perioden skal forlænges.
- Vi har lavet en borgerpanel-undersøgelse i Indre By, der indikerer, at folk ikke ved særlig meget om projektet. Det bekymrer mig, for det her er jo startskuddet på det hele, og så stort et projekt kræver et rodfæstet medejerskab, og det får man kun, hvis der er en ordentlig dialog om det, lyder det fra Bent Lohmann, der er formand i Indre By Lokaludvalg.
Indre By Lokaludvalg har for en uge siden set sig nødsaget til at aflyse et digitalt borgermøde om Lynetteholm. På grund af forbuddet mod at samles mere end fem personer, og regeringens anbefaling om at aflyse alle fysiske aftaler, var det ikke muligt at levere et digitalt borgermøde med en rimelig teknisk kvalitet.
Formanden mener dog også, at det er vigtigt, at den slags borgermøder foregår med fysisk fremmøde.
- Værdien af borgerdialog ligger i, at man mødes i det samme rum og taler om, hvad går det her ud på. Folk kan bare dukke op og så deltage. Det giver mulighed for at få tænkt sig om og blive klogere på hinanden, og man kan stille spørgsmål, der går i dybden. Og det fungerer bare ikke sådan, når det foregår digitalt, lyder det fra Bent Lohmann.
Minister vil ikke forlænge
Indre By Lokaludvalg og Christianshavns Lokaludvalg har i en fælles henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht (S) foreslået, at høringsperioden for miljøkonsekvensrapporten forlænges, så den offentlige høring slutter en måned efter forsamlingsforbuddet er ophævet.
Det afviser han dog.
- I det forgange år har der været masser af høringer og borgermøder, som vi har været nødt til at afholde digitalt. Mange gange har det været med stor succes og med flere deltagere, end der typisk ellers ville have været. Det, at man ikke kan mødes, det ser jeg ikke som et argument for, at det ikke kan gennemføres, lyder det fra Benny Engelbrecht.
Så fristen for at indsende høringssvar til miljøkonsekvensrapporten vil fortsat være den 25. januar. Selve anlægsloven for Lynetteholm er også netop sendt i høring, og her er fristen for at komme med input sat til den 14. februar. Coronaepidemien får ikke transportministeren til at forlænge perioderne.
- Der er folk, der siger, at det giver en anderledes form for debat i forhold til, når man mødes fysisk, men jeg tror, de digitale arrangementer giver mange bedre muligheder for at deltage - for eksempel de unge generationer. Der er nok også nogle typer, der er mere komfortable med at deltage, når det foregår digitalt. Så på den måde er der flere, der bliver inddraget, lyder det fra Benny Engelbrecht.