Mere end dobbelt så dyr: Flertal i København vil have mere metro til Amager
Et bredt flertal på Københavns Rådhus vil undersøge, om den kommende metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholm kan udvides, så den betjener nye områder på Islands Brygge og Amagerbrogade.
Det skal være lettere for københavnerne at springe på en metro fra Islands Brygge og Amagerbrogade.
Det mener partierne i forligskredsen bag Lynetteholm: Socialdemokratiet, Konservative, Venstre, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.
Derfor vil de undersøge, om den kommende metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholm kan udvides, så den går fra Hovedbanegården og samtidig betjener nye områder på Islands Brygge og Amagerbrogade.
Det oplyser Københavns Kommunes Økonomiforvaltning i en pressemeddelelse.
(Artiklen fortsætter efter billederne).
Mere en dobbelt så dyr
Ønsket er, at den nye metrolinje skal løbe fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade op til Refshaleøen og videre over til Kløverparken og Lynetteholm.
Og dermed kommer der metro til dele af København, som i dag ikke har en metro.
Linjeføringen er med ni stationer et udvidet alternativ til den linjeføring, som ligger i statens infrastrukturplan, som rummer fire. Og med en estimeret pris på 13,7 milliarder kroner er den mere end dobbelt så dyr.
En nødvendighed
Men ifølge overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S), er der behov for en styrket metrolinje på Amager.
- I dag er dele af Amager dårligt dækket – og metroen er blevet så populær, at vi har et problem med trængsel, udtaler hun i pressemeddelelsen og fortsætter:
- Derfor synes vi, at den nye Metroforbindelse til Refshaleøen og Lynetteholm ikke bare skal betjene de nye byudviklingsområder med god kollektiv transport – den skal også styrke den kollektive trafik, så København bliver mere lige, mere fælles og mere grøn.
Metro til Rigshospitalet
Linjen er planlagt, så den kan udvides etapevis. Det betyder, at metroen på sigt kan dække eksempelvis Indre Nørrebro og Rigshospitalet.
- De konkrete perspektiver om et fremtidigt stop ved Rigshospitalet simpelthen ikke til at komme uden om, lyder det fra Beskæftigelses- og Integrationsborgmester, Jens-Kristian Lütken (V), som fortsætter:
- Den manglende metrobetjening af Rigshospitalet er et sort hul på metronettet, og derfor vil Venstre arbejde for at planerne bliver til virkelighed hurtigst muligt.
Københavnerne skal høres
Den nye linje vil efter planen stå klar i 2035. Her skal den kunne betjene mere end 51.000 beboere, arbejdspladser og studiepladser.
Idéfasehøringen for metroforbindelsen til Lynetteholm starter efter sommerferien. Her får københavnerne mulighed for at give deres besyv med om forbindelsen fra Københavns Hovedbanegård til Refshaleøen og placeringen af de enkelte stationer.
Hvilken linje, der skal anlægges, skal besluttes i 2025.