Metrotog får nyt liv: En gevinst for miljøet og passagerer
Over de næste tre år skal i alt 34 af de ældste metrotog sættes i stand. Ifølge Metroselskabet vil det både gavne køreoplevelsen og klimaet.
34 metrotog, der til sammen har tilbagelagt mere end 95 millioner kilometer fra Vanløse til Vestamager eller Københavns Lufthavn, skal over de næste tre år renoveres.
Renoveringen af togene på linjerne M1 og M2 skal både forbedre køreoplevelsen for passagererne, men den skal også være med til at gavne miljøet.
Ifølge Metroselskabet vil moderniseringen betyde et væsentligt mindre klimaaftryk end nyindkøb af 34 tog ville gøre.
- Vi har sat os et ambitiøst mål om fortsat at levere den bedst mulige bæredygtige service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk. Moderniseringen vil få positiv indflydelse på passagerernes oplevelse af rejser med metroen på M1 og M2, siger Metroselskabets direktør, Rebekka Nymark, i en pressemeddelelse.
De 34 metrotog skulle ellers have været skiftet ud i 2025, men fordi de nu bliver renoveret i stedet, skal de først skiftes ud om mere end ti år.
En renovering til 225 millioner
Selvom de kommende nyrenoverede metrotog skal udskiftes i 2035, så påpeger Metroselskabet, at det er en væsentlig mindre udgift at renovere de 34 tog nu frem for at skifte dem ud i 2025, som ellers var den oprindelige plan.
Metroselskabet skulle ellers skifte togene ud fire gange i løbet af 100 år. Nu kan de nøjes med tre gange på grund af renoveringen.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Metroselskabet
De omfattende ændringer af togene på linjerne M1 og M2 skal udføres på et værksted i hollandske Rotterdam af selskabet Alstom, og selvom det i alt er 34 tog, der får et løft, så vil det ikke påvirke metroens passagerer.
- Vi sender togene afsted tre ad gangen over de kommende tre år. Det er en opgave, vi har forberedt os på, ved blandt andet at indsætte nye tog, så den samlede flåde kan levere den rette kapacitet, mens vi tager de enkelte tog ud til modernisering, siger direktør Rebekka Nymark og fortsætter:
- Det kan derfor gennemføres, uden at passagerne kommer til at mærke til det, før togene vender tilbage i fornyet og fremtidssikret stand, siger Rebekka Nymark.
Prisen for renoveringen løber op i 30 millioner euro, der næsten svarer til 225 millioner danske kroner.
Millionændringerne betyder blandt andet, at de 34 tog får en ny indretning af sæderne, så der er plads til flere passagerer, panelerne bliver malet, infoskærme bliver installeret, der kommer nye gulve og døre og vigtige dele af undervognen bliver udskiftet.
De penge, som Metroselskabet sparer ved at lade togene renovere fremfor at udskifte dem, vil de blandt andet bruge på at forbedre sporsystemet.
Efter planen skal det første af 34 tog tage rejsen fra København til værkstedet i Rotterdam i 2023, mens det sidste vender tilbage i drift i 2026.