Næste år skal der bygges her: Nu er planen for Københavns nye bydel klar

Her er tegningerne af Jernbanebyen, som politikerne skal se på i august.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Dele af jernbaneterrænet er i dag vokset til, men også i fremtiden skal der være meget grønt i området.

Når politikerne i København møder ind efter sommerferien, bliver den nye bydel Jernbanebyen en af de første ting, de skal diskutere. 

Nu ligger forslaget til en ny lokalplan for området nemlig klar. Og det har blandt andre DSB Ejendomsudviklings administrerende direktør Søren Beck-Heede set frem til i spænding.

- Det er utrolig fedt. Personligt har jeg arbejdet på det siden 2016. Det har været en fantastisk proces, selv om der selvfølgelig også har været mange sten på vejen, så det er en stor forløsning, at være kommet hertil, siger han.

Jeg er stolt over, at man bevarer den sjæl, som området har.

— Adm. direktør Søren Beck-Heede, DSB Ejendomsudvikling

Dermed er den nye Jernbanebyen meget tæt på at finde sin endelige form. En form, hvor det store gamle jernbaneområde i Sydhavnen mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade skal omdannes til en ny bydel med boliger til 9000 borgere, skoler, daginstitutioner og butikker samt 4000 arbejdspladser.

- Jeg synes det er fantastisk, at man har et område, der er bygget tilbage i begyndelsen af 1900-tallet og var en kæmpe arbejdsplads i København, og så kommer der til at bo 9000 mennesker, det er lidt vildt at tænke på, siger Søren Beck-Heede, der vurderer, at de nuværende planer er meget tæt på, at være dem, der bliver det endelige resultat, efter den politiske behandling.

Fakta om Jernbanebyen

Hele Jernbanebyen fylder i alt ca. 550.000 kvm.

175.000 kvm vil fortsat blive brugt af Metroens Klargøring.

9.000 borgere kommer der til at bo i området.

4.000 arbejdspladser kommer til at ligge i området.

DSB’s nuværende værksteder på området vil blive lukket ned.

Meget gammelt bevares

I dag står gigantiske bygninger som lokomotivværkstedet, det smukke gamle vandtårn og kedelsmedjen tilbage på det område, der i mange år var centralt for De Danske Statsbaners togdrift i Danmark. Men dødt er her bestemt ikke, for mange nye virksomheder er flyttet ind, i årenes løb, og både DSB og Metroen har også værksteder til vedligeholdelse af tog. Netop det, at de gamle bygninger får en plads i alt det nye, er en af de ting, som Søren Beck-Heede er allermest stolt af.

- Det betyder, at der kommer flere kringelkroge og variation, og mere sjæl som er svært at få, når man bygger helt nyt. Jeg er stolt over, at man bevarer den sjæl, som området har, siger Søren Beck-Heede.

Færre biler – og mere grønt

Et af de centrale punkter i planen er at den nye bydel skal være delvist bilfri. Bilerne skal i høj grad parkeres uden for bydelen, og så er det ambitionen, at størstedelen af færdselsarealerne skal indrettes til gående og cyklister.

Tilsammen vil de grønne områder i Jernbanebyen skabe en bydel med mere end fire gange så mange grønne kvadratmeter som for eksempel Vesterbro. Det bliver både i form af en park og flere fodboldbaner, men især de små nære byrum med grønt, tror Søren Beck-Heede kommer til at gøre en forskel.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Københavnerne er blevet hørt

Allerede inden lokalplanen er sendt i høring, har der været arbejde med at inddrage borgerne i udviklingen af området, forklarer Teknik- og Miljøborgmester Line Barfoed (Enhedslisten).

- Jernbanebyen er det sidste store udviklingsområde i den centrale del af København, og derfor har det været vigtigt for mig at få københavnerne med til at formulere visionerne for den nye bydel, siger hun i en pressemeddelelse om de nye planer.

Men der er stadig mulighed for at blive hørt, hvis man har indsigelser.

- Nu ser jeg frem til at læse de høringssvar, der kommer ind og til at arbejde videre med at skabe en ny bydel med fokus på grønne og bæredygtige principper, som flugter med københavnernes ønsker, siger hun i pressemeddelelsen.

Teknik- og Miljø forvaltningen har sendt forslaget til en ny lokalplan for området til politikerne, og de skal drøfte planen allerede i midten af august. Derefter bliver den sendt i offentlig høring i otte uger. Første spadestik forventer man at kunne tage i 2025.

Ud over DSB Ejendomsudvikling står også Freja Ejendomme, der er statens ejendomsselskab, Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension bag planen.

Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer Vasbyhave til at se ud ifølge planen. Vasbyhave bliver en del af Jernbanebyen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer et grønt gaderum i Sporkvarteret til at se ud ifølge planen.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Byrum i Centralen i Jernbanebyen. Bygningerne der omkranser området er ældre bygninger, der er transformeret til moderne boliger mm.
Foto: Jernbanebyen/Cobe
Sådan kommer den nye bydel til at se ud fra oven. Den store hvide kile gennem området er Metroens Klargøring med skinner og bygninger, som også ligger på arealet i dag.
Foto: Jernbanebyen/Cobe

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google