Næste år skal der bygges her: Nu er planen for Københavns nye bydel klar

Her er tegningerne af Jernbanebyen, som politikerne skal se på i august.

Når politikerne i København møder ind efter sommerferien, bliver den nye bydel Jernbanebyen en af de første ting, de skal diskutere. 

Nu ligger forslaget til en ny lokalplan for området nemlig klar. Og det har blandt andre DSB Ejendomsudviklings administrerende direktør Søren Beck-Heede set frem til i spænding.

- Det er utrolig fedt. Personligt har jeg arbejdet på det siden 2016. Det har været en fantastisk proces, selv om der selvfølgelig også har været mange sten på vejen, så det er en stor forløsning, at være kommet hertil, siger han.

quote Jeg er stolt over, at man bevarer den sjæl, som området har.

Adm. direktør Søren Beck-Heede, DSB Ejendomsudvikling

Dermed er den nye Jernbanebyen meget tæt på at finde sin endelige form. En form, hvor det store gamle jernbaneområde i Sydhavnen mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade skal omdannes til en ny bydel med boliger til 9000 borgere, skoler, daginstitutioner og butikker samt 4000 arbejdspladser.

- Jeg synes det er fantastisk, at man har et område, der er bygget tilbage i begyndelsen af 1900-tallet og var en kæmpe arbejdsplads i København, og så kommer der til at bo 9000 mennesker, det er lidt vildt at tænke på, siger Søren Beck-Heede, der vurderer, at de nuværende planer er meget tæt på, at være dem, der bliver det endelige resultat, efter den politiske behandling.

Fakta om Jernbanebyen

Hele Jernbanebyen fylder i alt ca. 550.000 kvm.

175.000 kvm vil fortsat blive brugt af Metroens Klargøring.

9.000 borgere kommer der til at bo i området.

4.000 arbejdspladser kommer til at ligge i området.

DSB’s nuværende værksteder på området vil blive lukket ned.

Meget gammelt bevares

I dag står gigantiske bygninger som lokomotivværkstedet, det smukke gamle vandtårn og kedelsmedjen tilbage på det område, der i mange år var centralt for De Danske Statsbaners togdrift i Danmark. Men dødt er her bestemt ikke, for mange nye virksomheder er flyttet ind, i årenes løb, og både DSB og Metroen har også værksteder til vedligeholdelse af tog. Netop det, at de gamle bygninger får en plads i alt det nye, er en af de ting, som Søren Beck-Heede er allermest stolt af.

- Det betyder, at der kommer flere kringelkroge og variation, og mere sjæl som er svært at få, når man bygger helt nyt. Jeg er stolt over, at man bevarer den sjæl, som området har, siger Søren Beck-Heede.

Færre biler – og mere grønt

Et af de centrale punkter i planen er at den nye bydel skal være delvist bilfri. Bilerne skal i høj grad parkeres uden for bydelen, og så er det ambitionen, at størstedelen af færdselsarealerne skal indrettes til gående og cyklister.

Tilsammen vil de grønne områder i Jernbanebyen skabe en bydel med mere end fire gange så mange grønne kvadratmeter som for eksempel Vesterbro. Det bliver både i form af en park og flere fodboldbaner, men især de små nære byrum med grønt, tror Søren Beck-Heede kommer til at gøre en forskel.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Afstemning

_

Københavnerne er blevet hørt

Allerede inden lokalplanen er sendt i høring, har der været arbejde med at inddrage borgerne i udviklingen af området, forklarer Teknik- og Miljøborgmester Line Barfoed (Enhedslisten).

- Jernbanebyen er det sidste store udviklingsområde i den centrale del af København, og derfor har det været vigtigt for mig at få københavnerne med til at formulere visionerne for den nye bydel, siger hun i en pressemeddelelse om de nye planer.

Men der er stadig mulighed for at blive hørt, hvis man har indsigelser.

- Nu ser jeg frem til at læse de høringssvar, der kommer ind og til at arbejde videre med at skabe en ny bydel med fokus på grønne og bæredygtige principper, som flugter med københavnernes ønsker, siger hun i pressemeddelelsen.

Teknik- og Miljø forvaltningen har sendt forslaget til en ny lokalplan for området til politikerne, og de skal drøfte planen allerede i midten af august. Derefter bliver den sendt i offentlig høring i otte uger. Første spadestik forventer man at kunne tage i 2025.

Ud over DSB Ejendomsudvikling står også Freja Ejendomme, der er statens ejendomsselskab, Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension bag planen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik