Københavnsk tiltag vækker opsigt i udlandet: Fortjener ros, mener organisation
Pilotprojektet CopenPay, hvor turister kan veksle miljømæssigt gode gerninger til oplevelser i den danske hovedstad, vækker opsigt i udlandet.
Det trak overskrifter i Danmark, da turismeorganisationen Wonderful Copenhagen i starten af sidste uge annoncerede tiltaget ”CopenPay”, hvor grønne og bæredygtige handlinger denne sommer kan bruges som en form for valuta ved udvalgte turistattraktioner i København.
For eksempel kan man de kommende uger indløse en kop kaffe på Københavns Museum, hvis man ankommer til fods, på cykel eller med metroen, mens man får serveret et økologisk måltid hos BaneGaarden i Jernbanebyen, hvis man samler skrald i området.
Det er dog ikke kun i Danmark, det nye tiltag har fået mediebevågenhed.
Flere store internationale medier, særligt de amerikanske, har således også allokeret spalteplads til det københavnske turismefremstød.
Det gælder blandt andet de amerikanske medier New York Times, CNN, Washington Post og Business Insider samt britiske BBC og The Guardian og franske Le Figaro.
Og det vækker jubel hos Wonderful Copenhagen.
Turismeorganisationens administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, kalder det over for TV 2 Kosmopol "superpositivt, at historien om CopenPay er gået verden rundt".
- De (medierne, red.) er generelt interesseret i, at det er en anderledes måde at arbejde med turisme på, og så er de også interesseret i, hvordan Danmarks hovedstad generelt arbejder med grønne løsninger, siger han.
I kontrast til antiturisme
At dømme ud fra de syv mediers dækning af københavnerpåfundet, lader det til, at omtalen er overvejende positiv.
I hvert fald hæfter både New York Times, CNN, The Guardian samt Business Insider sig ved, at tiltaget står i en form for kontrast til en slags antiturisme-bevægelse, der lader til at vinde frem i flere europæiske storbyer samt andre destinationer med mange turister.
- I en tid, hvor overvældede europæiske destinationer pålægger turister restriktioner og gebyrer, prøver København en anden tilgang: at belønne besøgende, der opfører sig ansvarligt, skriver New York Times’ rejsereporter i en artikel med titlen ”København afprøver belønninger for god turistadfærd”.
Aviserne undlader dog at fortælle, at der i København - på lige fod med andre steder - faktisk er et stort ønske fra det lokale bystyre, om netop at pålægge turister ekstra gebyrer og skatter.
Så sent som i fredags præsenterede Københavns Kommune efter bestilling fra et politisk flertal på Rådhuset en række mulige modeller for implementering af særafgifter for turister i København, som er blevet sendt til erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Kommunalpolitikernes håb er, at regeringen kan overbevises om at give kommunen lov til at opkræve disse turistskatter – dette kræver nemlig lovhjemmel fra Christiansborg.
Får ros fra grøn turismeorganisation – og rejseselskab
Det københavnske CopenPay-tiltag får også ros med på vejen fra den FN-støttede turismeorganisation Global Sustainable Tourism Council.
Til avisen Washington Post bifalder organisationens administrerende direktør, Randy Durband, at København belønner god opførsel i stedet for at skamme folk til at handle ansvarligt eller skælde dem ud for ikke at leve op til forventningerne.
- København fortjener ros for ikke at ryste en næve af dårlig opførsel, men i stedet forsøge at gøre det sjovt og have nogle incitamenter og fordele, udtaler Randy Durband til avisen.
Mediet Business Insider har talt med en områdechef for Nordeuropa i rejseselskabet Intrepid Travel, der vurderer, at rejsende til København ”vil være ivrige efter at prøve initiativet”.
- Dette er en god måde at uddanne og belønne folk, der gør det rigtige, fremfor at straffe folk, der gør det forkerte, når det kommer til bæredygtighed, udtaler Kristijan Svajnzger, der bærer titlen Regional General Manager i rejseselskabet, til Business Insider.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Vil bruge omtalen til at skubbe på
I første omgang er CopenPay dog blot et eksperiment afgrænset til nogle uger denne sommer. Pilotprojektet gælder fra uge 29 til og med uge 32.
Indtil videre omfatter tiltaget 24 attraktioner i København, men spørger man initiativtagerne, er potentialet større og mere vidtrækkende end bare Danmarks hovedstad.
- Med den store medieinteresse kan vi skubbe på en positiv udvikling internationalt ved både at inspirere rejsende og turismedestinationer i mange andre lande, siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Han nævner forhold som bæredygtig omstilling, grønne løsninger og dansk cykelkultur som elementer, der fremhæves med CopenPay og kan inspirere i udlandet.
Flere amerikanere end nogensinde kommer til Danmark
Det luner nok også hos Wonderful Copenhagen, at medieomtalen blandt andet sker i medier, der især henvender sig til amerikanske læsere.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at amerikanere strømmer til Danmark og især København for at holde ferie. Faktisk er amerikanere den hurtigst voksende turistgruppe i Danmark.
Sidste år stod amerikanske turister for omkring en million registrerede overnatninger i Danmark, hvilket er det højeste tal nogensinde og en fordobling i forhold til 2014.
Og tallene for i år peger i retning af, at den rekord står til at blive slået. Fra januar til og med maj udgør amerikansk turisme 321.412 overnatninger – en stigning på 14 procent i forhold til samme periode sidste år
- Væksten skyldes først og fremmest en markant fremgang på 20 procent i antallet af overnatninger i København, så knap 275.000 amerikanere har overnattet i hovedstadsområdet i årets første fem måneder. Vi ved, at det blandt andet er dansk kultur og levevis, historiske oplevelser samt god mad, der lokker amerikanerne hertil, udtaler Lars Ramme Nielsen, branchedirektør for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.
Ifølge Dansk Erhverv skal fremgangen dog også forklares med et sigende udvalg af flyruter til København fra Nordamerika.
Ifølge organisationen er der aktuelt er 13 direkte ruter mellem København og USA samt Canada hen over året, mens der alene i juni er åbnet to nye ruter mellem København og USA.
- Også krydstogtgæster, der starter eller slutter deres tur i København, bidrager til, at der kommer flere turister i hotelsengene, udtaler Lars Ramme Nielsen i en pressemeddelelse.
Generelt er der stor vækst i turisme i hovedstadsområdet. Tidligere har en analyse fra Erhvervsministeriet vist, at 2024 er på vej til at slå alle rekorder hvad angår turisme i hovedstadsområdet.