Nordvest-bar hopper med på ny trend: ”Vi gør det ikke for markedsføring”
Det er populært som aldrig før at være en del af en løbeklub i hovedstadsområdet. Særligt kombinationen med café og løbefællesskab vinder frem, og nu melder endnu et trendy sted sig på banen.
Endnu et spisested i København hopper med på bølgen og lukrerer på, at det at løbe i flok gennem de københavnske gader, er populært som aldrig før.
Bageri, pizza- og naturvinsbaren Flere Fugle i Københavns nordvestkvarter er således nyeste skud på stammen af løbefællesskaber, der forankres i en café.
Tirsdag havde Flere Fugles løbeklub første samling, og ifølge barens operations manager, Frederikke Lokzinsky, var det en god en af slagsen.
- Det har skabt en hel masse interesse fra start af. Vi havde ret god opbakning. Der var cirka 25 mennesker med tirsdag, hvor det var vores første gang, siger hun.
Hvorfor en løbeklub?
- Vi har to ansatte, som har taget teten. De er begge to maratonløbere og meget løbeglade, så det kom som en interesse fra dem. Vi så også, det har været en succes for andre rundt omkring i byen.
- VI laver i forvejen mange events og prøver at støtte op om nærområdet, og hvorfor ikke prøve noget, hvor omdrejningspunktet er motion? Det er primært med den her fællesskabsånd og for at gøre noget for nabolaget, siger Frederikke Lokzinsky til TV 2 Kosmopol.
Jagten på autenticitet
TV 2 Kosmopol har tidligere beskrevet tendensen og fortalt, hvordan spisestedet Mad og Kaffe på Vesterbro også har nydt stor succes med et såkaldt løbefællesskab.
I den forbindelse sagde Anna Bertha Heris Christensen, som forsker i marketing og human branding på CBS, at tendens med fællesskaber koblet til brands ”nærmest er gået amok”.
- Løbeklubber er overalt i København, og jeg har supermange speciale- og bachelorstuderende, som skriver om de her løbeklubber. Det er noget, der interesserer os, siger Anna Bertha Heris Christensen og fortsætter.
- Vores personlige brand har aldrig været vigtigere, og det samme gælder egentlig for virksomhederne. Det er enormt vigtigt for virksomheder at virke autentiske i dag, og her er løbeklubber en god mulighed for at dykke ned i det personlige narrativ og få en hel masse almindelige mennesker til at poste noget omkring en event, der er foregået på deres café eller restaurant, sagde Anna Bertha Heris Christensen tidligere på året til TV 2 Kosmopol.
Blandt andre eksempler på løbeklubber i København med relation til en bar eller et spisested kan nævnes ølfabrikanten Mikkellers løbeklub og caféen Grøds fællesskab ”Grød Social Runners”.
Fungerer godt på Instagram
Interessen for at dyrke løb som sport på et konkurrenceplan er også stigende. Det mærkes tydeligt på billetsalg til de store løbekonkurrencer.
For nylig kunne Copenhagen Half Marathon melde udsolgt af alle 30.000 billetter på bare to timer.
Det kan være svært at komme med en nøjagtig årsag til, hvorfor lige præcis løb er blevet så populært, men Carys Egan-Wyer fra Lunds Universitet, der har forsket i moderne løbekultur, har et bud.
At løbe passer rigtig godt ind i en tid, hvor hobbyer ikke længere 'bare' er hobbyer. I dag skal det kunne skrives på cv'et eller dating-profilen.
- Alt skal laves til et hustle og en måde at få os selv til at fremstå bedre på. Der er ikke mange hobbyer tilbage, man bare gør for sin egen skyld - som puslespil. De fleste bliver til noget performativt, hvor det gælder om at vise, hvilken type person man er, har hun tidligere sagt til TV 2 Kosmopol.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Nogenlunde samme pointe kom CBS-forskeren Anna Bertha Heris Christensen med tidligere på året.
- For os individuelt er det der med at brande os selv på de sociale medier næsten en condition of human being. Og det spiller en enormt stor faktor i det her, fordi de her løbeklubber jo mødes på smarte københavnercaféer, ser supersmarte ud, løber sammen, og udstråler en livsstil, som er sund og cool og selvstændig på en og samme gang. Det fungerer godt på Instagram.
Gør det ikke for at få markedsføring
Flere Fugle afviser dog, at løbeklubben er lavet for indirekte at få folk til at dele indhold fra løbeturen på sociale medier eller træningsapps som Strava og på den måde hjælpe med markedsføring af spisestedet.
- Planen bag har ikke været at få markedsføring ud af det, og intentionen har ikke været, at folk skal dele indhold fra os. Det er mest fordi, vi har nogle medarbejdere, som syntes, det kunne være sjovt, og det vil vi gerne støtte op om. Og så håber vi på at skabe et godt fællesskab, hvor folk får dyrket noget motion og få hygget sig imens, siger Frederikke Lokzinsky og fortsætter:
- Vi vil gerne være et sted, hvor folk mødes og samles. Lokke nogle forskellige mennesker med, så der også er et socialt element. Og så er folk jo altid velkomne til at blive hængende før eller efter.