Ny app til rejsekort gør det nemmere – men særlig grund gør, at passagerne tøver
Metroselskabets kunder har rejst med rejsekortets app 1,7 millioner gange siden september. Der er dog stadig mange passagerer, som foretrækker det fysiske kort.
Du kender lyden, når du tjekker ind med rejsekortet.
Men det kan snart være fortid.
Rejsekortets app åbnede for alle over 18 år i september, og det er især passagerer i metroen, der har taget den til sig.
Ifølge Metroselskabet har deres kunder rejst 1,7 millioner gange siden september. Det er flest rejser på tværs af alle transportformer.
Men der er dog stadig mange, der fortsætter med at bruge det fysiske kort.
- I min hverdag tænker jeg ikke over, at jeg behøver at bruge appen. Jeg ville kun hente rejsekortets app, hvis er billigere end at rejse med kortet, siger Niclas Odgård Kanstrup, som TV 2 Kosmopol møder ved en metrostation.
Ingen app uden strøm
En af grundene til, at mange fravælger det digitale rejsekort, er, at de er bange for at deres telefon ikke har nok strøm.
Det har blandt andet været tilfældet for to andre rejsende, som TV 2 Kosmopol møder mandag eftermiddag i København.
- Jeg er bange for, at min telefon løber tør for strøm, så jeg ikke kan komme hjem, siger Julie Mortensen.
- Appen kræver, at der er strøm på min telefon. Derfor er det stadig rart at have det fysiske, siger Henrik Steffensen.
Foto: Metroselskabet
Nemt at bruge
Det smarte ved rejsekortet på mobilen er, at appen selv kan registrere, hvor man er, og hvilket transportmiddel, man befinder sig i.
Det kræver kun et enkelt swipe, og det er ikke nødvendigt at tjekke ind på ny, hvis man skifter transportmiddel, som det er, hvis man bruger det fysiske kort.
Det har været en af årsagerne til, at Sofie Klessen Nielsen har anskaffet sig rejsekortet som app.
- Det er en nem og hurtig løsning, og jeg behøver ikke at have min pung med mit rejsekort i, siger Sofie Klessen Nielsen.
Nemmere at komme fra A til B
Det skal være nemt at bruge appen, og derfor glæder det Metroselskabet, at der er taget godt imod appen.
- Det er en naturlig del af metrorejse, at det skal gå hurtigt og nemt. Derfor skal appen fungere på samme måde, siger Eva Lind, der er kommerciel chef i Metroselskabet.
Hvis man er bekymret for, at ens telefon løber tør for strøm, så findes der stadig løsninger på det problem.
- Det er en risiko ved at have appen på sin telefon. Men hvis man står i den situation, så er det stadig muligt at købe en fysisk billet i en automat på stationen, siger Eva Lind.
Tiden vil vise om endnu flere vil bruge rejsekortets app eller beholde det rejsekortet, som man kender.
Spørg Os
Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her +_