Alle billetformer kan købes på telefonen: Så hvorfor kan man ikke oplade sin mobil i S-tog og Metro?
Man kan oplade sin mobiltelefon i bussen, regionaltoget og Intercity-toget, men i S-tog og i metro er du på den, hvis du ikke kan vise, at du har betalt for rejsen, fordi mobilen er død.
Svaret Kort
Både DSB og Metroselskabet bruger rejsetiden som forklaring
Der vil sandsynligvis komme ladestik i næste generation af S-tog
Du får en bøde, hvis din mobil dør med billetten på
Døren i S-toget går op. Kontrolløren træder ind i kupeen.
- Kort eller billet, tak, lyder det.
Pulsen stiger omgående, for mobilen med billetten på er lige gået død.
Selvom du har oplader med, er det bare ærgerligt, Sonny Boy.
For det er slet ikke muligt at oplade sin mobil i hverken S-toget eller metroen. Der er nemlig ikke nogen strømstik, som der er i busserne, eller stikkontakter som i regionaltoget.
Det undrer Madikken Zelda Thomsen fra Albertslund, der er studerende, og som tager S-toget og metroen flere gange om ugen.
Derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
-Jeg synes, det er fjollet, når jeg har alt på min telefon, så hvorfor er det ikke muligt at oplade min mobil i S-tog og metro?, spørger Madikken Zelda Thomsen
Det undersøger vi her!
Ugens vinderspørgsmål
1.184 personer stemte, da Madikken Zelma Thomsens spørgsmål var til afstemning
39 procent pegede på, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge
Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen. Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang
Et rigtig godt spørgsmål
Vi sender undringen videre til Metroselskabet og DSB, som begge svarer med: Det er et rigtig godt spørgsmål.
- Vi vender tilbage, lyder meldingen.
Mens vi venter på svar, tager TV 2 Kosmopol ned i metroens undergrund og hen til S-banerne.
For hvad synes andre rejsende i hovedstadsområdet om manglende opladerstik i de to togtyper?
- Det er da et problem, at folk ikke har mulighed for at oplade, siger Maldkubine Nørgaard i metroen.
- Man er jo afhængig af sin telefon til alle billetter nærmest. Når man er på farten, vil man bare gerne have det hele på telefonen, supplerer Amanda.
Men ikke alle kan se problemet:
- Jeg kan ikke forstå frustrationen fra folk, der gerne vil have opladerstik i metroen. Det er et luksusproblem. En smule dansk for at være helt ærlig, siger Franciso Gonzales, der selv er fra Sydamerika.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
- Det giver ikke mening at have et strømstik, når man kun tager metroen i 10-15 minutter. Jeg kan forstå, hvis man har en gammel telefon, men så kan man jo købe en powerbank og have med sig, siger Samer Goyal.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
Billetformer på mobilen
Man kan i dag få alle billetformer på mobilen. Det er blandt andet:
Pendlerkort
Ungdomskort
Rejsekort
Zonebillet
Enkeltbillet (hermed også Orange og Orange Fri billetter)
Metroselskabet: Ikke nok værdi
Samer Goyal har fat i den lange ende, for da Metroselskabet vender tilbage, er det netop forklaringen på de manglende laderstik: Det er simpelthen er for kort en rejse.
- Når du kører med Metroen, tager din rejse som regel ikke særlig lang tid. Derfor har vi ikke vurderet, at det ville give værdi for vores passagerer at have mulighed for at lade telefoner op i den korte tid, de befinder sig i toget, oplyser Metroselskabet til TV 2 Kosmopol.
Vi vil gerne have spurgt Metroselskabet, hvordan de har vurderet, det ikke giver værdi for deres passagerer at have mulighed for at lade op, og hvad der ellers har ligget bag vurderingen.
Men som så mange andre organisationer i denne skønne agurketid, holder de relevante personer sommerferie. Derfor har det ikke været muligt at få et uddybende svar.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Jasper Carlberg / DSB
Strømstik på vej til pendlere
Men hvad så med rejser i S-toget? Hvis du pendler fra Frederikssund til Nørreport er rejsetiden 45 minutter, og der kan en gammel telefon eller computer godt give op inden en kontrol.
Kommunikationschef i DSB, Niels-Otto Fisker, giver dog samme begrundelse som Metroselskabet.
For kort en varighed på rejsen.
Plus: S-togene er bygget i midten af 1990'erne, hvor alle rejste med fysiske billetter og efterspørgslen på at have strøm på telefonen ikke var i nærheden af det, den er i dag. Derfor var det slet ikke relevant med stikkontakter.
Men!
Der er en ny generation af S-tog på vej, og her regner DSB med, at der vil være strømstik i togene.
De nye S-tog kan opleves fra omkring 2030 på Ringbanen, oplyser DSB.
Ringbanen er den gule strækning mellem Hellerup og København Syd, der køres af linje F.
(Artiklen fortsætter under boksen)
No mercy mens vi venter
Hvis uheldet er ude, og din mobil løber tør for strøm, selvom du har købt billet, er der no mercy fra kontrollørens side.
- Det er kundens ansvar at sikre, at der er strøm på telefonen. Bliver man kontrolleret uden at kunne vise den gyldige billet, vil man derfor få en kontrolafgift, oplyser Niels-Otto Fisker fra DSB
Her stopper DSBs interesse for din mobil, og det er dit eget ansvar at forsøge at få de 750 kroner tilbage.
Når der igen er strøm på mobilen, kan du finde din billet på den og dermed dokumentere, at du har betalt for rejsen.
Men der er mange betingelser, der skal være opfyldt, for at du kan få pengene tilbage.
DSB træffer afgørelser fra sag til sag, og har du et personligt pendlerkort, du ikke kunne vise, får du ikke de sidste 125 kroner af bøden tilbage.
Så har du sådan et pendlerkort, kan det være smart at registrere det i "Glemt Kort"-ordningen, der så igen kræver, at du har opretter en profil i kundeklubben DSB Plus.
Går mobilen død på rejsen, kan du oplyse dit CPR-nummer til kontrolløren og helt undgå kontrolafgiften. Gør du det mere end seks gange på et år, falder der dog bøder igen.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Grafik / Kirsten Arild / TV 2 Kosmopol
Movia går all in
Hos Movia er de i gang med at skifte flåden af fossile busser ud med elbusser. Flere end to ud af fem busser kører i dag på el, og de fleste af dem indeholder strømstik til USB, hvor man kan oplade sin telefon i knæhøjde.
Ved næsten hver sæderække kan man oplade sin telefon, hvis man har et passende USB-stik med. Du kan se i videoen her, hvordan man gør.
USB-stikkene findes på 214 buslinjer på Sjælland, og fra efteråret 2023 gjorde Movia det til et krav, at alle nye busser skal indeholde USB-stik.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Ulrik Jantzen / Movia
Det er vel også korte rejser?
Når både Metro og S-tog peger på, at korte rejser gør det værdiløst at kunne lade på farten, kunne det vel også være en argument for busrejserne, især i byen.
Så hvad er det lige, der har gjort, at Movia synes, det giver værdi for deres passagerer, at de har muligheden for at lade op?
- USB-stik giver tryghed for passagerer, som er bekymret for strøm på deres telefon, og det bliver vigtigere, når Rejsekort som app bliver udbredt til flere og flere passagerer, oplyser Movias ressourcedirektør Eskil Thuesen til TV 2 Kosmopol.
- Vi arbejder hele tiden for at gøre bussen så attraktiv som muligt, så den bliver det nemme valg. Det kan muligheden for opladning hjælpe med, oplyser han.
(Artiklen fortsætter efter boksene)
Se, om din linje er på listen
Busser på Sjælland med ladestik
1A
2A
6A
7A
10
13
15E
18
22
26
27
31
34
35
36
55E
65E
68
77
90N
98N
99N
101A
102A
103
106
108
109
114
115
116
117
118
119
120
121
123
127
128
132
133
137
139
141
142
143
144
145
147
149
150S
155
156
157
158
160
161
163
163
164
165
166
167
168
179
180
181
182
183
190
192
194
196
197
198
201A
202A
203
204
205
206
207
208
209
212
215
215
216
217
217
219
219
220
221
223
225
226
227
230R
231
233
234
234
236
240
245R
246
246
246
251
252
260R
260R
300S
301
302
303
305
307
315
316
317
318
332
333
334
335
336
337
340
342
345
347
350S
354
360R
361
362
363
380
385
401A
402
404
405
406
408
411
415
431
460
465
466
467
468
469
470R
480R
500S
501A
502
601A
602
603
604
605
607
611
620R
640
660R
661R
664
667
669
670
680
701
702
703
711
714
715
716
717
718
719
720R
722
723
725
730
731
736
737
740
741
742
750
752
760
763
780
791
801A
840
841
901
902
903
904
905
908
909
Værste mareridt
Det er ikke et rart syn for nethinden, når kontrolløren skriver en bøde med ens navn på. Det fortæller flere af de personer, som TV 2 Kosmopol fanger på togene.
- Det er jo det værst tænkelige scenarie at få en bøde, fordi min mobil løber tør for strøm, siger Amanda og griner lidt panisk i metroen.
- Jeg ville gå i panik, hvis min mobil dødede, og en kontrollør kom, siger Maldkubine Nørgaard.
Andre har en mere kynisk tilgang til det med strøm på mobilen.
- Så må man være lidt klogere inden afrejse. Man må lade være med at bruge sin telefon, inden man tager offentlig transport, siger Ida Hansen.
Så galt kunne det gå
Mens man gerne må bruge strøm i de tog og busser, hvor de findes herhjemme, har et stik ikke altid betydet adgang til strøm for passagererne i udlandet.
En mand, der nok tænker sig om, inden han lader i et tog igen, er britiske Robin Lee.
I 2015 blev han anholdt i London for at bruge togets stikkontakt til at lade sin mobil op.
Brugen af kontakten faldt nemlig ikke i god jord hos kontrolløren, der efter noget mundhuggeri tilkaldte politiet.
- Kontrolløren sagde: Du tapper strøm, det er en forbrydelse, fortalte Robin Lee til The Evening Standard.
Robin Lee kunne ikke tro sine egne ører. Derfor prøvede han også at gå forbi de fire tilkaldte betjente.
Men Lee blev pågrebet prompte og endte altså i håndjern og blev kørt til detentionen. Sigtet for at stjæle strøm for, hvad der svarer til 4,5 kroner.
Robin Lee blev efter sin løsladelse anholdt igen, fordi han var så rasende på politiet og opførte sig "uacceptabelt".
Ifølge en talsperson fra det engelske togselskab var stikkontakterne i toget kun til brug for rengøringspersonalet.
Også Los Angeles har det været decideret ulovligt at tappe strøm i metroen og på metrostationer.
- Stikkontakterne er kun til vedligeholdelse, ikke for offentligheden. Det er ikke gratis strøm, sagde metroens talsperson i Los Angeles, Paul Gonzales, til LAist i 2014.
Man blev anholdt, hvis man blev taget på fersk gerning.
Strøm på i Byernes By
I Paris er den første af fire spritnye metrolinjer, kaldet 'Grand Paris Express', netop åbnet i tide til at servicere de mange passagerer under OL. Tilsammen føjer de fire linjer mere end 200 kilometer togspor til det eksisterende metro-netværk.
I de nye togvogne er der stikkontakter ved hver sæderække.
- Så hvorfor kan vi ikke gøre det her i Danmark? spørger Amanda, da vi møder hende i metroen.
Metroselskabet oplyser til TV 2 Kosmopol, at de "altid er åbne for at se på, hvad der kan sikre den bedst mulige service for vores passagerer i fremtiden.”
Så det bliver ikke lige nu, at stikkontakterne finder vej til metroen her hos os.
Foto: Jacob Clemen / TV 2 Kosmopol
Et fladt svar
Da TV 2 Kosmopol fanger Madikken Zelda Thomsen igen er hun ikke tilfreds med Metroselskabets og DSB's svar om, at der er for korte rejsetider til at indføre strømstik i deres respektive tog.
- Jeg synes, det er et fladt svar. Jeg synes, de ansvarsfralægger, siger hun.
Madikken Thomsen kan ikke forstå argumentet med den korte rejsetid, da hun til hverdag tager metroen og S-toget 40 minutter pr. gang.
- Det ville gøre en kæmpe forskel for mig, hvis jeg havde mulighed for at lade op i toget. Jeg har ikke alle pengene i verden, så jeg er nødt til at leje powerbanks for at have strøm nok til at vise billet, siger hun.
I 2015 udfasede DSB det fysiske klippekort, og erstattede det med elektroniske løsninger som mobilbilletter.
Madikken Zelda Thomsen synes, der er gået alt for mange år uden strømstik i toget - det er på tide, at både Metroselskabet og DSB melder sig ind i kampen, mener hun.
-Det her handler om fremtidssikring. Når de er i gang med at udfase alle plastikkort, skal vi jo kunne oplade for at vise vores billet, siger hun til TV 2 Kosmopol.
Metroselskabet har lovet at vende tilbage med et uddybende svar på, hvorfor de mener, det ikke giver nok værdi for deres passagerer at have muligheden for at lade op.
Tak til Madikken Zelda Thomsen for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.