TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Ny vej flytter lastbiler fra baghaven - men nu er skolebørn i fare, mener beboere

En helt ny vej på Prøvestenen flytter omstridt lastbiltrafik længere væk fra boligbyggeriet Margretheholm. Beboerne frygter dog for de lokale skolebørn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.

Der var udsigt til, at endeløse rækker af lastbiler hver dag i mange år praktisk talt ville tromle igennem baghaverne hos beboerne i boligbyggeriet Margretheholmen på Amager.

Lastbilerne skulle fragte jord til den nye, kunstige ø - Lynetteholm - der om 50 år vil stå færdig med boliger til 35.000 københavnere og være et værn mod stormflod.

Men mandag har By & Havn, der på vegne af kommune og stat står bag Lynetteholm, nu offentliggjort den længe ventede VVM-redegørelse, der viser, hvordan det kolossale byggeri vil påvirke miljø og borgere i København.

Og her er nyhederne bedre for beboerne i det 600 boliger store Margretheholm bedre end det, de i første omgang blev stillet i udsigt.

Lynetteholm - kort fortalt

Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.  


I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder. 


Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år. 


Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

By og Havn har nemlig ændret planer. Man vil således nu bygge en to kilometer lang vej fra fra den sydlige del af Prøvestenen - Benzinøen i folkemunde - over Kraftværkshalvøen og indløbet til Margretheholm Havn til det sydøstlige hjørne af Refshaleøen, hvor opfyldningen begynder.

Denne rute er valgt ud fra et “balanceret hensyn til boliger, kolonihaver, trafiksikkerhed og en fortsat brug af Margretheholm Havn,” skriver By og Havn i VVM-redegørelsen.

Der skal alt i alt transporteres 80 millioner ton jord ud til Lynetteholm, og TV 2 Lorry kunne i november sidste år fortælle, at det første oplæg til jordtransport fra By og Havn betød, at der igennem en 30-årig periode skulle køre 72 lastbiler i timen nærmest gennem baghaven hos Margretheholmens beboerne

Udsigten til den tunge trafik fik både de lokale beboere til råbe op, ligesom ejendomsmæglere i området fik travlt med at vurdere boliger.

Men med anlægget af den nye vej på Prøvestenen vil transporten altså nu blive flyttet 330 meter væk fra beboerne i Margretheholmen. Men det løser ikke alle problemer. 

Bekymret for skolebørnene

Anna Hesseldahl, der er bestyrelsesmedlem i Den overordnede Grundejerforening Margretheholm, som huser 2000 beboere - heraf 500 børn, så allerhelst, at jorden blev sejlet væk, så man kunne blive fri for den tunge lastbilstrafik, men hun glæder sig over, at vejen trods alt er blevet rykket længere væk fra deres hjem.

- Når de nu skal køre derud, så er vi glade for, at de har hørt vores høringssvar og placeret vejen så langt væk fra den her bydel som muligt. Men det er stadig tæt på, og vi kommer til at høre og se det ske, siger Anna Hesseldahl til TV 2 Lorry.

- Det, vi er meget bekymrede for, det er etableringen af hele pladsen derude, hvor de skal modtage jorden. Den starter allerede nu og kører de næste tre år, og den kommer til at køre på en lillebitte vej, hvor vi har alle vores mange skolebørn, der krydser hver morgen – og igen om eftermiddagen, når de skal til fritidsaktiviteter.

- Der er hverken fodgængerovergang, der er ikke lyskryds og ingen cykelstier, så det er en utrolig farlig situation, man udsætter mange børn for hver dag, siger hun.

Omvendt betyder den nye vej, at der skal bygges en dæmning med en oplukkelig bro over indløbet til Margretheholm Havn, og det kan lamme lystbådesejladsen fra havnen.

Hvad er en VVM-redegørelse?

VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.


En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag. 


Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette. 


Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.


Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.


Kilde: Erhvervsstyrelsen

Lynetteholm forventes først at være færdigudbygget i år 2070. Der skal være plads til 35.000 indbyggere, ligesom der skal være arbejdsplads til ca. 35.000.
Foto: By & Havn, COWI, Arkitema og Tredje Natur

700 lastbiler om dagen

Selv om en ny vej altså flytter den tunge trafik, forbliver antallet af lastbiler, der skal køre til og fra Refshaleøen, stort set det samme.

By og Havn regner således med 350 lastbiltransporter til Refshaleøen om dagen - altså 700 gange frem og tilbage.

Det svarer til antallet af lastbiler, der i dag kører overskudsjord fra byggerier i hovedstaden til Nordhavn, hvor der i disse år skyder kunstige holme til fremtidig beboelse op. Derfor vil antallet af lastbiler gennem København være det samme, men ruterne vil ændre sig.

Kortet herunder viser, hvor der fra næste år og syv til ti år frem vil komme mindre lastbiltrafik (de grønne streger), og hvor der vil komme mere lastbiltrafik (de røde streger), i forhold til i dag.

By og Havn regner med, den nye Østlig Ringvej vil stå færdig om syv til ti år, og at fremtidig jordtransport derfor i højere grad vil komme nordfra.

Tallene på stregerne viser antallet af daglige lastbiltransporter, der enten bliver forøget eller falder på den givne strækning:

På kortet ses det tydeligt, hvordan særligt Christmas Møllers Plads, Vermlandsgade, Uplandsgade, Prags Boulevard og så altså den nye vej på Prøvestenen bliver tungere belastet af lastbiltrafik.

Kun meget lidt bliver sejlet

Ud af den samlede mængde på 80 millioner ton jord vil 2,7 millioner ton blive sejlet med pram til Lynetteholm. 

Det er jord, som befinder sig i Nordhavn, men som ikke kan tippes i havet, fordi der ikke længere er plads.

Hvis mere jord blev sejlet til Lynetteholm, ville det give mindre lastbiltransport på Nordøstamager. Men det er en dårlig idé, argumenterer By og Havn i VVM-redegørelsen:

“Mængden af lastbiltrafik fra byggepladserne gennem byen som helhed til et evt. udskibningssted eller karteringsplads vil dog være uændret. Sejlads af jorden er forbundet med øgede anlægs- og driftsomkostninger samt en højere miljøbelastning, som følge af en ekstrahåndtering af jorden med entreprenørmaskiner og pramsejlads sammenlignet med lastbilkørsel,” lyder det.

Mandag siger Anne Skovbro, administrerende direktør i By og Havn, til TV 2 Lorry, at det har været vigtigt for By og Havn at analysere alle muligheder for jordtransport. Men at konklusionen taler sit tydelige sprog:

- Hvis vi skal pramme alt, bliver det svært rent praktisk, fordi mange af byggepladserne med jord ligger langt fra land, og fordi det er fire gange så klimabelastende. 

Hun håber, at de nye løsninger med blandt andet en ny vej over Prøvestenen, viser, at By og Havn har lyttet til de kritikere, der sidste år tordnede mod de daværende planer om jordtransport. 

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

  • November 2020: VVM-redegørelse af anlægget af Lynetteholm afsluttes og sendes i høring i otte uger.


  • Januar 2020: Høringsperioden afsluttes med en omfattende rapport (en såkaldt hvidbog). 


  • Marts 2021: Lovforslaget om at anlægge Lynetteholm fremsættes i Folketinget med henblik på endelig vedtagelse af projektet. 


  • 2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.


  • 2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.


  • 2021 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.


  • 2023: Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.


  • 2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.


  • 2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.


  • 2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.


  • 2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.


  • 2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring. 


Kilde: Københavns Kommune

Enhedslisten, SF, Det Radikale Venstre og Alternativet bedyrede ellers i november sidste år, at de ville have By & Havn til at finde en anden løsning på jordtransporten til Lynetteholm end med lastbiler.

I slutningen af august måned i år vedtog alle partier på Københavns Rådhus på nær Alternativet og Enhedslisten en aftale om Lynetteholm

Den indeholdt blandt andet følgende formuleringer:

- At etableringen af Lynetteholm skal ske så klimavenligt som muligt.

- At der i forbindelse med VVM-undersøgelsen for anlægget af Lynetteholm skal undersøges, hvordan jordtransporten kan håndteres med mindst mulige konsekvenser for den eksisterende by.

VVM-redegørelsen skal nu i offentlig høring i otte uger, og derefter skal politikerne i Københavns Kommune og Folketinget tage stilling til By og Havns planer.

Det forventes, at en planlov om projektet bliver vedtaget i marts måned 2021.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Let stigning i antallet af fyrværkeriskader

210 personer blev behandlet for fyrværkeriskader i forbindelse med nytåret. Det er en let stigning sammenlignet med tidligere år.

Det viser en indsamling fra alle landets akutafdelinger lavet af Ulykkes Analyse Gruppen fra ortopædkirurgisk afdeling på Odense Universitetshospital (OUH). Opgørelsen gælder dagene 31. december 2024 og 1. januar 2025.

Af de 210 skader bliver 42 betegnet som "alvorlige". Året forinden var det 34 af skaderne, der var "alvorlige".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Kombination af sne og vind kan ramme morgentrafik fredag

Fredag morgen kan man muligvis stå op til en blanding af snebyger og vind i store dele af landet.

Det siger Martin Lindberg, som er vagthavende meteorolog hos Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).

- Det kommer til Jylland ud på natten eller sidst på natten, og så breder det sig ret hurtigt mod sydøst, siger han.

Dermed forventer han, at både Fyn og Sjælland vil blive ramt af sne i løbet af fredag morgen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet rykker ud til skoler på Vestegnen

Politiassistent Cecilia Kisbye på morgenbesøg på skole på Vestegnen
Foto: Københavns Vestegn Politi

Betjente fra Københavns Vestegns Politi rykker i den kommende tid ud til en række skoler på Vestegnen for at sikre, at skolebørn - og deres forældre - er synlige i trafikken.

Det oplyser Københavns Vestegns Politi i en pressemeddelelse.

Opfordringen fra politiassistent Cecilia Kisbye fra Københavns Vestegns Politi er klar.

- Jo større synlighed i mørket, desto bedre. Det kan være svært for bilister at se cyklister i mørke, regn, sne eller tåge. Så jo mere dit barn lyser op, desto bedre. Sørg for, at dit barns cykel har kraftige lygter, der kan ses på lang afstand, siger Cecilia Kisbye.

Politiet planlægger at rose de børn, der møder op med fungerende lygter, mens cyklister uden lys får mulighed for at få et par nye.

Børn og forældre kan møde forældre på udvalgte skoler fra klokken 07.30 i perioden 6. til 17. januar.

Regler for cykellygter

I lygtetændingstiden, som er fra solnedgang til solopgang, skal cykler have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lyset skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og være synligt fra siden. Derudover er reflekser på cykel, tøj og cykelhjelm en god idé.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

17-årig komet fra Hvidovre får hjælp fra olympisk mester

Når den 17-årige dansker Maja Voigt, der vandt guld ved ungdoms-OL i bobslæde for et år siden, på lørdag skubber sin slæde i gang ved sin første World Cup-konkurrence nogensinde, bliver det med hjælp fra den olympiske mester fra 2022, Laura Nolte.

Det internationale Bobslæde- og Skeleton-forbund (IBSF) har således introduceret et mentorprogram, som skal hjælpe samtlige deltagere fra ungdoms-OL ordentligt op i seniorrækkerne, lyder det i en pressemeddelelse.

Laura Nolte vandt selv ungdoms-OL tilbage i 2016 og ligger ni år senere nummer et på verdensranglisten.

- Jeg er meget taknemmelig for at kunne få hjælp fra en kvindelig pilot, der selv har kæmpet sig fra ungdomsolympisk guld til en guldmedalje hos de voksne, siger Maja Voigt på torsdagens pressemøde.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

37-årig sigtet for voldtægt ved saunagus

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

En 37-årig mand er torsdag blevet varetægtsfængslet i forbindelse med en voldtægt i København 1. januar.

Det skriver Ekstra Bladet.

Manden er sigtet for at have truet en kvinde med en kniv og herefter have gennemført en fuldbyrdet voldtægt af hende.

Ifølge sigtelsen skete hændelsen på et toilet ved en saunagus i København onsdag omkring klokken 12.30, skriver Ekstra Bladet.

Manden nægter sig skyldig.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Vores elforbrug slog rekord i 2024

Elmålere fra Radius har haft travlt i 2024. (Arkivfoto)
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Elforbruget i den østlige del af Danmark, herunder hovedstadsområdet, var rekordhøjt i 2024.

Det skriver Cerius-Radius, der ejer elnettet i størstedelen af Østdanmark, i en pressemeddelelse.

I 2024 havde elnettets kunder - der både tæller private og mindre erhverv - et samlet forbrug på 9.720 GWh sammenlignet med 9.205 GWh i 2023, hvilket er en stigning på 5,6 procent.

Samtidig overgik Østdanmarks elforbrug i 2024 den tidligere rekord, som blev sat under coronakrisen i kalenderåret 2021.

Og en stor del af forklaringen skal findes i carporten, vurderer Cäthe Bay-Smidt, funktionschef i Cerius-Radius.

- Rigtig mange danskere brugte 2024 på at investere i elbiler med tilhørende ladebokse, og det er noget, der kan aflæses på det samlede elforbrug. Det samme kan siges om de mange husstande, der udskiftede olie- eller naturgasfyret med varmepumper, som også får elmåleren til at snurre, siger hun i en pressemeddelelse.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google