Parti vil gøre op med dyr offentlig transport og foreslår billig månedsbillet
Enhedslisten på Christiansborg ønsker en billet, der giver adgang til al offentlig transport i en måned. Regeringen er afvisende, men ekspert kalder idéen god.
Forestil dig, at du for 399 kroner om måneden kan rejse kvit og frit fra hovedstaden og rundt i hele landet.
Sådan lyder et forslag nu fra Enhedslisten på Christiansborg. De vil have, at regeringen inden udgangen af folketingsåret 2023-24 skal fremsætte et lovforslag om en Danmarksbillet til kollektiv transport.
- Vi har stillet forslaget, fordi vi lige nu står i den lidt absurde situation, at den offentlige transport bliver dyrere, mens flere og flere ønsker at bruge den af hensyn til klimaet, siger forslagsstiller Pelle Dragsted fra Enhedslisten til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- I dag er det jo billigere at flyve til Aalborg end at tage i toget. Så det er årsagen til, at der skal gøres noget. Vi skal have vendt den her udvikling. Vi skal have gjort det billigere at tage toget, siger han.
Tyskland som inspiration
Enhedslisten har fundet inspiration til forslaget fra Spanien, Portugal og Tyskland. Og særligt sidstnævnte, hvor tyskerne på "Deutschland-Ticket" kan køre billigt i den kollektive transport for 49 euro om måneden.
Helt konkret ønsker Enhedslisten, at den såkaldte Danmarksbillet skal køre som forsøgsordning i et år.
Billetten skal give adgang til alle kollektive busser og tog med undtagelse af bybusser, metro og letbaner i Danmark. Prisen skal være 399 kroner om måneden og "skabe en mere tilgængelig kollektiv transport til gavn for klimaet og trængslen i trafikken", lyder det.
- Det handler ikke kun om klima. Det handler også om, at vores kollektive transport er en del af vores velfærdssamfund. Det at vi kan transportere os gennem vores land til en pris, der er til at betale - også selvom man ikke har mange penge. Det er for os sådan set både klimapolitik, men i høj grad også velfærdspolitik, siger Pelle Dragsted.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Regeringen afviser
Forslaget var på dagsordenen på et møde i Folketinget tirsdag eftermiddag. Men her var ikke meget opbakning fra regeringen.
- Forslaget kan lyde tillokkende, men jeg mener, vi skal passe på med "hovsa løsninger" i den kollektive transport. Regeringen kan ikke støtte beslutningsforslaget, lød det fra Venstres transportminister Thomas Danielsen.
Transportmisteren vil en anden vej. Han vil afvente regeringens ekspertudvalg, som de har nedsat:
- Ekspertudvalget skal både komme med forslag til af indretning af den kollektive transport, til konkrete mobilitetsløsninger og forslag til nye takststrukturer. Og det arbejde bør vi naturligvis afvente, sagde han under folketingets behandling af sagen.
Transportministeren kalder det her en "hovsaløsning". Hvad siger du til det?
- Jeg tror bare, at transportministeren har brug for undskyldninger for ikke rigtigt at gøre noget. Lige nu har transportministeren jo skruet voldsomt op for priserne. Altså vi har de højeste prisstigninger i mange år på vores togtransport, siger Pelle Dragsted og fortsætter:
- Og jeg synes jo netop det, at der er tale om en afprøvet løsning, som faktisk fungerer, og det betyder, at det ikke er en hovsa -løsning. Altså hvorfor ikke lade sig inspirere?
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
DOT fastsætter priserne
Den 21. januar 2024 blev priserne for at køre med bus, tog og metro på Sjælland, Lolland, Falster og Møn justeret.
I gennemsnit steg priserne med 10,3 procent - den største stigning skete på de korte ture (14 procent.)
Det er DOT (Din Offentlige Transport), der fastsætter taksterne årligt.
DOT er et samarbejde bestående af Movia, Metroselskabet og DSB.
Ifølge DOT skal de nye priser kompensere for stigende omkostninger i samfundet generelt, og dermed også i den offentlige transport
Kilde: DOT
Ekspert i mobilitet kalder idéen god
Malene Freudendal-Pedersen, der er professor på Aalborg Universitet og forsker i mobilitet kalder Enhedslistens forslaget en god idé.
- Vi har brug for, at folk begynder at bruge kollektiv transport mere. Så længe de ikke gør det, så bliver der ikke er investeret nok i den kollektive transport, og så bliver der mindre af den, og så bliver det endnu sværere for folk til at bruge den, siger hun til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Vi er inde i en ond cirkel, så alt, hvad der kan være med til at støtte, at kollektiv transport bliver set som en billig løsning, det er en god idé.
Hun peger også på, at det er en fordel at se på, hvordan de har gjort i andre lande. For lige nu er bilen stadig vores foretrukne transportmiddel, når vi skal transportere os selv.
- Vi har lavet byplanlægning på en måde, så bilen er det, der bliver vægtet højest. Hvis vi mener det alvorligt, at vi skal tage hensyn til klimaet, at vi skal lave bæredygtig mobilitet, hvordan kan vi så tænke ind, og få gjort nogle ting nemmere med det kollektive? For det, vi har gjort over de sidste mange år, det er at gøre det mere og mere besværligt.
Skal ikke ramme skævt
Som forslaget lyder nu, så vil Danmarksbilletten være til gavn for pendlerne i hovedstadsområdet.
Ikke dem, som sporadisk kører i den kollektive transport. Danmarksbilletten skal I udgangspunktet nemlig ikke gælde bybusser, metro og letbaner i hele landet over.
- Det er en overvejelse om, hvorvidt det også skal gælde den helt lokale bytrafik. Det, der tæller imod, det er, at man ved fra forskning, at det kan betyde, at færre snupper cyklen eller går, og i stedet tager bus og metro. Det er ikke positivt ud fra et klima- eller sundhedsperspektiv, siger Pelle Dragsted:
- Vi er sådan set åbne for både en model, hvor den lokale trafik er omfattet, men vi har først og fremmest fokus på transporten i og mellem landsdele.