Metro-naboer: Vi boede i støjhelvede - frygter nu for tyveri og narkomaner
Der bør ikke være fare for flere indbrud i nærheden af metrostationer, mens cykeltyverier og lommetyverie ses oftere ved togstationer, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.
I årevis har Nils, Ole, Maia og Amjad været naboer til byggeriet af den nye metrolinje, Cityringen.
Det har været et inferno af stress, støj, støv, stampen og banken, siger de samstemmigt til TV 2 Lorry.
Læs om deres oplevelser med genhusning, ministerbesøg, sygdom og larm her.
Og nu venter en ny virkelighed for metronaboerne, når 17 nye stationer ser dagens lys på søndag, hvor Cityringen åbner. Det får nu de selvsamme naboer til at frygte for øget kriminalitet i lokalområdet.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Overvågning og sikkerhedsdøre
Ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg har Ole Møller og 100 andre beboere eksempelvis sat overvågningskameraer op og indkøbt tunge sikkerhedsdøre, fordi de mener, at den korte vej ned til metroen og væk fra gerningsstedet kan give indbrudstyve gode idéer.
- Stationen ligger lige ud for nummer 14, hvor jeg bor. Det vil måske friste svage sjæle til at stjæle, siger Ole Møller til TV 2 Lorry.
Ved Marmorkirken frygter Maia Ingvardson for flere cykeltyverier i området.
- Jeg tænker meget på, om min cykel kan få lov til at stå i fred. For området vil pludselig være sådan et sted, hvor organiseret cykeltyveri kommer til at foregå, siger Maia Ingvardson.
Det rene Sodoma og Gomorra
Og ved nedgangen til stationen Københavns Hovedbanegård i Stampesgade bekymrer Nils Engelbrecht sig for udviklingen i området, der i forvejen huser mange misbrugere.
- Jeg kunne godt forestille mig, at det bliver det rene Sodoma og Gomorra (byer i Bibelen, der blev ødelagt af Gud på grund af indbyggernes ondskab, ugudelighed og usædelighed, red.) med ludere, junkier og stjålne cykler, siger han til TV 2 Lorry.
Genhusning, ministerbesøg, sygdom og larm. Læs Nils’, Oles, Maias og Amjads oplevelse af at være naboer til byggeriet af Cityringen her.
Råd: Sådan kan kriminalitet ved metrostationer forebygges
Hos Det Kriminalpræventive Råd siger udviklingskonsulent Hans Peter de Place, at trafikstrømme og hverdagsrutiner i byrummet bliver ændret, når der dukker nye metrostationer op.
- Det har væsentlig betydning. Der vil være forøgede muligheder for kriminalitet, hvor der er metrostationer. Samtidigt vil der være forøgede muligheder for naturlig overvågning i kraft af de mange mennesker, siger Hans Peter de Place til TV 2 Lorry.
Han mener ikke, at der bør være fare for flere indbrud i nærheden af metrostationer, mens cykeltyverier og lommetyverie ses oftere ved togstationer.
Herunder kan du se Hans Peter de Place uddybende forklaringer om forskellige former for kriminalitet i områder med metrostationer, og hvad man kan gøre for at forebygge:
Kriminalitet ved metrostationer
Indbrud
Vi kender ikke til, at der har været problemer med indbrud ved de eksisterende metrostationer. På plussiden kan man sige, at tyve hellere vil bryde ind i villaer end i lejligheder. Her er det nemmere at komme uset til og fra, og det er nemmere at transportere tingene væk. 80 procent af indbrud sker i enfamiliehuse, men der sker selvfølgelig også indbrud i lejligheder. Men det er typisk i lejligheder, der har særlige værdigenstande. Det kan være, at nogen har oplysninger om en særlig samling eller møbler.
Hvis overvågning og sikkerhedsdøre kan give folk tryghed, så kan det være en udmærket investering at gå sammen om. Men det er svært at vurdere, om metroen har betydet noget for sandsynlighed for indbrud. Det kan en undersøgelse sige noget om.
Lommetyveri
Når man etablerer nye metrostationer, så giver det en pludselig til- og frastrømning af rigtig mange mennesker. Det giver en øget mulighed for, at der sker noget kriminalitet. Men hvis der skal ske kriminalitet, skal der være noget at stjæle, der skal være en situation, hvor der reelt er en mulighed.
Lommetyverier er klart et problem, hvor der er crowdet, og det er der ved op- og nedgangene til metroen og inde i selve metroen. Så her skal man gemme sine værdier godt af vejen og holde øje med, hvad der foregår omkring en.
Det er vigtigt ikke kun at være opmærksom på sig selv, men også at være opmærksom på folk omkring en, og sige til, hvis tasken står åben, eller der rent faktisk sker noget kriminelt lige for næsen af en.
Cykeltyveri
Ved stationer generelt foregår der mange cykeltyverier. Og det hænger sammen med, at der er mange cykler på de steder. Derfor er det vigtigt, at der ved og omkring metrostationerne er områder, der er designet på en god måde. Det skal være pænt og vedligeholdt, så det bliver så attraktivt som muligt at opholde sig der. Og sådan vil det jo også være med de nye metrostationer.
Det er omvendt ikke så godt, hvis cykelparkeringen er sørgeligt misvedligeholdt og ligger lidt tilbagetrukket uden så meget lys. Buske og ukrudt skal være ordnede, og der må ikke være affald. Det skal også være muligt at låse cyklen forsvarligt fast. Det bedste, ejeren af stedet kan gøre, er at sætte eksempelvis en isbod eller kaffebar op. Det betyder, at der er flere mennesker, der holder øje. Og så skal den, der eksempelvis ejer en dyr cykel, selvfølgelig tænke over, om det er smart at parkere den ved en metrostation.
Problemer med handel med stoffer, tyverier og adfærd, der er direkte til gene for andre mennesker
Der kan være problemer med handel med stoffer, tyverier og adfærd, der er direkte til gene for andre mennesker ved de meget trafikerede banegårde og stationer som eksempelvis Hovedbanegården eller Nørreport. Det er anonyme steder i forhold til villaveje, hvor der er mere ejerskab og kontrol med, hvad der sker i ens forhave.
Hvis man vil undgå kriminalitet i områderne ved og omkring de nye metrostationer, gælder det om at skabe byrum, der virkelig er attraktive for flere forskellige grupper af mennesker, så der kommer en sund overvågning, der kan mindske kriminaliteten og gøre stedet mere trygt. Det kræver strategiske kriminalpræventive overvejelser med fokus på det enkelte byrum. Hvad er den lokale situation, er der ønsker fra beboere og handlende om en særlig aktivitet, giver det mening at placere en legeplads, caféer eller bistader på stedet? Det kan være med til at afgøre, hvilke mennesker, som aktivt vil vælge at opholde sig her.
Kilde: Det Kriminalpræventive Råd, udviklingskonsulent Hans Peter de Place