Mens den kollektive transport fejler i Danmark, går den sin sejrsgang i Skåne

Der er rekordlav tilfredshed med den kollektive transport i Danmark, men i Skåne er situationen en helt anden. Her er de lykkedes med at få talrige passagerer ombord.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
På søndag kommer rekordhøje prisstigninger i den kollektive transport i Danmark. Det sker samtidigt med at tilfredsheden med transporten er rekordlav. I Sverige er billedet et helt andet.
Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

En skingrende lyd af bremsende toge skyder gennem folkemængden, der utålmodigt står på perronen og venter på deres tog.

Vi er på Københavns Hovedbanegård i myldretid.

Her møder vi pendleren Ture Ertmann, der skal hjem til sin familie i Malmø efter en arbejdsdag i København. 

- Ja, så begynder lotteriet, siger han til TV 2 Kosmopol, mens han spejder ud over perronen i et forsøg på at danne sig et overblik. 

Det fungerer langt bedre på den svenske side.

— Ture Ertmann, pendler, Malmø

For det tog, som han skulle have været med, er ikke dukket op. Til gengæld holder et Øresundstog nærmest provokerende på modsatte perron.

- Det er en klassisk pendlersituation. Man aner ikke, hvad man skal gøre her, siger Ture Ertmann, mens han kigger på Øresundstoget, som han kunne have været med, forlade Hovedbanegården uden ham. 

I 11 år har han pendlet til og fra arbejde mellem Malmø og København, og det er ifølge ham ikke altid lige nemt at komme fra A til B. 

- Nu står jeg og fryser og vil gerne hjem til min kone og mine børn. Jeg er glad for, at min kone henter børnene i dag, fordi jeg kommer for sent, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ture Ertmann er ikke begejstret for tilstanden i den danske kollektive transport.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Vi fejler i Danmark, mens de sejrer i Skåne

Som rutineret pendler både i Malmø og København er han ikke i tvivl om, hvor problemerne oftest opstår i den kollektive transport. 

- Det fungerer langt bedre på den svenske side. Det er ringere på den danske side, og det er jeg ked af at sige. Det er nemmere at købe billetter og informationerne og pålideligheden er bedre i Skåne, siger han til TV 2 Kosmopol.

Det er Ture Ertmann ikke den eneste, der mener. 

Skånetrafiken, som står for den kollektive transport i Skåne, er nemlig lykkedes med at få flere passagerer i den kollektive transport, end vi lykkedes med i hovedstadsområdet i Danmark.

I Skåne er 33 procent af alle ture i et motoriseret køretøj foretaget i kollektiv transport i 2023. I hovedstadsområdet var det tal på 11 procent for 2022, mens det i Skåne var på 31 procent.

(Artiklen fortsætter efter grafen.)

Det vil sige, at det er lykkes Skånetrafiken at få flere til at vælge kollektiv transport frem for bilen, forklarer Maria Nyman, der er trafikdirektør i Skånetrafiken.

- Vi har tilrettelagt vores udbud, så der er så attraktivt som muligt for de fleste. Det gælder om at få tog og busser til at køre, så det passer kunderne, siger hun til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Frem for alt gælder det om, at kunderne kan stole på den kollektive transport. Det gælder om, at vi er punktlige simpelthen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Maria Nyman forklarer, at de i Skånetrafiken går meget op i passagerernes behov.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Store forskelle

I Skåne er der en markant forskel på, hvordan den kollektive transport drives i forhold til Danmark. 

Både busser og tog drives nemlig alt sammen udelukkende af Skånetrafiken, mens vi hovedstadsområdet har både DSB, Movia og Metroselskabet.

Og det er altså bare nemmere, når alt hører under samme paraply, fortæller Maria Nyman.

- Jeg tror, at det er en force for os. På den måde kan vi nemmere få alt til at hænge sammen, siger hun.

Derudover har de et andet billetsystem, der giver de rejsende mange flere muligheder. 

Passagererne kan for eksempel købe billet i alle busser med sit kreditkort, en app eller sin telefon. I Danmark er vi begrænset til rejsekortet, apps og fysiske billetter.

- Jeg forstår simpelthen ikke, at vi ikke kan kopiere det i Danmark, siger Ture Ertmann. 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Vi har meget at lære af Skånetrafiken

Svend Tøfting er trafikekspert hos Ingeniørforeningen i Danmark. Her har han undersøgt netop Skånetrafikens tilbud kontra det, som vi kender til i Danmark. 

Ifølge ham har vi meget at lære af svenskerne på den anden side af sundet.

- De har fået skåningerne til at opfatte kollektiv transport som en integreret del af deres transportsystem. Det har vi ikke i Danmark, siger han til TV 2 Kosmopol.

Han mener, at Skånetrafiken har et helt andet fokus, end transportvirksomhederne har i Danmark.

- De tager udgangspunkt i passagererne og gør, hvad der er bedst for dem. I Danmark tager man udgangspunkt i, hvor man skal investere. Vi har ikke nogen samlet plan i Danmark for den kollektive transport, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Svend Tøfting mener, at vi kan lære meget af Skånetrafiken. Han savner en klar plan for den danske kollektive transport.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

Flere vil vælge bilen i Danmark

TV 2 Kosmopol har tirsdag fortalt, at tilfredsheden med den kollektive transport i Danmark er rekordlav, og at der samtidigt kommer rekordhøje prisstigninger på billetterne på søndag.

Det får konsekvenser for den kollektive transport i Danmark, fortæller Svend Tøfting.

- Så vælger flere en anden måde at komme til arbejde på. Flere vil vælge bilen, siger han.

I Sverige har Skånetrafiken også haft flere prisstigninger, men deres passagertal vokser fortsat.

- Vi har også prisstigninger her, men vi prøver samtidigt at gøre vores tilbud bedre og bedre hele tiden, så det svarer til prisen, fortæller Maria Nyman.

Svend Tøfting er ikke i tvivl om, hvad der skal til for at forbedre den danske kollektive transport. 

- Vi skal lave en mobilitetsplan for, hvordan vi vil koordinere den kollektive trafik, så vi får bedre mobilitet, siger han og slår fast:

- Den plan skal man have sat i gang hurtigst muligt. 

En alternativ gemmer sig i kælderen

Ture Ertman er langt om længe kommet med det rette tog fra Hovedbanegården i København til Malmø.

Han står af på Triangeln Station, og herfra skal han med en bus, som skal fragte ham hjem til sin familie. 

- Det plejer at gå ganske fint herfra, siger han, mens han tjekker ind i bussen med sin mobiltelefon. 

- I Malmø og Skåne har man sat passageren i centrum, siger han og tilføjer:

- Det har man ikke i Danmark. 

Efter den korte busstur er Ture Ertmann fremme ved sit hjem. Men før han træder ind af døren, så viser han vej til en parkeringskælder.

- Her står vi med mit alternativ til den kollektive trafik, siger han og lader blikket falde ned over en marineblå Subaru Outback - en SUV. 

Selvom han stadig tager kollektiv transport en gang i mellem, så har han de seneste to år i større grad valgt bilen til og fra arbejde.

Det er på trods af, at det er dyrere og går ud over miljøet. 

- Det er næsten pinligt, og jeg ville ønske, at det ikke var sådan, men med min bil kan jeg komme afsted, når jeg vil, og jeg ved, hvornår jeg er hjemme, erkender han.

- Det er bare meget nemmere at tage bilen, desværre.

Link kopieret!

Seneste nyt

Flere klager om vold og mobning - nu sættes skole under tilsyn

Foto: TV 2 Kosmopol

Efter flere klager om blandt vold og mobning, har Undervisningsmiljøtilsynet nu startet en tilsynssag på Engelsborgskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Mediet har set flere af klagerne og beskriver på den baggrund, at den ene klage vedrører et barn, der er blevet slået tre gange i hovedet af en anden elev.

formand for Skoleudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune., Mette Schmidt Olsen (K), ser positivt på, at der nu skal føres en tilsynssag på skolen.

- Det er godt, at man undersøger problemets omfang, så Engelsborgskolen kan få den rette rådgivning, og så skolen på den måde kan få de bedste forudsætninger for det videre arbejde, siger hun til Sjællandske Nyheder.

Link kopieret!

Novembernat slår vild rekord

Arkivfoto.
Foto: TYCHO BRAHE PLANETARIET

Med en middeltemperatur på hele 13,3 grader har natten til mandag været ekstrem varm. Det gør natten til den varmeste novembernat nogensinde i dansk vejrhistorie. Faktisk var nattens middeltemperatur varmere end en gennemsnitlig dansk sommernat.

Link kopieret!

Nu starter vejarbejde på trafikeret strækning

Foto: TrafikkenHovedstaden

Den tre- eller flersporede trafikale hovedåre H. C. Andersens Boulevard bliver frem til første uge af december sværere at køre ad, end det er tilfældet i hverdagen.

En del af strækningen bliver nemlig afspærret, mens der udføres asfaltarbejde.

Det betyder, at der bliver færre spor til bilisterne mellem Langebro og Rysensteensgade i vestgående retning, skriver Trafikken Hovedstaden på X.

Arbejdet forventes færdigt den 6. december.

Link kopieret!

Regnfuld start på ugen

Den kommende uge begynder med regn eller skyet vejr og slutter med sol og køligere temperaturer.

Det fortæller Klaus Larsen, der er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), tidligt mandag morgen.

- Det starter næsten lunt med regn mandag og ender lidt køligere med solstrejf og risiko for nattefrost fredag, siger han.

Link kopieret!

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses en såkaldt bushelle. I situationen her skal buspassagerer holde tilbage for cyklister.
Foto: Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Brøndby førte med 2-0 efter en gave fra Sønderjyskes keeper, men Brøndby mistede grebet og fik blot uafgjort.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google