Claus spørger: Hvorfor kan jeg ikke checke ind med kreditkort i stedet for rejsekort?

Rejsekortet er et fast inventar i pendlerpungen - men hvorfor kan man ikke bare bruge sit visa- eller dankort, som man kan i andre lande? Det undersøger TV 2 Lorry.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Hvorfor kan du ikke checke ind med kreditkort?

De velkendte toner fra check ind og check ud-standere skærer sig gennem perronerne på landets stationer, når rejsekortet bliver aktiveret af pendlere i den offentlige transport.

Men ikke alle jubler over plastikkortet.

En af dem, der forholder sig skeptisk til kortet, er Claus Nielsen fra Østerbro.

- Jeg synes, det er lidt irriterende, at man skal have et rejsekort med. Man burde have mulighed for at checke ind med sit betalingskort eller sin telefon i stedet for, siger han.

Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke gør det muligt at checke ind med sit betalingskort

— Claus Nielsen, Østerbro

Det nuværende rejsekortsystem gør ham særligt bekymret for én gruppe rejsende.

- Jeg forstår ikke, hvordan turister skal tage en tur med bussen eller metroen? Hvad er det for vilkår, vi byder dem? Det er da enormt besværligt for dem, siger han og slår fast:

- Det ville være meget nemmere for alle, hvis man kunne bruge sit betalingskort, som man i forvejen bruger til alt muligt andet.

Claus Nielsens med disse argumenter i baghånden skrevet til Spørg Os på TV 2 Lorry:

- Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke gør det muligt at checke ind med sit betalingskort, så alle kan komme nemt rundt med den offentlige transport. Det kan lade sig gøre i London, så hvorfor ikke også i Danmark? spørger han.

Det undersøger TV 2 Lorry her!

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Ugens Spørg Os-vinder

Dette spørgsmål vandt ugens afstemning med 60 procent af stemmerne og blev bakket op af 5.785 læsere.


  • Se, hvad vi ellers har svaret på...

  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål...

  • Stil dine egne spørgsmål...

  • Lige her på Spørg Os siden.

Det er ikke umuligt

I London har det været muligt at betale for metrobilletter med betalingskort i årevis, og i Skåne har de fået en lignende løsning, fortæller Kjersti Lundemo, der står for salg- og forretningsudvikling hos Skånetrafiken.

- På vores grønne bybusser kan man betale ved at bippe sit betalingskort. Når man går ombord på bussen, bipper man betalingskortet mod læseren, og så har man købt en billet, forklarer hun og fortsætter:

- Man køber automatisk en voksenbillet til byzonen. Så kan du rejse lige så meget, du vil, i en time. Hvis du bipper dig ind flere gange i løbet af den time, så får du automatisk en døgnbillet.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan ser check-in standeren ud i de Skånetrafikens bybusser
Foto: Kristian Koed Hansen - TV 2 Lorry

Pengene bliver trukket direkte fra din konto, og du skal ikke tænke på at tanke op.

Systemet gør det også muligt at købe en billet med sin telefon, hvis man har sit kreditkort på den.

Ifølge Skånetrafiken gør løsningen det nemt for turister, fordi de hverken behøver fysiske kort eller billetter.

- Det er enkelt og smidigt. Du behøver ikke at planlægge noget før din rejse. Du kan bare hoppe ombord på bussen spontant, siger Kjersti Lundemo.

Systemet er i øjeblikket begrænset til bybusserne, da Skånetrafiken ikke kan kontrollere, hvor langt kunderne rejser i regionale busser eller tog.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvordan gør andre lande?

I Tyskland findes den landsdækkende app Deutche Bahn, som gør det muligt at købe rejsen over sin telefon. Den dækker dog kun tog og ikke andre transportmidler.


I Paris findes appen Bonjour RATP, som samler alle transportmidler i storbyen. Billetter kan købes over telefonen.


Luxembourg er det tætteste, vi kommer på en landsdækkende app med alle transportmidler. Landet er dog en del mindre med en størrelse på 2.586 kvadratkilometer mod Danmarks næsten 43.000.

Får vi så et lignende system i Danmark?

Det kan altså lade sig gøre at checke ind med sit betalingskort både i London og i Skåne. Så hvornår får vi et lignende system i Danmark?

Rejsekort & Rejseplan A/S, der står bag rejsekortet vurderer, at det nok aldrig kommer til at ske.

- Det kræver mange opgraderinger af systemet, som vil tage lang tid, og det vil også koste mange penge. Derfor har vi vurderet, at gevinsten for kunderne ikke er det værd, som det kræver i både tid og kroner, siger Kasper Schmidt, der er administrerende direktør i Rejsekort & Rejseplan A/S.

Det kunne så være svaret på Claus Nielsens spørgsmål. Men historien slutter ikke her.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kreditkortet fremtvinger læsefejl på de danske check-ind standere
Foto: Kristian Koed Hansen - TV 2 Lorry

En ny løsning på vej?

For selvom Rejsekort & Rejseplan A/S ikke har planer om at indføre et kreditkort-system i Danmark, har de andre planer for plastikkortet.

- Ambitionen er bestemt, at vi på sigt kan lave en national udbredelse af et mobilt rejsekort. Både for danskere, men også for turister, der kommer til Danmark, fortæller Kasper Schmidt til TV 2 Lorry.

Firmaet har faktisk en app på vej, som til august skal testes i Nordjylland. Målet med appen er, at den skal sende rejsekortet, som vi kender det i dag, i graven.

- Det bliver en swipe ind-swipe ud løsning, som man kender fra Mobile Pay. Så man swiper ind, når man stiger på bussen eller metroen, og man swiper ud igen, når man træder ud. Så vil GPS-signalet i telefonen regne ruten ud, og man får til sidst en regning for sin rejse, forklarer direktøren.

Jeg tænker, det lyder vældigt interessant

— Kjersti Lundemo, Salg- og Skånetrafiken

Det kan være godt nyt, hvis du er en af dem, der glemmer at checke ud efter en rejse.

- Så får man en lille påmindelse, fordi vi kan se, at du har forladt ruten. Appen assisterer dig til at huske at swipe ud igen, siger han.

Direktøren fortæller, at der går nogle år endnu, før appen er klar til at blive udrullet nationalt, men den har allerede nu pirret nysgerrigheden hos vores svenske naboer.

- Jeg tænker, det lyder vældigt interessant. Det bliver super spændende for os at følge. Vi vil jo hele tiden forsøge at udvikle vores system med nye og smidige løsninger til vores kunder. Så det kommer vi til at følge nøje, siger Kjersti Lundemo om appen og slår smilende fast:

- Hvis den virker som den skal, så er vi klar til at stjæle den.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kjersti Lundemo fra Skånetrafiken er klar til at stjæle den danske app, hvis den virker, som den skal
Foto: Kristian Koed Hansen - TV 2 Lorry

’’Det lyder som et skridt i den rigtige retning’’

Svaret på Claus Nielsens spørgsmål er altså, at Rejsekort & Rejseplan A/S mener, det vil tage for lang tid og koste for mange penge, at indføre et check ind og check ud-system, der ligner svenskernes.

Til gengæld er der udsigt til en app, der fremover skal gøre det lettere for alle at checke ind og ud. Også turisterne.

Vi vendte tilbage til Claus Nielsen med svaret.

- Det lyder da som et skridt i den rigtige retning, siger han og fortsætter:

- Det gør det i hvert fald nemmere for os københavnere, hvis man ikke skal have et plastikkort med, og man kan nøjes med at have telefonen med.

Han forbeholder sig dog stadig skeptisk til den nye app-løsning.

- Spørgsmålet er jo så, om turisterne vil installere en app, hvis de kun er her en eller to dage. Det ville stadig være endnu nemmere for dem, hvis de bare kunne bruge betalingskortet, siger han.

Tusinde tak til Claus Nielsen for spørgsmålet!

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

Eksperter kommer med kraftig advarsel mod byggetendens

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Det kan ikke nytte noget, at vi bliver ved med at bygge nyt langs kysterne rundt om i landet, når vi ved, at der kommer flere oversvømmelser.

Sådan lyder det nu i et markant opråb fra en række eksperter, der mener, det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggekraner i kystnære områder rundt i landet.

Meldingen kommer i kølvandet på en ny undersøgelse fra Arkitektskolen Aarhus, hvor forskere har nærstuderet 54 danske kystbyer.

Her kan de konstatere, at samtlige byer siden 2010 har bygget nyt på havnefronter og i andre områder, selvom stederne er i risiko for at blive oversvømmet ved en stormflod i fremtiden.

Og det er altså en tendens, som en række eksperter, TV 2 har talt med, nu advarer mod.

Link kopieret!

Færre DSB-kunder nåede frem til tiden

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.

Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.

Det skriver TV 2 Øst.

Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.

Link kopieret!

Ændringer på flere S-togslinjer

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der kører lørdag eftermiddag færre S-tog på linjerne A, B og C.

Det oplyser DSB.

Ændringerne skyldes en fejl i sporet mellem Vesterport og Nørreport tidligere løradg.

- Vi begynder at indsætte  Linje B, C og A  i nævnte rækkefølge i normal plan fra klokken 14.30 og frem. Rejseplanen opdateres løbende, skriver DSB.

Link kopieret!

Togkaos til og fra lufthavnen: Flere afgange aflyst

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

En fejl på fjernstyringssystemet ved Københavns Lufthavn giver lørdag eftermiddag udfordringer for togtrafikken mellem netop Københavns Lufthavn og Københavns Hovedbanegård.

Det oplyser DSB.

- Togene begynder igen at køre mellem CPH Lufthavn og København H. Der vil stadig være aflysninger på strækningen, lyder meldingen kort efter klokken 15.00

Første InterCityLyntog bliver:

  • Fra CPH Lufthavn bliver InterCityLyn 63, klokken 16.26.

  • Fra København H bliver InterCityLyn 42, klokken 16.17.

DSB oplyser, at det svenske selskab SJ har sørget for busser, der "kører i pendulfart" mellem Hyllie i Sverige og Københavns Lufthavn.

TV 2 Kosmopols reporter, der befinder sig i ved Hyllie Station, fortæller, at der omkring klokken 15.30 er flere hundrede mennesker, der venter på at komme med en bus mod Danmark. Flere af de rejsende udtrykker, at de er desperate over ventetiden, fordi de skal nå flyforbindelser fra Københavns Lufthavn.

Link kopieret!

DMI lagt ned af ansøgninger til snejob med "symbolsk" løn

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

DMI har lukket for ansøgninger til otte ledige stillinger som snemålere, efter de på kort tid fik over 500 ansøgninger. Det skriver DMI på sin hjemmeside.

Jobbet blev slået op torsdag og kræver blandt andet, at man kan måle sne cirka ti gange om året i et bestemt område og sende resultatet til DMI.

Lønnen er et "symbolsk" beløb på 2900 kroner om året og et "tjenstligt udleveret tommelstok".

Link kopieret!

Omstridt campingplads politianmelder kommune

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Den omdiskuterede campingplads Corona Camping, der blev kendt fra tv-serien Trailerpark Danmark, har politianmeldt Køge Kommune for at fjerne tre bannere uden varsel.

Det skriver Sjællandske Nyheder, der har talt med ejerne af campingpladsen, Susanne og Michael Palskov Farnø, som også står bag anmeldelsen.

- Vi har politianmeldt kommunen for at have taget vores bannere uden varsel; det er simpelthen ikke okay, siger Susanne Palskov Farnø til mediet.

Køge Kommune oplyser til Sjællandske Nyheder, at de tre private bannere er fjernet på baggrund af en henvendelse om "ulovligt opsatte skilte på den kommunale grund".

Politianmeldelsen er den seneste udvikling i en årelang strid mellem Corona Camping og Køge Kommune, hvor den ligger.

Campingpladsen har været i vælten, fordi den gerne vil være et socialt tilholdssted for kommunens svageste, mens politikerne i Køge på den anden side vil lovliggøre pladsen i henhold til campingreglementet.

I september i år meddelte Susanne Farnø sig ind i kommunalvalgkampen, da hun satte sig i spidsen for Corona Camping Listen, hvis mål er at blive valgt ind i Køge Byråd ved kommunalvalget i 2025.

Link kopieret!

Herberger må igen i år afvise folk på jagt efter ly for kulden

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Kulden er kommet og det sætter sit præg på de københavnske herberger.

Både Blå Kors og Kirkens Korshær, der driver en række herberger og væresteder melder om fulde huse og folk der bliver afvist.

Sara Spencer Kristiansen, der leder Kirkens Korshærs nødherberg i Hellig Kors Kirken fortæller, at der må trækkes lod.

På sin hjemmeside fortæller Kirkens Korshær desuden, at der igen i år tages nødovernatning i brug. Det sker blandt andet i Hellig Kors Kirken på Nørrebro i København, der åbner for overnatning, når de kirkelige aktiviteter er overstået.

- Vi trækker lod om pladserne, det er vi nødt til. Men vi gør, hvad vi kan for at hjælpe alle, vi viser dem hen til andre overnatningssteder, og vi deler også soveposer ud, som de kan få med, siger hun.

Sofie Weinreich Engell, der leder Grace, fortæller, at det kolde vejr gør det livsfarligt at sove udenfor.

Også her trækkes der lod. Grace har i alt 16 sovepladser.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google