Mens hovedstadsborgere venter på milliarddyr letbane, overrasker megabusser i Aalborg

Hovedstadens Letbane er på vej, og anlægsarbejdet langs ruten kan både ses og mærkes. I Aalborg fik man ikke en letbane. Til gengæld kører den langt billigere løsning allerede – og nu vil man slet ikke bytte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Plusbusserne i Aalborg er et stort hit.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Mens man i hovedstadsområdet fortsat venter på, at de sidste skinner bliver lagt, og togene til Hovedstadens Letbane bliver testkørt, ruller Aalborgs plusbusser – en slags ”letbane på gummihjul” – allerede gennem den nordjyske hovedstad med bragende succes.

Linjen åbnede i slutningen af september 2023, og siden er passagertallet vokset hurtigt og vedholdende. 

Endda mere end ventet.

- Kunderne har taget det hurtigere til sig, end vi havde regnet med, siger Thomas Øster, administrerende direktør hos Nordjyllands Trafikselskab.

I uge 6 nåede plusbusserne en ny passagerrekord med 13.500 påstigere på én dag og over 75.000 rejsende i ugens løb.

Målet for plusbusserne er at nå 18.000 daglige passagerer, når ruten er fuldt udbygget.

Vil ikke bytte plusbusser med letbane

Og selvom de aalborgensiske politikere oprindeligt hellere ville have haft en letbane, som både Aarhus og Odense har fået det, vil de nu slet ikke bytte deres plusbusser ud.

Letbanerne i Aarhus og Odense har da også begge haft en hel række børnesygdomme og problemer.

- Det er på ingen måde en discountløsning – tværtimod. Bussen kører de fleste steder i separat trace (eget spor, red.), og der er lavet nogle fine stationer, ligesom man har det på en letbane, hvor man også tjekker ind og ud uden for bussen, siger Lisbeth Lauritsen (S), næstformand for By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune.

- Vi er på ingen måde kede af, at vi har fået en plusbus frem for en letbane. Man skal ikke tro, at det er et dårligere alternativ, tilføjer hun og understreger samtidig en ”åbenlys fordel” i prisen.

Vi er på ingen måde kede af, at vi har fået en plusbus frem for en letbane. Man skal ikke tro, at det er et dårligere alternativ

— Lisbeth Lauritsen (S), næstfmd., By- og Landskabsudvalget, Aalborg Kommune

Busser giver mere attraktiv pris

Det er nemlig væsentligt billigere at etablere kørebaner til busser, end det er at lægge skinner til en letbane – som rapporten, der skulle klarlægge det bedste projekt for hovedstaden, også påpegede i sin tid.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

I Aalborg har plusbus-projektet på den 12 kilometer lange strækning kostet i alt 540 millioner kroner.

Til sammenligning er prisen for Hovedstadens Letbane kun vokset, siden man satte spaden i jorden. Mens startprisen lød på 6,2 milliarder kroner, lyder den seneste vurdering på 9,3 milliarder kroner for de i alt 28 kilometer skinner.

Prisen for letbanebyggeriet er med andre ord over seks gange højere per kilometer skinner end det tilsvarende plusbus-projekt i Aalborg – om end en direkte sammenligning af områderne ikke er mulig.

Og så er der tiden.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Hovedstadens Letbane får 29 stationer. På seks stationer kan man skifte til S-tog, og det er de stationer - på nær Lundtofte - som fremgår på kortet.
Foto: Anna Clara Ingemann-Hansen/TV 2 Kosmopol

Langt kortere anlægstid

I 2011 begyndte arbejdet med at bygge og drive en letbane rundt om København langs Ring 3. Først i 2018 blev spaden stukket i jorden på det 28 kilometer lange milliardprojekt, der forventes færdigt i 2025.

Til sammenligning besluttede man i 2016 at etablere et system for BRT-busser i Aalborg, og i 2023 blev ruten indviet.

Ifølge Nordjyllands Trafikselskabs direktør, Thomas Øster, er intet let i et stort anlægsprojekt, som det i Aalborg. Men alligevel har løsningen været overkommelig.

- Det er en svær fødsel at føde en letbane på gummihjul, men det er væsentligt lettere end at bygge en letbane. Og så er det en billigere og mere fleksibel løsning, som leverer mange af tingene, som en letbane også gør, siger direktøren.

Hvorfor så letbane?

Men hvorfor så egentlig vælge en letbane i hovedstadsområdet, fristes man til at spørge. Det er langt fra kun roser, det store projekt har høstet.

Alene generne fra anlægsarbejdet har medført hård kritik fra beboere i flere kommuner, og Hovedstadens Letbane har selv fortalt, hvordan arbejdere bliver udsat for overfusninger og chikane.

Blandt eksperterne er roserne heller ikke store.

Allerede før arbejdet med letbanen gik i gang, viste samfundsøkonomiske beregninger, at projektet var ”ringe rentabelt”, og ifølge professor i transport ved DTU, Otto Anker Nielsen, har vi fortsat til gode at se, hvad den reelle effekt af Hovedstadens Letbane bliver.

- Derudover kan man jo politisk godt argumentere for, at man ville give den kollektive trafik i Ringbyen, herunder særligt Vestegnen, et løft.

- Det er uomtvisteligt, at det allerede inden åbningen har ledt til ny byudvikling/byomdannelse i korridoren, skriver professoren til TV 2 Kosmopol og tilføjer, at et litteraturstudium han selv og kollegaen Jesper Ingvardson står bag, konkluderer, at letbaner har større effekt på ejendomsmarkedet og boligpriser, end BRT-linjer har.

Faktum er, at politikerne i de 11 ejerkommuner sammen med Region Hovedstaden og staten, som alle er ejerne bag Hovedstadens Letbane, gik videre med en letbaneløsning i Ring 3, hvor man forventer at kunne køre med mellem 13 og 14 millioner passagerer årligt.

Og det har allerede givet afkast, kan man læse i et faktaark om Hovedstadens Letbane hos Region Hovedstaden.

Her står det klart, at der er planlagt ejendomsinvesteringer for 32 milliarder kroner i letbanekommunerne siden aftalen fra 2016 trådte i kraft.

Det er også forventningen, at letbanen vil generere op mod 36.500 nye arbejdspladser og 31.700 nye indbyggere frem mod 2032.

Hvem ejer letbanen?

11 kommuner og en region har ejerandele i Hovedstadens Letbane. Nogle ejer en stor andel, andre en mindre:

  • Region Hovedstaden: 43 procent

  • Gladsaxe Kommune 12,60 procent

  • Lyngby-Taarbæk Kommune 12,52 procent

  • Glostrup Kommune 7,18 procent

  • Herlev Kommune 6,71 procent

  • Brøndby Kommune 4,18 procent

  • Ishøj Kommune 3,62 procent

  • Albertslund Kommune 3,23 procent

  • Vallensbæk Kommune 3,15 procent

  • Rødovre Kommune 2,01 procent

  • Hvidovre Kommune 0,92 procent

  • Høje-Taastrup Kommune 0,88 procent

Kilde: Hovedstadens Letbane

Link kopieret!

Seneste nyt

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Officerskole ændrer håndbog: Rådede kvinder til at "overlade det meste til fantasien"

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

For anden gang i år har Hærens Officerskole nu ændret den håndbog, som alle nye kadetter får udleveret ved studiestart.

Det skriver DR.

Før stod der følgende i håndbogen om de studerendes påklædning i fritiden:

"Særligt til mændene: Altid bælte i bukserne og stryg skjorten".

"Særligt til kvinderne: Overlad gerne det meste til fantasien!"

Nu står der:

"Ønsker du at fremstå præsentabel og respektabel i de fleste situationer, kan du dog med fordel klæde dig en anelse mere konservativt end du normalt ville gøre".

Ændringen er sket, efter DR tog kontakt til Hærens Officerskole og spurgte ind til håndbogen.

Link kopieret!

Anna Thygesen fik tømt kontoen af svindler - nu er der nyt i sagen

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Erhvervskvinden Anna Thygesen fortalte i sidste uge, at hun var blevet svindlet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank.

Svindelnummeret kostede hende flere tusinde kroner, skrev hun i et Facebook-opslag. Men nu er alle pengene - undtagen 8.000 kroner - kommet retur på hendes konto, skriver hun i et nyt opslag onsdag aften.

Hun takker Danske Bank for god support og service og politiet, NSK og borgerservice for støtte, hjælp og forståelse.

- Jeg håber, at min åbenhed omkring svindelsagen har været med til at åbne øjne, vidensdele, give indsigt i en kriminel verden, som overgår de flestes fantasi, og ikke mindst håber jeg, at jeg har været med til at udbrede budskabet om, at svindel rammer alle aldre, alle jobs og alle sociale klasser, og at vi ikke skal være flove og skamfulde over at være blevet svindlet, skriver hun i sit opslag.

Link kopieret!

Novo Nordisk får forsøgsaber fra udskældt industri i Vietnam

Arkivfoto af forsøgsaber. TV 2 Kosmopol ved ikke, om det er netop denne abeart, der er tale om.

Novo Nordisk selv nægter at fortælle, hvor de får de aber fra, som bruges til at teste ny medicin.

Men nu vurderer eksperter over for Jyllands-Posten, at der kun er tre mulige leverandører i Vietnam, og at de alle sammen har været beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

- Jeg ved ikke, hvordan Novo Nordisk kan sige uden at fortrække en mine, at de får lovligt opdrættede aber, siger Lisa Jones-Engel, en af verdens førende abe-forskere, til Jyllands-Posten.

Det kan ifølge forskeren potentielt være sundhedsfarligt at købe aber på det sorte marked, da de kan bære smitsomme sygdomme med sig.

Novo Nordisk har ifølge Jyllands-Posten ikke ønsket at forholde sig til kritikken.

Opdatering kl. 08.35

Novo Nordisk har efter artiklens udgivelse udtalt sig til TV 2 Kosmopol. Læs mere her: Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google