Movia lancerer el-ramper på busserne: Nu kan Ulla tage bussen uden bekymringer
I 2015 lancererede FynBus på Fyn elektroniske ramper på deres busser for at gøre adgangen lettere for kørestolsbrugere. Nu vil Movia gøre det samme i København.
Nu bliver busserne i hovedstadsområdet mere tilgængelige. For nu indfører trafikselskabet Movia nemlig elektroniske ramper på deres busser.
De elektroniske ramper skal særligt gøre livet lettere for kørestolsbrugere, der længe har efterspurgt løsningen.
En af dem er Ulla Trøjmer, der i lang tid har undgået at tage bussen, da det har været for kompliceret for hende overhovedet at stige om bord på bussen med de ramper, som Movias busser tidligere har tilbudt.
- Det betyder rigtig meget, at de har indført de har ramper nu. Nu kan jeg selv tage bussen uden problemer, siger hun til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Trafikselskabet Movia
Stor forskel for kørestolsbrugere
Også Danske Handicaporganisationer er lykkelige over de nye muligheder, som ramperne på busserne giver kørestolsbrugere.
- Det er en meget stor forbedring. Pludselig har du muligheden for at tage bussen, og det giver bare mange flere muligheder, siger Sif Holst, der er næsformand i Danske Handicaporganisationer, til TV 2 Kosmopol.
Sif Holst er selv kørestolsbruger og beskriver det som næsten umuligt at tage bussen med de gamle ramper.
- Jeg har selv brugt de gamle ramper, som manuelt skulle trækkes op fra gulvet. Det var meget svært og krævede hjælp, siger hun og pointerer hvor vigtigt, det er at kunne benytte busser.
- Busser er med til at binde offentlig transport sammen. Derfor er det en god nyhed, at de bliver mere anvendelige nu.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Her bliver de elektroniske ramper taget i brug:
Fra 15. oktober kører disse buslinjer med elektriske ramper: 26, 27, 31, 34, 35, 36, 68, 77, 55E, 65E
Fra 10. december udvides netværket til også at omfatte: 13, 22, 132, 137, 139, 161, 301, 302, 303, 305, 307, 337, 801A, 340, 345, 347, 90N, 405, 406, 408, 415,467, 469
Kilde: Movia
Har savnet løsningen i lang tid
De elektroniske ramper på busser er dog ikke en spritny løsning. På Fyn har FynBus nemlig tilbudt ramperne siden 2015.
TV 2 Kosmopol har for to år siden talt med Ulla Trøjmer, der dengang klagede over, at Movia ikke kunne tilbyde det samme som FynBus i hovedstadsområdet.
- Der er alt for mange overvejelser i forhold til at være spontan og tage bussen alene. Det handler om rampen ind til bussen. Den er manuel og skal trækkes ud. Så man skal bruge kræfter for at gøre det. Og som kørestolsbruger kan jeg ikke gøre det selv, sagde Ulla Trøjmer dengang.
Dengang undersøgte TV 2 Kosmopol, hvorfor Movia ikke ville indføre de moderne ramper i hovedstadsområdet også. Dengang lød svaret således fra Movia:
- Vi kan se, at der bliver kørt stærkt på cykelstierne, og der er meget mylder i trafikken. Sådan en automatisk rampe er ikke noget, man bare indfører. Det er noget, vi skal have tænkt rigtig grundigt over, sagde Jens Peter Langberg, der er flextrafikchef i Movia.
FynBus har inspireret Movia
Men nu har Movia tænkt sig grundigt om, og fra den 15. oktober begynder de at udrulle de elektroniske ramper på flere af buslinjerne i hovedstadsområdet, da de har set, hvor effektive ramperne er på Fyn.
- Grunden til, at det er nu, vi indfører elektriske ramper, skyldes flere ting. Dels har vi fulgt udrulningen af elektriske ramper og erfaringerne deraf hos både FynBus og Midttrafik, som har været meget positive. Og dels har vi igennem en længere periode samarbejdet om det med vores tilgængelighedsforum, der har peget på behovet, siger Marlene Holmgaard Friis, der er direktør for kunder og kommunikation i Movia.
Det vil sige, at man allerede nu kan møde dem i bybilledet, og så heldig har Ulla Trøjmer faktisk været.
- Det var så dejligt, at jeg nu selv kunne tage bussen uden at skulle have hjælp. Det er rart, at der bliver lyttet, siger hun.