Institut for Menneskerettigheder: København blandt de dårligste i Europa

Sammenlignet med eksempelvis Athen, London, Paris og Madrid ligger København i bund, når det drejer sig om bevægelseshæmmedes adgang til en almindelig bus, mener Institut for Menneskerettigheder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
En ny rapport slår fast at København er et af de steder i Europa, hvor det er sværest for mennesker med bevægelseshandicap at tage en almindelig bus Det er Institut for menneskeretigheder der har placeret København i bund sammenlignet med andre hovedstæder

Hvorfor er København så svær en by for personer med handicap at bevæge sig rundt i?

Det har en af TV 2 Lorrys brugere flere gange undret sig over.

- Bare tag et eksempel som en kørestolsbruger, der skal med en helt almindelig bus, siger Iben Engberg.

Og både Dansk Handicapforbund og Institut for Menneskerettigheder er enige. 

Sidstnævnte har netop udgivet en rapport, som blandt andet konkluderer, at det er mere besværligt for mennesker med bevægelseshandicap at stige på bussen i København, end det er i alle andre europæiske hovedstæder.

Du kan selv komme med en undren, du gerne vil have vi undersøger. Spørg Os her

Kørestolsbruger: Ikke nemt at begive sig ud spontant

Vi satte os for selv at undersøge sagen sammen med en kørestolsbruger, Ulla Trøjmer, som vi mødte en formiddag i Valby.

- Der er alt for mange overvejelser i forhold til at være spontan og tage bussen alene. Det handler om rampen ind til bussen. Den er manuel og skal trækkes ud. Så man skal bruge kræfter for at gøre det. Og som kørestolsbruger kan jeg ikke gøre det selv, siger Ulla Trøjmer.

De manuelle ramper i busserne begrænser kørestolsbrugeres lyst til spontane ture alene. Foto: TV 2 Lorry

Forskellige regler omkring arbejdsmiljø og sikkerhed betyder, at buschaufføren ikke må forlade sit sæde for at hjælpe med den manuelle rampe. 

Det betyder, at kørestolsbrugeren er afhængig af hjælp fra tilfældige forbipasserende ved stoppestedet eller andre passagerer i bussen.

- Det er jo ikke alle, som har mod på at spørge, om folk vil hjælpe. Og man ved jo ikke, om der er nogle inde i bussen, der har lyst til at gøre det.

— Ulla Trøjmer, Kørestolsbruger

- Det er jo ikke alle, som har mod på at spørge, om folk vil hjælpe. Og man ved jo ikke, om der er nogle inde i bussen, der har lyst til at gøre det. Under alle omstændigheder skal det i hvert fald være et tidspunkt på døgnet, hvor du kan regne med, at der er nogle i bussen. Eller hvor der er nogen på vejen. Ellers kan du være lidt lost, siger Ulla Trøjmer.

Og vi kan ved selvsyn konstatere, at Ulla Trøjmer henholdsvis må råbe ind i bussen efter hjælp og få hjælp af folk på fortovet, da hun tager forskellig busser fra og til Valby Station.

- Jeg synes ikke, det er okay. Nu har jeg rejst en del i udlandet. Der er det muligt at lave en rampe, der kører ud som et trin. Bare ved, at jeg trykker på en knap, så kommer den selv ud.

Altså en fuldautomatisk elektrisk rampe fremfor en manuel. 

- Det fungerer andre steder, så jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare kan gøre det herhjemme. Så alle har nemmere ved at komme ind og ud af en bus, siger hun. 

Hvad betyder det for ens lyst til at begive sig spontant ud alene? 

-  Der er ikke det nemmeste, slutter Ulla Trøjmer.

Institut for Menneskerettigheder: Kan være i strid med handicapkonventionen

Udfordringerne for kørestolsbrugere kan være i strid med handicapkonventionen, lyder det fra Institut for Menneskerettigheder, som også peger på elektriske ramper og hjælp fra buschaufføren som helt enkle ting, der kunne løse problemet.

- Det er sådan, at mennesker med handicap i Danmark i langt overvejende grad er henvist til et særsystem. Altså særordninger, handicapkørsel, ordninger, hvor man ikke kan være spontan, hvor man skal bestille tid i forvejen, hvor man ikke kan rejse med sine venner osv. osv. Hvis man kigger ud i Europa bredt, er der rigtig mange steder, hvor man har fundet løsninger. Så det er svært at se, at det samme ikke skulle kunne lade sig gøre i Danmark siger chefkonsulent i Institut for Menneskerettigheder, Nikolaj Nielsen.

Dansk Handicapforbund: Det skyldes manglende vilje

Dansk Handicapforbund undrer sig over, at man ikke taget det langt mere alvorligt.

- Vores medlemmer har nogle gang været i USA og rejst rundt. Så er de kommet tilbage og har givet udtryk for, at de slet ikke følte sig som handicappede derovre. Det er den måde, det foregår i mange andre lande, som gør, at de føler sig mere ligestillede med andre mennesker, siger redaktør i Dansk Handicapforbund, Bente Rødsgaard.

Hvad siger det om Danmark, synes du?

- Det siger det om Danmark, at alt er utroligt besværligt, når det gælder mennesker med handicap. Jeg har ikke noget godt bud på, hvorfor det er sådan. Det er en manglende vilje til at tage det her alvorligt eller man synes måske, det drejer sig om for få mennesker, siger Bente Rødsgaard.

Handicapordfører: Selvfølgelig kan det lade sig gøre

Socialdemokraterne på Christiansborg henviser også til elektriske ramper som en del af løsningen på at gøre det nemmere for kørestolsbrugere at tage bussen alene.

- Det er da en kæmpe udfordring, at man ikke tænker det ind, når man investerer i en ny bilpark. At gøre det optimalt for alle mennesker at bruge byen. Det er jo ikke kun mennesker, som sidder i en kørestol, der har udfordringer med det. Det er jo også gangbesværede og mennesker, som er kommet til skade, siger Socialdemokraternes handicapordfører, Camilla Fabricius.

Hun opfordrer både Movia og landets andre busselskaber til at prioritere hensynet til bevægelseshæmmede langt større - og endnu engang se nærmere på muligheden med elektriske ramper.

- Når det kan lade sig gøre i andre byer rundt omkring i verden, kan det selvfølgelig også lade sig gøre i København, siger hun.

Movia følger udviklingen på området

Trafikselskabet Movia er langt fra overbevist.

- Hvis man finder ud af, at man gerne vil i biografen eller på café med en ven, så skal man først alliere sig med en hjælper og ikke bare spontant tage med bussen?

- Så er det jo rart, at man har en ven med, som man skal med på café. Så må vennen hjælpe, siger flextrafikchef i Movia, Jens Peter Langberg.

Hvad hvis vennen bor i Hvidovre og man selv bor på Frederiksberg?

- Hvis man ikke har en til at hjælpe sig med klappen, så kan man ikke komme med nej, siger Jens Peter Langberg.

Movia har overvejet elektriske ramper i busserne, men droppet det på grund af flere ting. 

En af dem er hensynet til den øvrige færdsel.

- Vi kan se, at der bliver kørt stærkt på cykelstierne, og der er meget mylder i trafikken. Sådan en automatisk rampe er ikke noget, man bare indfører. Det er noget, vi skal have tænkt rigtig grundigt over, siger Jens Peter Langberg, som dog ikke vil udelukke automatiske ramper i fremtiden.

- Vi har nogle busser på Fyn, hvor man har prøvet de her ting af, og det følger vi meget grundigt fra Movias side, siger Jens Peter Langberg.

Trafikselskabet Movia er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland. 

Det er altså kommunalt og regionalt valgte politikere, som har både ansvaret og det sidste ord.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Undrer du dig også over noget?

Vi vil gerne dække mange forskellige emner, så hvis du går med et konkret spørgsmål om noget andet, som du savner svar på, så stil det i boksen.

Hvis spørgeformularen ikke vises, kan du finde den her.

Måske er det dit spørgsmål, der bliver valgt ud og stemt videre til undersøgelse næste gang.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

FCN besejrer topholdet AGF hjemme i Farum

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Superligaens tophold AGF satte tre point til, da holdet fredag aften var på besøg på Right To Dream Park i Farum mod FC Nordsjælland.

Kampen endte 1-0 til hjemmeholdet, efter at Milan Iloski var først over en returbold i kampens overtid og scorede kampens afgørende mål.

FC Nordsjælland rykker med sejren op på fjerdepladsen og er kun ét point efter den førende trio bestående AGF,FC København og FC Midtjylland.

Link kopieret!

Topchef fik mere end tre millioner i fratrædelsesaftale

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Da den tidligere topchef i Hillerød Kommune Lars Mørk i september fratrådte sin direktørstilling i kommunen, kunne han tage 3,3 millioner kroner med sig i fratrædelsesgave.

Det viser en aktindsigt Ekstra Bladet har fået. Ifølge Hillerød Kommune var fratrædelsen et udtryk for et ønske om "en ny profil" på posten.

Link kopieret!

Motorvej lukkes helt på grund af glat føre - lastbiler skal bjærges

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Helsingørmotorvejen spærres i sydgående retning mellem 7 Kokkedal og 10 Hørsholm S på grund af flere uheld på strækningen og det glatte føre, hvor flere busser er havareret.

Der er kødannelser på strækningen, og der forventes først normal trafik sidst på aftenen.

Klokken 21 lyder meldingen fra P4 Trafik, at motorvejen fortsat er spærret, indtil vejhjælp forsøger at få fjernet de lastbiler, som ikke kan komme over bakken.

De er endnu ingen tidshorisont for åbningen. Det forventes dog at være senere i aften.

Link kopieret!

Dansker hyldes på Empire State Building

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google