El-ramperne fungerer i de fynske busser - men hvorfor bruges de ikke i København?
København er et af de steder, hvor bevægelseshæmmede har sværest adgang til en almindelig bus. På Fyn løser en elektrisk rampe problemet.
- Hvorfor kan Movia ikke give kørestolsbrugere samme forhold som FynBus?
Nogenlunde sådan har flere læsere henvendt sig til TV 2 Lorry og spurgt, efter at de har set og læst TV 2 Lorrys indslag og artikel om, hvordan mennesker med bevægelseshandicap har problemer med at stige på busserne i København.
For på Fyn har FynBus siden 2015 indført elektroniske ramper på flere og flere busser i takt med, at nye busser har erstattet de gamle.
Det betyder, at der med et tryk på en knap kommer en lille rampe ud, som kørestolsbrugerne kan bruge og derved køre direkte ind i bussen uden hjælp fra andre.
Artiklen fortsætter under videoen.
I dag har alle FynBus’ busser på de regionale ruter elektroniske ramper, mens det er tilfældet for over halvdelen af bybusserne i blandt andet Odense. Det fortæller Jan Gudmann Hansen, der er plan- og markedschef hos FynBus.
- Når vi når til starten af 2022, så vil vi være meget tæt på, at alle bybusser har elektroniske ramper, siger han til TV 2 Lorry.
Hos FynBus har man således kun gode erfaringer med de elektriske ramper.
Men hvorfor benytter man ikke denne model i hovedstadsområdet, når det nu fungerer så godt på Fyn?
Netop det spørgsmål ville TV 2 Lorry - på vegne af de opfølgende læserhenvendelser - gerne have stillet til trafikselskabet Movia, som er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland.
Følg med på Spørg Os siden
- Se, hvad vi allerede har svaret på
- Stem på ugens udvalgte spørgsmål
- Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
Kom ind på siden her
Hensyn til den øvrige færdsel
Efter flere henvendelser har Movia i en mail til TV 2 Lorry skrevet, at trafikselskabet ikke ønsker at stille op til yderligere interviews i forbindelse med sagen.
Movia henviser i stedet til et tidligere interview med TV 2 Lorry tilbage fra 6. maj.
Her fortalte flextrafikchef i Movia, Jens Peter Langberg, at selskabet havde overvejet elektriske ramper i busserne, men droppet det på grund af flere ting.
En af dem er hensynet til den øvrige færdsel.
- Vi kan se, at der bliver kørt stærkt på cykelstierne, og der er meget mylder i trafikken. Sådan en automatisk rampe er ikke noget, man bare indfører. Det er noget, vi skal have tænkt rigtig grundigt over, sagde Jens Peter Langberg, som dog ikke vil udelukke automatiske ramper i fremtiden.
- Vi har nogle busser på Fyn, hvor man har prøvet de her ting af, og det følger vi meget grundigt fra Movias side, sagde Jens Peter Langberg.
Du kan nedenfor se det fulde interview og indslag, hvor TV 2 Lorry undersøger, hvorfor København er så svær en by for personer med handicap at bevæge sig rundt i.
Artiklen fortsætter efter indslaget.
Kun gode erfaringer på Fyn
Hos FynBus kender man ikke til nogen farlige situationer, der er opstået på baggrund af brugen af elektroniske ramper, ligesom man heller ikke oplever, at ramperne er til gene for øvrige trafikanter.
- Det er ikke noget, vi har hørt fra kunderne. Men om der er cyklister, der har følt sig generet, det er ikke noget, vi umiddelbart har hørt om, siger Jan Gudmann Hansen og fortsætter:
- Om det hænger sammen, hvor meget eller lidt de her ramper bliver brugt, kan jeg ikke sige.
Jan Gudmann Hansen fortæller, at man hos FynBus ikke nogen målinger for, hvor mange der rent faktisk gør brug af de elektroniske ramper. Samtidig slår han fast, at han ikke kender til de egentlige trafikforhold omkring busstoppestederne i København.
- Jeg kender ikke de konkrete forhold omkring stoppestederne i København, men vi har ikke mødt væsentlige udfordringer i det fynske, siger han.
Spørg Os
Denne artikel er blevet til, fordi flere læsere har skrevet til TV 2 Lorry og undret sig over, at der ikke er el-ramper i de københavnske bybusser, når det nu fungerer så godt på Fyn.
Har du også et spørgsmål eller en undren, du gerne vil have TV 2 Lorry til at undersøge? Så kan du skrive det til os i formularen nedenfor. Vi sætter løbende spørgsmål til afstemning og kaster os over dem, som flest ønsker svar på.