Naviair inviterede medier på besøg i kontroltårn - men ville ikke tale om elefanten i rummet
Mens konflikten mellem Naviair og Datca truer danskernes sommerferiedrømme, inviterede Naviair til mediebesøg - men uden at ville tale om konflikten.
Halvanden måned inde i flyvelederkonflikten tikkede en mail fra Naviair ind.
- Vi planlægger at holde "Åbent hus" om selve flyveledergerningen. Er du interesseret i at deltage? Giv lyd hurtigst muligt.
Mailen blev sendt til en længere række medier, blandt andet TV 2 Kosmopol.
Naviair, der varetager trafikstyring af luftfart i Danmark, har holdt lav profil gennem konflikten med Datca, flyveledernes fagforening.
TV 2 Kosmopol troppede derfor op i kontroltårnet ude ved Københavns Lufthavn for at blive klogere på, hvad det kræver at være flyveleder, og hvorfor det er så svært at skaffe nok.
Hagen var bare, at de inviterede medier ikke måtte nævne elefanten i rummet.
End ikke for at opklare, hvorfor elefanten ikke må italesættes.
Hvorfor er det, at vi ikke må spørge ind til den verserende konflikt?
- Det kan jeg ikke svare på, sagde Louise Groot Degner, chef for uddannelse og rekruttering hos Naviair, til TV 2 Kosmopol:
- Det skal jeg slet ikke svare på. Det er ikke det, det her interview handler om.
Jeg forstår, at vi ikke kan tale om konflikten, men hvorfor ikke?
Louise Groot Degner kigger på TV 2 Kosmopols journalist med et smil og indikerer, at hun ikke har tænkt sig at svare på spørgsmålet. I stedet bryder en kollega ind.
- Nej, det gør vi ikke.
Okay, så det kan vi ikke få at vide?
- Nej.
Ulmende konflikt
Under coronapandemien fyrede Naviair 45 ud af de 300 flyveledere i Danmark for at "genskabe en sund økonomisk virksomhed".
Naviair udtalte dengang til luftfartsmediet check-in.dk, at de ikke mente, at det ville skabe mangel på flyveledere på længere sigt, da de først forventede, at flytrafikken ville vende retur om "flere år".
Men sådan gik det ikke. Udviklingen gik hurtigere, end de troede, og nu oplever landets lufthavne akut mangel på flyveledere - og i april satte de tilbageværende flyveledere foden ned og nægter nu at tage mere overarbejde for at fylde hullerne ud.
Det blev startskuddet til en konflikt, som fortsat ulmer.
En konflikt, der ikke kun bekymrer flyvelederne, men også flere flyselskaber og Københavns Lufthavn, da situationen kan skabe store forsinkelser i løbet af sommeren.
- Når flyvelederne kigger på vagtplanerne for juni og juli, kan vi konstatere, at det ikke hænger sammen, og vi stadig skal gå underbemandede på arbejde, udtalte Esben Blum, formand for Datca, til TV 2 Kosmopol i slutningen af maj.
Et krævende job
Måske tænker du, at man jo bare kunne skaffe nogle nye flyveledere til at udfylde de tomme pladser, men det er ikke helt så enkelt.
Manglen på flyveledere er et problem i hele Europa, og alene Københavns Lufthavn mangler ti procent af dem. Ifølge et fortroligt notat, som Børsen har fået indsigt i, vil der først være uddannet nok flyveledere til at dække det danske behov om et år.
Det tager tre år at uddanne sig til flyveleder. Uddannelsen er forholdsvis kort, men der er meget information at lære - ligesom i arbejdet, fortæller Louise Groot Degner.
Det er flyvelederne, der kontrollerer lufttrafikken fra landjorden. Det er dem, der skal sikre, at flypassagererne kommer sikkert frem til deres destination.
- Det kræver en god opmærksomhed, og at man er rigtig god til at skifte mellem rigtig mange informationer, som man får at vide på samme tid mere eller mindre, siger Louise Groot Degner:
- Og så kræver det, at man er god til at prioritere de informationer og handle ud fra dem, så man sikkerhedsmæssigt hele tiden tager en beslutning, der gør, at luftfartssikkerheden er i orden.
Det er et spændende job, mener Louise Groot Degner. Men også krævende.
- Det kan godt være hårdt til tider. Hvis der er travlt, er man rigtig træt i hovedet, når man går hjem. Det er et job, hvor man skal sørge for, at man er opmærksom hver gang, man sidder der, siger hun.
Hvorfor bliver der ikke uddannet flere flyveledere?
- Det kan jeg ikke svare på. Vi uddanner alt, det vi kan, siger Louise Groot Degner.
Se TV 2 Kosmopols TV-indslag fra kontroltårnet herunder: