Ny aftale fjerner støtte til PostNord og sætter markedet frit

Ny postaftale ophæver befordringspligt og sætter postmarkedet frit. Årlig millionstøtte til PostNord fjernes.

Regeringen har sammen med Liberal Alliance, De Konservative, De Radikale, Alternativet og Nye Borgerlige indgået en aftale om fremtidens indretning af postområdet.

Som led i aftalen ophører befordringspligten, som tilsiger, at staten skal sikre udbringning af breve og pakker i hele landet.

Befordringspligten varetages i dag af PostNords danske afdeling.

Da opgaven er blevet mere underskudsgivende i takt med de faldende brevmængder, kompenserer staten PostNord med et trecifret millionbeløb årligt.

Seneste postaftale udløb i 2019. Siden da har det været op til transportministeren at lave midlertidige aftaler med PostNord.

- Jeg er meget glad for, at vi nu har lavet en meget bred aftale for posten i fremtiden i Danmark med partier fra Alternativet til Nye Borgerlige. Det, at vi i mange år ikke har haft en postforligskreds, har vi nu fået løst, så der er vished for medarbejdere og fremtiden for breve og pakker, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Allerede i aftaleudkastet var der lagt op til en ophævelse af befordringspligten, hvilket har skabt nervøsitet for, om det vil gå ud over pakke- og brevsendingerne i yderområderne.

Læs mere om aftalen her:

* Befordringspligten ophæves:

Befordringspligten ophæves for blandt andet pakker og breve. Det overlades dermed som udgangspunkt til markedet at levere landsdækkende postbetjening.

* Staten sikrer løsning af ø-samfund, blindepost og udlandspost:

Staten sikrer gennem udbud, at der etableres en fælles infrastruktur for distribution til de mindre ø-samfund. Infrastrukturen kan eksempelvis bestå af brevkasseanlæg, postkasser og pakkebokse/nærbokse på øerne.

Staten sikrer gennem udbud, at der fortsat er portofri befordring af post til og fra blinde. Det samme gælder breve og pakker på tværs af landegrænser.

* Oprettelse af sikkerhedsnet:

Når det overlades til markedet at sikre landsdækkende posttjenester til borgere og virksomheder, vil staten skulle følge op på, om markedet rent faktisk leverer disse tjenester.

Det sker ved, at Trafikstyrelsen med jævne mellemrum gennemfører undersøgelser af markedet.

Hvis det mod forventning konstateres, at markedet ikke leverer, vil transportministeren kunne gribe ind og udpege en virksomhed til at håndtere den konkrete problemstilling. Hvis problemet er vedvarende, vil der kunne afholdes udbud om opgaven.

* Vilkår for udbud:

Udbud vil som udgangspunkt blive tilrettelagt således, at de er baseret på, at de enkelte postvirksomheder byder ind med egne medarbejdere og eget produktionsapparat.

* Virkninger ved ophævelse af befordringspligt:

Som følge af ophævelsen af befordringspligten bortfalder den såkaldte 50-meter-regel i landzoner. Brevkasser vil på landet således skulle opsættes ved indkørslen fra offentlig vej eller privat fællesvej.

I sommerhusområder vil reglen om omdeling til det enkelte sommerhus i områder udstykket før 1973 bortfalde. I stedet skal der etableres centralt placeret brevkasseanlæg.

* Overgangsperiode og finansiering:

Regeringen vil forsøge at indgå en aftale med PostNord om at varetage de tre områder, der planlægges udbudt, indtil opgaven er overtaget af den vindende operatør.

PostNord kan deltage i udbudsprocessen på lige fod med andre postvirksomheder.

* Opfølgning på aftalen:

Parterne er enige om at mødes i efteråret med henblik på at drøfte en nærmere tidsplan og vilkår for de planlagte udbud vedrørende betjening af ø-samfund, blindepost og udlandspost.

Kilde: Transportministeriet.

Af den nye aftale fremgår det, at Trafikstyrelsen med jævne mellemrum vil gennemføre undersøgelser af markedet med henblik på at vurdere, om det frie marked kan levere landsdækkende posttjenester til ensartede priser uanset geografisk placering.

PostNord fratages årlig millionstøtte

Skulle der mod forventning opstå udfordringer med postleveringen i eksempelvis landdistrikterne, kan regeringen gribe ind og i yderste konsekvens sende opgaven i udbud.

- Det har været afgørende for os i disse forhandlinger, at alle danskere i hele landet fortsat har mulighed for at sende og modtage breve, udtaler postordfører for Socialdemokratiet Thomas Monberg i pressemeddelelsen.

Med ophævelsen af befordringspligten fjernes den årlige millionstøtte til PostNord.

- Nu er det slut med at sende skattepenge efter en befordringspligt, som markedet uden problemer kan løfte. Nu kan danskerne se frem til, at andre bedre kan komme til. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil give bedre service til de rigtige priser, udtaler transportordfører for Liberal Alliance Jens Meilvang.

I den nye postaftale indgår der også en særlig ordning for småøerne, som ifølge aftalepartierne kan se frem til bedre betjening end tidligere.

- Det har været vigtigt med aftalen at sikre, at landdistrikterne og øerne ikke bliver et b-hold, og at byerne bliver et a-hold. Men at vi forsikrer, at uanset hvor i Danmark, du bor, får du breve og pakker, og du får det frie valg, siger Thomas Danielsen.

Med aftalen bliver der således investeret i postanlæg på alle småøer, så det også her bliver muligt at vælge frit, hvem der skal komme med breve og pakker.

Derudover vil staten fortsat støtte blindeforsendelser og udlandspost. På disse områder vil der blive iværksat udbud.

Ændringerne i postloven træder i kraft 1. januar 2024. Dog vil der blive iværksat overgangsordninger på de relevante områder.

/ritzau/


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik