Så meget kan du spare: Samkørsel hjælper klimaet – og din pengepung
Samkørsel er vejen frem, lyder det fra flere trafikeksperter. Det sparer tid, penge og CO2, hvis flere vælger at køre sammen. Her kan du se, hvor meget du kan spare.
Samkørsel kan sænke trængsel, CO2-udledning og spare trafikanter penge.
Ifølge Vejdirektoratet sidder der i gennemsnit 1,4 personer i en bil, der skal fra a til b i Danmark. I myldretiden er der endnu færre. Her sidder der kun 1,08 personer i hver bil.
Historisk set er vi blevet dårligere til at køre sammen. I 1980'erne var der nemlig 1,8 personer i hver bil.
Og det ærgrer Andreas Egense, der er afdelingschef hos Vejdirektoratet.
- Vi kunne vinde så meget på det. Hvis der i gennemsnit bare var to personer i hver bil i morgentrafikken, så kunne vi halvere trængslen. Det vil spare alle en masse tid og penge, siger han til TV 2 Kosmopol.
Men hvor mange penge og hvor meget CO2 kan man egentlig spare ved at rykke sammen i bilerne?
Ved hjælp af Vejdirektoratets samkørselsberegner kan du herunder danne dig et overblik over besparelserne ved at køre sammen fra a til b én gang om ugen.
Benzinbil
For bilister, der kører i benzinbiler, er der flest penge- og CO2 besparelser at hente. Her kan bilister årligt spare omkring 1,3 kroner per kilometer kørt.
Hvis man kører samkørsel tur-retur på en 60 kilometer strækning én gang om ugen, så kan man opnå en årlig CO2-besparelse på op mod 370 kg CO2. Desuden kan man spare over 3400 kroner på brændstof.
Dieselbil
Også ejere af dieselbiler har udsigt til besparelser ved samkørsel. Her kan bilister årligt spare omkring 1,2 kroner per kilometer kørt.
Hvis man kører samkørsel tur-retur på en 60 kilometer strækning én gang om ugen, så kan man opnå en årlig CO2-besparelse på op mod 350 kg CO2. Desuden kan man spare over 3000 kroner på brændstof.
Plugin-hybrid
Mindre besparelser er der at hente for bilister, der ejer en plugin-hybrid bil. Her kan bilister årligt spare omkring 0,8 kroner per kilometer kørt.
Hvis man kører samkørsel tur-retur på en 60 kilometer strækning én gang om ugen, så kan man opnå en årlig CO2-besparelse på op mod 248 kg CO2. Desuden kan man spare over 2000 kroner på brændstof og el.
Elbil
De mindste besparelser finder vi hos elbil-ejerne. Her kan bilister årligt spare omkring 0,6 kroner per kilometer kørt.
Hvis man kører samkørsel tur-retur på en 60 kilometer strækning én gang om ugen, så kan man opnå en årlig CO2-besparelse på lidt over 30 kg CO2. Desuden kan man spare over 1500 kroner på el.
Vejdirektoratets samkørselsberegner
Vejdirektoratets samkørselsberegner, som er brugt til at udregne tabellerne ovenfor, baserer beregningerne på priser fra maj/juni 2022.
Generelle antagelser i beregneren:
Besparelserne er et resultat af, at der spares en biltur ved, at to (bilister) kører sammen til og fra arbejde eller uddannelse.
Besparelserne beregnes for den tur, der er sparet i bil til og fra arbejde eller uddannelse.
Der beregnes en daglig besparelse, der forudsætter, at der køres sammen både til og fra arbejde og uddannelse.
220 arbejdsdage på et år, svarende til cirka 44 arbejdsuger.
Der tages ikke højde for eventuel omvejskørsel og lignende ved samkørslen.
Der tages ikke højde for det på ruten specifikke kørselsmønster, som influerer CO2-udledningen og brændstofforbruget.
Antagelser vedr. CO2-besparelse ved samkørsel:
CO2-udledningen ved den sparede tur deles i to, så det kun er halvdelen af CO2-besparelsen som brugeren ser. Føreren og passageren deles derfor om den samlede CO2-besparelse af den sparede tur.
Brugeren kan beregne CO2-besparelsen for fire forskellige drivmidler, som hver især udleder X antal kg CO2 pr. kørt kilometer i gennemsnit. Disse CO2-udledninger baserer sig på MUFFE-modellen, der er bedste bud på den gennemsnitlige udledning for hele bilparken i Danmark.