TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

DTU vinder udbud, og nu skal 2000 danskere skal indgå i forsøg med roadpricing

Danmarks Tekniske Universitet skal i samarbejde med Sund og Bælt gennemføre et forsøg med roadpricing på de danske veje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Arkivfoto
Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

Hver dag holder tusindvis af mennesker i kø på indfaldsvejene til København.

Den massive trængsel har været forsøgt løst et utal af gangen men uden held, men snart gør man sig et nyt forsøg.

Der skal nemlig gennemføres et forsøg med såkaldt roadpricing, som Danmarks Tekniske Universitet (DTU) er blevet valgt til at stå bag. Det besluttede regeringen og dens støttepartier onsdag.

Forsøget skal gennemføres i samarbejde med Sund og Bælt, som har flere års erfaring med vejafgiftsløsninger og blandt andet er ansvarlig for Storebæltsbroens afgiftssystem.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen).

Hvad er roadpricing?

  • Roadpricing er en afgift på kørsel. Det vil sige, at man, som billist, skal betale for at køre på vejene. Det er nyt i Danmark, hvor vi normalt betaler for anlæg og vedligehold af vejnettet gennem vores skat.

  • Men en afgift på kørsel har ikke til formål at finansiere udbygning og vedligehold af vejnettet, i stedet er dens formål at mindske trængslen.

  • Ved at opkræve betaling for brug af vejene ønsker man således at give folk et incitament til at benytte sig af andre transportformer som bus eller cykel.

  • Da afgiften har til formål at mindske den trafikale trængsel, da vil den ikke være gældende for hele vejnettet, men kun for de strækninger hvor der meget trafik.

Forsøgspersoner må vælge mellem bus eller afgift

I det kommende forsøg skal der indgå omkring 2000 personer. De vil være en del af forsøget via en app, der kan følge deres kørsel, på samme måde som en parkeringsapp kan registrere en bils placering.

Alt efter hvor den pågældende bilist kører, vil der gælde forskellige takster. Taksterne vil være højest i de større byer, mindre i forstæderne, og mindst eller gratis i landområder og mindre byer.

De vil højest sandsynligt også komme til at differentiere, alt efter hvornår på døgnet bilisterne kører.

Der er jo ingen grund til at svinge dankortet for at køre rundt på en landevej om natten.

— Anne Valentina Berthelsen, Transportordfører for SF

Taksterne er endnu ikke fastsat. Det er ej heller besluttet, om betalingen skal afregnes per kørt kilometer eller per minut, man opholder sig i en given zone.

De udvalgte bilister vil få en sum penge, som de kan vælge at bruge på kørsel eller få udbetalt. På den måde, vil der altså være mulighed for at bruge pengene på kollektiv transport i stedet for kørselsafgiften.

Helt konkret vil forsøget basere sig på en tilfældigt udvalgt og repræsentativ gruppe på 2000 borgere. Tjenestebiler, offentlig transport og firmabiler vil ikke blive udvalgt, da forsøget udelukkende skal undersøge roadpricingens effekt på privat bilisme.

Forsøgsmodellen baserer sig på allerede eksisterende teknologi, og risikoen for tekniske problemer er derfor lille.

Det har også en positiv effekt på budgettet, fordi der ikke skal bruges penge på udvikling af ny teknologi. Der er afsat i alt 20 millioner kroner til forsøget.

Ifølge DTU vil det tage omkring tre år at forberede, gennemføre og analysere forsøget. 

Roadpricing er ikke bare godt for trængslen, men også for miljø og klima

Forsøget er sat i stand, efter at regeringen og støttepartierne i 2020 afsatte 20 millioner til et forsøg med roadpricing.

Håbet er, at et sådant forsøg kan give erfaringer, der kan bruges til at afhjælpe trængslen på vejene i de større danske byer. 

Undervejs har forsøget fået en blandet politisk modtagelse. Hos støttepartiet Socialistisk Folkeparti ser man positivt på forsøget.

- Vi er meget positive overfor forsøget, da roadpricing er et af de mest effektive værktøjer til at regulere trængsel på vejene. Vi kan se, at trængslen er voldsom i de store byer og på indfaldsvejene, og det bliver kun værre fordi bilparken bliver større, siger Anne Valentina Berthelsen, der er transportordfører for SF, til TV 2 Lorry.

Udover den positive indvirkning på trængslen, så ser Anne Valentina Berthelsen også en anden stor fordel.

- Hvis roadpricing kan være med til at mindske privatbilismen, så vil det ikke kun være godt for trængslen, men også miljø og klima. Man kan jo håbe, at en kørselsafgift vil få nogen flere til at få øjnene op for den offentlige transport, siger hun.

Transportordføreren for Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby, er dog mere kritisk på forsøget.

- Det betyder jo, at dem der har pengene, de kan lige betale det ekstra, men dem, der ikke har, de må så hoppe på tungen, tage S-toget eller bussen, og jeg synes bare ikke, at det er den rigtige måde at gøre det på. Folk skal have det frie individuelle valg, og det gør man ikke ved at lave en rigid roadpricing-model, sagde Hans Kristian Skibby til TV 2 Lorry tidligere i februar.

TV 2  Lorry bragte tidligere på måneden et indslag om roadpricing. Det kan du se herunder.

Flere taler nu for at indføre betaling, hvis man kører i myldretid og på de mest belastede vejstrækninger

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Så mange kvitter alkohol i januar

12 procent af danskerne vil droppe alkohol i årets første måned - altså holde såkaldt hvid januar. Det viser en rundspørge, som Voxmeter har lavet for Alkohol og Samfund. Sidste år var tallet 10 procent.

Det skriver Alkohol og Samfund i en pressemeddelelse.

Organisationen lancerer i forbindelse med rundspørgen en kampagne om at være såkaldt sober curious. Ifølge Alkohol og Samfund er man sober curious, hvis man "ikke absolut er helt afholdende over for alkohol, men man bliver mere opmærksom på sit forbrug og kontrollerer mængden."

Ifølge Janne Tolstrup, bestyrelsesforkvinde i Alkohol & Samfund, kan fænomener som sober curious være med til at påvirke, at vi i mindre grad binder alkohol sammen med sociale arrangementer.

- Alkohol fylder meget i vores kultur, og alkohol indgår ofte i vores sociale liv. Derfor kan alkoholfrie perioder hjælpe vores kultur til at blive mere rummelig, så det bliver endnu mere naturligt ikke at drikke alkohol. Forhåbentlig når vi dertil, hvor folk stopper med at spørge, hvad der er årsagen til, at man vælger at sige nej tak til alkohol i forskellige situationer, som ellers er forbundet med alkohol, siger Janne Tolstrup i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Motorvej spærret efter uheld

Et uheld betyder sent lørdag eftermiddag, at Rute 21 Holbækmotorvejen er spærret i retning mod Ballerup. Det skriver Vejdirektoratet på X. Vejen er spærret i Motorvejskryds Taastrup, hvor vejen går i retning mod henholdsvis Ballerup og København. Vejen ventes genåbnet først på aftenen, oplyser Vejdirektoratet.

Opdatering 17.50: Der er nu ryddet op efter uheldet. Alle spor er åbne

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Restaurantkæde runder tab på 46 millioner de seneste fem år

Det samlede tab for Vivaldi-restaurantkæden de seneste fem år er nu over 46 millioner kroner. Det viser et netop offentliggjort regnskab ifølge mediet FødevareWatch. I regnskabet præsenterer selskabet Vivaldi Gruppen en rød bundlinje på 10,4 millioner kroner. Kæden har nu igangsat en ”gennemgribende ændring af organiseringen af virksomheden og de enkelte cafeer.” Vivaldi gruppen har 20 restauranter - 11 i hovedstadsområdet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Stribe af borgmestre råber op om chikane og trusler

Et stort flertal af landets borgmestre oplever chikane eller trusler i forbindelse med deres hverv som borgmestre. Det skriver Berlingske.

I en rundspørge, hvor 65 ud af 98 borgmestre har svaret, lyder det, at 72 procent af borgmestrene har oplevet chikane eller trusler. 

Resultaterne er bekymrende, mener professor Eva Sørensen, der er ekspert i offentlig forvaltning og forsker i demokrati ved Roskilde Universitet. 

- Det kan have flere konsekvenser, både fordi politikere ikke ønsker at blive på posten, og fordi nye politikere, som har lyst til at stille op, ender med ikke at gøre det, siger hun til Berlingske. 

En af de borgmestre, der flere gange har oplevet chikane er Pernille Beckmann (V) fra Greve Kommune. I 2022 fandt hun brandbar væske i en flaske tæt på hendes hus, og senest blev hendes bolig angrebet med sten.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hun er spidskandidat til ny storregion

Camilla Hove Lund (V)
Foto: TV 2 Øst

Venstrepolitiker og tidligere VU-formand Maria Ladegaard trækker sig som Venstres spidskandidat til den kommende Region Østdanmark. Det oplyser hun i et Facebookopslag.

I stedet støtter hun nu partifællen og regionsrådsmedlemmet Camilla Hove Lund (V), der er 1. viceborgmester i Holbæk Kommune.

- Med det skal også lyde fuldtonet opbakning til Camilla Hove Lund, som jeg er sikker på vil gøre en formidabel figur som Venstres spidskandidat. Du har hvad det kræver at styre os igennem så kompleks en sammenlægning - både politisk og organisatorisk, lyder det fra Maria Ladegaard (V) i sit opslag.

Kort før jul trak den tidligere FOA-sektorformand Torben Hollmann (S) sig også i kampen om blive formand for den nye sjællandske megaregion Region Østdanmark. Derfor ser det nu ud til, at det bliver den nuværende formand for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S) og Camilla Hove Lund (V), der skal kæmpe om pladsen.

TV 2 Øst

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET er orienteret om mystiske droner

Politiets Efterretningstjeneste (PET) er blevet orienteret om, at en række droner blev set i luften over havnen i Køge fredag aften og nat.

Det fremgår af en skriftlig udtalelse til Ritzau.

- PET er opmærksom på anmeldelser om droneaktivitet i Danmark. Anmeldelserne bliver håndteret og efterforsket af den relevante politikreds, og PET er i løbende kontakt med kredsene om hændelserne - og det er også tilfældet i denne sag, skriver PET.

Sagen efterforskes af Midt- og Vestsjællands Politi.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet: Anmelder så op imod 20 større droner

Midt- og Vestsjællands Politi ved lørdag formiddag fortsat ikke meget om en række droner, der sent fredag aften blev observeret ved havnen i Køge - også kaldet Køge Marina.

Det skriver politikredsen i en pressemeddelelse.

Her oplyses det også, at man fik anmeldelsen om dronerne ved 22.30-tiden fredag.

- Anmelderen mente at have set op imod 20 større droner, der fløj rundt i området omkring Køge Marina. Vi sendte derfor en patrulje til området, og de nåede selv at se fire af dronerne, siger vicepolitiinspektør Michael Sehedsted i pressemeddelelsen.

De sidste droner blev set omkring klokken 01.16, hvorefter de - ifølge politiet - "forsvandt ud over havet i høj fart".

Du kan læse mere om sagen her.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google