DTU vinder udbud, og nu skal 2000 danskere skal indgå i forsøg med roadpricing

Danmarks Tekniske Universitet skal i samarbejde med Sund og Bælt gennemføre et forsøg med roadpricing på de danske veje.

Hver dag holder tusindvis af mennesker i kø på indfaldsvejene til København.

Den massive trængsel har været forsøgt løst et utal af gangen men uden held, men snart gør man sig et nyt forsøg.

Der skal nemlig gennemføres et forsøg med såkaldt roadpricing, som Danmarks Tekniske Universitet (DTU) er blevet valgt til at stå bag. Det besluttede regeringen og dens støttepartier onsdag.

Forsøget skal gennemføres i samarbejde med Sund og Bælt, som har flere års erfaring med vejafgiftsløsninger og blandt andet er ansvarlig for Storebæltsbroens afgiftssystem.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen).

Hvad er roadpricing?

  • Roadpricing er en afgift på kørsel. Det vil sige, at man, som billist, skal betale for at køre på vejene. Det er nyt i Danmark, hvor vi normalt betaler for anlæg og vedligehold af vejnettet gennem vores skat.

  • Men en afgift på kørsel har ikke til formål at finansiere udbygning og vedligehold af vejnettet, i stedet er dens formål at mindske trængslen.

  • Ved at opkræve betaling for brug af vejene ønsker man således at give folk et incitament til at benytte sig af andre transportformer som bus eller cykel.

  • Da afgiften har til formål at mindske den trafikale trængsel, da vil den ikke være gældende for hele vejnettet, men kun for de strækninger hvor der meget trafik.

Forsøgspersoner må vælge mellem bus eller afgift

I det kommende forsøg skal der indgå omkring 2000 personer. De vil være en del af forsøget via en app, der kan følge deres kørsel, på samme måde som en parkeringsapp kan registrere en bils placering.

Alt efter hvor den pågældende bilist kører, vil der gælde forskellige takster. Taksterne vil være højest i de større byer, mindre i forstæderne, og mindst eller gratis i landområder og mindre byer.

De vil højest sandsynligt også komme til at differentiere, alt efter hvornår på døgnet bilisterne kører.

quote Der er jo ingen grund til at svinge dankortet for at køre rundt på en landevej om natten.

Anne Valentina Berthelsen, Transportordfører for SF

Taksterne er endnu ikke fastsat. Det er ej heller besluttet, om betalingen skal afregnes per kørt kilometer eller per minut, man opholder sig i en given zone.

De udvalgte bilister vil få en sum penge, som de kan vælge at bruge på kørsel eller få udbetalt. På den måde, vil der altså være mulighed for at bruge pengene på kollektiv transport i stedet for kørselsafgiften.

Helt konkret vil forsøget basere sig på en tilfældigt udvalgt og repræsentativ gruppe på 2000 borgere. Tjenestebiler, offentlig transport og firmabiler vil ikke blive udvalgt, da forsøget udelukkende skal undersøge roadpricingens effekt på privat bilisme.

Forsøgsmodellen baserer sig på allerede eksisterende teknologi, og risikoen for tekniske problemer er derfor lille.

Det har også en positiv effekt på budgettet, fordi der ikke skal bruges penge på udvikling af ny teknologi. Der er afsat i alt 20 millioner kroner til forsøget.

Ifølge DTU vil det tage omkring tre år at forberede, gennemføre og analysere forsøget. 

Roadpricing er ikke bare godt for trængslen, men også for miljø og klima

Forsøget er sat i stand, efter at regeringen og støttepartierne i 2020 afsatte 20 millioner til et forsøg med roadpricing.

Håbet er, at et sådant forsøg kan give erfaringer, der kan bruges til at afhjælpe trængslen på vejene i de større danske byer. 

Undervejs har forsøget fået en blandet politisk modtagelse. Hos støttepartiet Socialistisk Folkeparti ser man positivt på forsøget.

- Vi er meget positive overfor forsøget, da roadpricing er et af de mest effektive værktøjer til at regulere trængsel på vejene. Vi kan se, at trængslen er voldsom i de store byer og på indfaldsvejene, og det bliver kun værre fordi bilparken bliver større, siger Anne Valentina Berthelsen, der er transportordfører for SF, til TV 2 Lorry.

Udover den positive indvirkning på trængslen, så ser Anne Valentina Berthelsen også en anden stor fordel.

- Hvis roadpricing kan være med til at mindske privatbilismen, så vil det ikke kun være godt for trængslen, men også miljø og klima. Man kan jo håbe, at en kørselsafgift vil få nogen flere til at få øjnene op for den offentlige transport, siger hun.

Transportordføreren for Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby, er dog mere kritisk på forsøget.

- Det betyder jo, at dem der har pengene, de kan lige betale det ekstra, men dem, der ikke har, de må så hoppe på tungen, tage S-toget eller bussen, og jeg synes bare ikke, at det er den rigtige måde at gøre det på. Folk skal have det frie individuelle valg, og det gør man ikke ved at lave en rigid roadpricing-model, sagde Hans Kristian Skibby til TV 2 Lorry tidligere i februar.

TV 2  Lorry bragte tidligere på måneden et indslag om roadpricing. Det kan du se herunder.

Flere taler nu for at indføre betaling, hvis man kører i myldretid og på de mest belastede vejstrækninger



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik