Du skal have coronapas for at spise på restaurant - men der kræves ingen test af personalet

Hvorfor skal kunder på restauranter vise negativ coronatest, når det ikke er et krav, at personalet er testet? Det spørger en læser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

TV 2 Lorrys brugere undrer sig over, at det er et krav, at gæster på en restaurant skal vise coronapas eller en negativ coronatest, mens tjenere og andet servicepersonale på restaurationerne ikke behøver vise dokumentation for hverken negativ test eller vaccination.

Spørgsmålet har fundet vej til redaktionen gennem vores nye tiltag Spørg Os, hvor du hver uge kan gå ind og stille spørgsmål til os og stemme på det spørgsmål, som du helst vil have svar på.

Jeg er journalist på TV 2 Lorrys webredaktion, og jeg har forsøgt at undersøge sagen.

En sag der har vist sig at være ganske svær at finde hoved og hale i, men også en sag, der tilsyneladende ikke har én klar konklusion. Læs med her.

Holder historien vand?

For at nå til bunds i brugerens spørgsmål, måtte jeg først afdække, om præmissen var rigtig; at der ikke er noget krav om test for personale på restaurationer.

Derfor ringede jeg til hotel- og restaurationsbranchens brancheforening Horesta for at høre, om deres medlemmer var underlagt krav om negativ test eller vaccination for at arbejde.

Her lød svaret, at Horesta ikke havde hørt om den specifikke problematik, men de bekræftede samtidig, at man som personale ikke skal fremvise negativ coronatest eller coronapas for at gå på arbejde. Der opfordres alene til test, som man ser det på alle andre arbejdspladser.

Umiddelbart var Horesta glade for, at ikke også personalet skal underlægges det samme bureaukrati som gæsterne – for det ville rejse en række nye spørgsmål til en branche i knæ a la ”skal testen så udføres i arbejdstiden?" og "Hvordan skal det praktisk implementeres?”

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
    Kom ind på siden her

Horesta synes, at deres branche er hårdt ramt i forvejen.

Nu var præmissen bekræftet, og næste spørgsmål var derfor det berømte ”hvorfor?”

Hvorfor hænger det sådan sammen, at der kun gælder vaccinations- eller testkrav til de besøgende på restauranter for at undgå smitte, når personalet samtidig potentielt kan bære rundt på coronavirus og smitte gæsterne?

Virologen fra ekspertgruppen

Det ringede jeg til Allan Randrup Thomsen for at komme svaret nærmere.

Han er en af Danmarks førende virologer og sidder med i den ekspertgruppe, som løbende rådgiver myndighederne og politikerne i spørgsmål om blandt andet genåbningen efter covid-19.

For var der mon nogen faglig forklaring på, at personalet ikke er underlagt samme coronarestriktioner som de gæster, de servicerer?

- Åh ja, den har jeg hørt før. Jeg kan ikke forklare, hvorfor det er sådan.

- Jeg kan ikke umiddelbart se nogen logisk forklaring. Jeg kan ikke udelukke, at der kan være en årsag gemt et eller andet sted, men jeg finder ikke, at det er særlig logisk.

- Jeg tror, det er det samme med frisører og sådan noget. Så på en eller anden måde vender det hele ”den samme vej” alle steder. Og jeg kan ikke på stående fod sige, hvorfor det er sådan, lød svaret fra Allan Randrup Thomsen.

Han oplyste desuden, at selvom han er med i ekspertgruppen, så er hverken han eller andre af hans ekspertgruppekollegaer blevet spurgt i sagen – det var myndighederne, som traf den afgørelse.

Herefter sendte virologen mig i retning af Sundhedsstyrelsen som den myndighed, der kunne give endeligt svar på spørgsmålet.

Omvejen omkring Sundhedsstyrelsen

Men Sundhedsstyrelsen havde ikke svaret.

Her forklarerede pressevagten, at styrelsen ikke har noget med coronapasset – og dermed de regler, som gælder omkring det – at gøre.

Sundhedsstyrelsen har udelukkende rådgivet Sundhedsministeriet ud fra et fagligt synspunkt, når de er blevet spurgt.

Derfor har de heller ikke haft noget at gøre med hverken den konkrete udmøntning og spørgsmål i relation til coronapasset.

Derfor henviste styrelsen til Sundhedsministeriet, hvor svaret måtte findes.

Det rigtige ministerium og de halve svar

Efter en række mislykkede forsøg på at fange presseenheden på pressetelefonen sendte jeg disse spørgsmål til Sundhedsministeriet:

Mail "Spørgsmål om coronapas" til Sundhedsministeriets presse den 21. maj 2021

Hej Sundhedsministeriets presseenhed!


Jeg har netop forsøgt mig på jeres pressevagts-telefon – men der var tavshed på linjen.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med. Sundhedsstyrelsen har hvert fald peget mig i denne retning 😊


Vi har mange brugere, som kontakter os med spørgsmål og problematikker, som de ikke kan forstå – og flere går på, om det virkelig kan passe, at der ikke er krav om, at personalet på restauranten skal være coronatestet, når man selv skal vise gyldigt coronapas i restauranten for at få lov til at være kunde.


Spørgsmålene herunder er i relation til netop den problematik:


Spg: Hvorfor kræves der ikke gyldigt coronapas fra personale i restauranter, hos frisøren, i biografen og andre steder, hvor kunderne skal fremvise et gyldigt coronapas, for at besøge stedet/købe servicen?


Spg: Er beslutningen om coronapasset – herunder beslutningen om at personale mv. i butikker/kultur- og idrætsinstitutioner/serviceerhverv ikke behøver coronapas – fagligt eller politisk funderet?


Spg: Kan Sundhedsministeriet forstå, at borgerne bliver i tvivl om effekten af coronapas, når passet kun kræves af kunden og ikke arbejdstageren/sælgeren?


Tak om I vil besvare ovenstående.


Kontakt mig endelig, hvis noget er uklart.

Dbh. Kasper

Fire dage senere modtog jeg svaret fra Sundhedsministeriet:

Mail "SV: Spørgsmål om coronapas" fra Sundhedsministeriet den 25. maj 2021

Kære Kasper


Sundhedsministeriet oplyser:


Den politiske rammeaftale om genåbning af Danmark omfatter kun coronapas for kunderne på restauranter og ikke medarbejderne.


Læs aftalen her: https://www.stm.dk/media/10258/rammeaftale-om-plan-for-genaabning-af-danmark.pdf


I forhold til test af personale, så fremgår det af Erhvervsministeriets retningslinjer, at for personale ved serveringssteder gælder en anbefaling om at lade sig teste mindst 1 gang om ugen.


https://em.dk/media/14181/retningslinjer-for-serveringssteder.pdf


Som den opmærksomme læser kan se, bekræftede Sundhedsministeriet alene den præmis, som både Horesta og Allan Randrup Thomsen havde bekræftet over for mig: At medarbejderne ikke er omfattet af reglerne for coronapas.

Ingen af spørgsmålene blev altså besvaret af ministeriet, hvorfor jeg sendte endnu en mail. 

Denne gang var spørgsmålene stilet til sundhedsminister Magnus Heunicke (S) - ud fra logikken, at hvis ikke ministeriet formår at besvare spørgsmålene, må den ansvarlige minister stå på mål for reglerne for coronapasset.

Mail "Ministerspørgsmål ang. coronapas" til Sundhedsministeriets presseenhed den 27. maj 2021

Hej!


Hermed spørgsmål til Sundhedsminister Magnus Heunicke i forbindelse med artikel til tv2lorry.dk om brugen af coronapas:


Spg: Hvorfor kræves der ikke gyldigt coronapas fra personale i restauranter, hos frisøren, i biografen og andre steder, hvor kunderne skal fremvise et gyldigt coronapas, for at besøge stedet/købe servicen?


Jeg ved, at der er retningslinjer fra Erhvervsministeriet, som anbefaler tests af medarbejdere på netop restauranter mindst én gang ugentligt – men hvorfor kræves det ikke på samme måde, som det kræves af gæsterne/de besøgende?


Kontakt mig endelig, hvis der er behov for uddybning.


Dbh. Kasper

Efter et par timer blev jeg ringet op af en ansat fra Sundhedsministeriets presseteam.

Den ansatte fortalte, at jeg jo havde spurgt om noget af det samme til ministeriet og havde fået svar. Jeg forklarede, at ministeriets svar på min mail ikke var svar på mine spørgsmål, og at jeg derfor rettede dem til sundhedsministeren, når nu Sundhedsministeriet ikke kunne svare.

Det førte til en lang debat om pressehåndtering, svar eller ej og muligheden for at få flere svar fra ministeren. Den ansatte gjorde det dog usvigeligt klart, at det ikke var muligt at få de ønskede svar fra Magnus Heunicke.

I stedet måtte jeg skrive følgende:

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sundhedsministeren, men Sundhedsministeriet henviser til den gældende aftale.

— Sundhedsministeriet

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sundhedsministeren, men Sundhedsministeriet henviser til den gældende aftale.

Hvad det så end betyder.

Og hvad er svaret på spørgsmålet så?

Mangt og meget kan udledes og tolkes af en lang og omsiggribende svingom med ministerier og styrelser, når spørgsmålet omhandler corona og håndteringen heraf.

Ifølge virolog Allan Randrup Thomsen er der ”ikke umiddelbart nogen logisk forklaring” på, hvorfor ansatte på en restaurant eller et serviceerhverv i det hele taget ikke skal have et coronapas, når det kræves af kunderne.

Sundhedsstyrelsen afviser at have noget at gøre med coronapasset og har kun bistået med faglige spørgsmål og henviser til Sundhedsministeriet, hvor svaret på spørgsmålet bliver en reference til den gældende rammeaftale om plan for genåbningen af Danmark.

Men hvad står der så i den rammeaftale?

Grundlæggende står der, at coronapasset skal virke som et tjek af, om "borgeren er færdigvaccineret, har overstået infektion eller er testet negativ indenfor 72 timer (både PCR- og antigen-test)".

Læs hele uddraget om coronapas herunder:

Coronapas

Aftalepartierne er enige om, at et coronapas vil bidrage til epidemikontrollen, så store dele af

erhvervene og kulturlivet kan genåbne tidligere end ellers.


Coronapasset skal vise, om borgeren er færdigvaccineret, har overstået infektion eller er testet

negativ indenfor 72 timer (både PCR- og antigen-test). Børn under 15 år vil være undtaget.


Den konkrete praktiske implementering af kravet om coronapas i de forskellige sektorer drøftes

i sektorpartnerskaberne.


Fra ultimo marts vil appen ”MinSundhed” fungere som et funktionelt, men simpelt coronapas.

Ultimo maj forventes en mere avanceret og brugervenlig app at blive lanceret. Der skal i den

forbindelse tages højde for fælles europæiske standarder mv.

Aftalepartierne er enige om, at færdig-vaccinerede borgere, der ikke anvender de digitale

løsninger, skal have en let og ubureaukratisk adgang til at dokumentere deres vaccination. Det

kan f.eks. sikres ved, at vaccinationspasset tilsendes med fysisk post efter gennemført vaccinationsforløb.  Ligeledes skal borgere, der ikke anvender de digitale løsninger, kunne

anvende fysisk dokumentation for en negativ test.


I august 2021 aftaler aftalepartierne hvilke konsekvenser det skal have for coronapasset, at alle

borgere der ønsker det, er færdigvaccinerede. Aftalepartierne er således enige om en

”solnedgangsklausul” på anvendelsen af coronapasset til andre aktiviteter end turisme og rejser.

Aftalepartierne vil desuden i maj og juni 2021 drøfte erfaringerne med anvendelsen af

coronapasset og tage stilling til dets fortsatte omfang og brug.


Kilde: Rammeaftale om genåbning af Danmark den 22. marts 2021

I Erhvervsministeriets retningslinjer for serveringssteder står det klart, at man som serveringspersonale i en restaurant opfordres til test minimum én gang om ugen. Samtidig står det også klart, at man som restaurantejer godt kan pålægge sine ansatte at lade sig teste:

Uddrag fra Retningslinjer serveringssteder, Erhvervsministeriet den 18. april 2021

  • For personale ved serveringssteder gælder en anbefaling om at lade sig teste mindst 1 gang om ugen.


  • Såfremt ansatte pålægges test af arbejdsgiveren, skal dette så vidt muligt gennemføres i den ansattes sædvanlige arbejdstid. Er det ikke muligt at gennemføre en pålagt test i den ansattes sædvanlige arbejdstid, skal den ansatte kompenseres økonomisk for den tid, der bruges på testen. Endvidere skal den ansatte have dækket eventuelle rimelige udgifter, der afholdes i forbindelse med

gennemførelsen af en pålagt test. Der henvises til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v. Reglen er

ikke er til hinder for, at en lønmodtager og en arbejdsgiver aftaler, at der testes

uden for sædvanlig arbejdstid.


Kilde: Erhvervsministeriet

Konklusionen?

Med andre ord er det svært at finde en egentlig begrundelse bag beslutningen.

Ifølge Allan Randrup Thomsen er der "ikke umiddelbart nogen logisk forklaring" på, hvorfor ansatte på en restaurant eller et serviceerhverv i det hele taget ikke skal have et coronapas, når det kræves af kunderne.

Reglerne siger, at de erhvervsdrivende godt kan kræve det, men de skal ikke.

Så hvis der er en konklusion, peger den meget i retning af, at det er et politisk valg, at reglen er skruet sammen på netop denne måde.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fem dræbt i Tyskland: Politiet har fokus på julemarkeder i København

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Efter et formodet angreb på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag lyder det fra Københavns Politi, at man til alle tider har operationelt fokus på steder med mange mennesker.

- Julemarkeder har vi også haft fokus på, og det fokus er ikke blevet mindre efter i går, siger vagtchef Henrik Stormer lørdag formiddag til Ritzau.

Politiet ønsker ikke at gå i detaljer med indsatsen eller at svare på, om patruljeringen er øget som følge af udviklingen i Tyskland.

Fredag aften omkring kl. 19 kørte en mørk BMW igennem et julemarked i Magdeburg i Tyskland. Bilen nåede at dræbe fem personer og såre cirka 200, det skriver den tyske avis Bild lørdagen morgen.

Efterfølgende anholdte politiet føreren af bilen.

Denne artikel er opdateret kl. 13:07. Tidligere fremgik det, at kun fire personer var dræbt og 68 personer såret. Dette tal er nu steget og opdateret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hotel efterlyser ikonisk knop

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Hotel Astoria midt i København efterlyser sin noget nær ikoniske flagstangsknop. Den er nemlig forsvundet.

Man har umiddelbart en formodning om, at det er en gæst, der har set sig lun på den skinnende knop.

- Vores flagstangsknop har været en del af hotellets identitet, og vi håber, at vores gæster kan hjælpe os med at bringe den tilbage, siger Oliver Strandvig Holm, Hotel Manager på Hotel Astoria i en pressemeddelelse.

- Vi elsker, hvordan vores gæster værdsætter den atmosfære, vi har skabt på Hotel Astoria. Men gennem årene har nogle måske følt sig lidt for meget hjemme, så de har valgt at tage en del af Astoria med sig hjem, fortæller Oliver Strandvig Holm.

Derfor efterlyser hotellet nu sin savnede flagstangsknop.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET efter blodig hændelse: Undersøger om det kan få betydning for Danmark

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Politiets Efterretningstjeneste oplyser efter den blodige hændelse i Magdeburg i Tyskland, at man følger situationen i nøje, og at man er i kontakt med tyske og europæiske partnere og forsøger at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark.

- PET følger situationen i Tyskland nøje, og vi er i kontakt med vores tyske og europæiske partnere, herunder med henblik på både at støtte de tyske myndigheder og på at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark, hedder det i udtalelsen.

Her står også, at PET løbende kommer med anbefalinger til politikredsene:

- PET har som altid i den forbindelse sammen med det øvrige politi en skærpet opmærksomhed på offentlige steder, hvor mange mennesker er forsamlet, står der.

Fire personer har mistet livet ved det formodet angreb i Tyskland og mere end 68 mennesker er blevet såret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Endnu en kommune dropper bøder

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Fra 1. januar skal man i Køge ikke længere frygte en kontant opkrævning, hvis en biblioteksbog bliver afleveret for sent.

Byrådet i Køge har nemlig besluttet, at kommunens biblioteker ikke længere behøver at opkræve gebyr for overskredne lån. Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Det betyder dog ikke, at man kan beholde bøgerne til evig tid.

- Lånte bøger og andre materialer skal naturligvis afleveres tilbage, så andre kan få glæde af dem. Beholder man sine lån længere end lånetiden, betragtes de som bortkommet, og så skal der betales erstatning, skriver kommunen.

- Erfaringer fra andre biblioteker peger på, at fjernelse af gebyrer giver flere lånere. Unge og børnefamilier holder sig nogle gange tilbage fra at låne, fordi de er bange for at glemme afleveringsfrister, siger bibliotekschef for KøgeBibliotekerne, Henriette Ritz Kylmann.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google