Ingen tidsbegrænsning ved ladepladser: El-bilejere kæmper om parkering i København
Hvorfor skal ejere af elbiler ikke flytte køretøjet, når opladningen er færdig, så andre kan få plads? Det undrer Benny Pedersen i Greve sig over.
Benny Pedersen er fra Greve og bor i rækkehus. Så han har ikke selv problemet. Men når han er i København, så undrer han sig. For gang på gang lægger han mærke til el-biler, der holder parkeret på ladepladser. Og selv om bilerne er fuldt opladte, ja så bliver de stående. Og hvorfor skal det nu være sådan?
Det spørgsmål har Benny Pedersen sendt os i vores Spørg Os boks, for han synes, at det virker sært, når folk bliver holdende.
- Jeg mener, at det tager en time eller to for at lade en bil op, så det vil sige, at hvis der er en eller to ladestandere i en gade, så er de hele tiden optaget. For bilejerne bør da have så meget disciplin, at de flytter bilen efter opladning, så andre kan komme til. Men det gør de jo ikke, siger han til TV 2 Lorry.
Følg med på Spørg Os siden
- Se, hvad vi allerede har svaret på
- Stem på ugens udvalgte spørgsmål
- Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
Kom ind på siden her
Vi har kastet spørgsmålet videre til Københavns Kommune, og herfra lyder svaret, at bilisterne rent faktisk gerne må blive holdende på pladsen - også når bilens batteri er fyldt helt op. Og så kan man jo straks stille et nyt spørgsmål - hvorfor må bilen blive stående?
Flyttekørsel og søgekørsel
Politikerne i Københavns teknik- og miljøudvalg har behandlet problemstillingen for kort tid siden. Og et af målene er, at der i fremtiden skal oprettes omkring 2000 almindelige parkeringspladser, som er forbeholdt el-biler. Pladserne skal altså være uden ladestandere, men må kun bruges af elektriske køretøjer.
Og i mellemtiden vil et flertal bestående af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet, ikke begrænse bilejernes brug af de pladser, der er knyttet ladestandere til.
Partierne vedtog derfor en protokolbemærkning.
- Vi ønsker ikke at gøre det for besværligt at være elbil-bilist ved at tidsbegrænse alle elbilpladser med ladestandere til 3 timer i dagtimerne. Det vil føre til meget flyttekørsel og søgekørsel i myldretiden og tomme el-bilpladser i dagtimerne, som i dag også fungerer som parkeringspladser for elbiler. Vi noterer os, at der er gode erfaringer med at oprette flere elbilpladser per ladestander. Derfor skal indsatsen med at tidsbegrænse elbilpladserne kun ske samtidig med, at der skiltes flere p-pladser til elbiler nær ladestanderne, hedder det i deres bemærkning.
Nye P-pladser på vej - måske
I København er der stadig masser af ladestanderpladser uden tidsbegrænset parkering. Det kommer der til at være en rum tid endnu, da der endnu ikke er afsat midler til at skabe de 2000 dedikerede el-bilspladser uden tilhørende standere.
Det håber borgmesteren for området, Ninna Hedeager Olsen dog snart sker. Vi har spurgt hende til det hensigtsmæssige i, at elbilister ikke kan komme til ladestandere, fordi pladsen bruges til parkering.
- Det er en udfordring, at ladepladser bliver brugt som parkeringspladser, for det betyder, at det kan være svært at komme til et ladepunkt, når man har brug for det. Omvendt skaber vi et unødigt besvær for elbilister, hvis de skal ned og flytte deres biler i tide og utide grundet tidsbegrænsning på pladserne.
- I den forstand vil det hjælpe, at vi får etableret nogle dedikerede parkeringspladser til elbiler i nærheden af ladepladserne, så det altid er let at finde en p-plads til en elbil. Og når et flertal ikke ønsker at gøre det besværligt at være elbilist, går jeg også ud fra, at der må være flertal for at finansiere de løsninger, der tager hånd om de nuværende problemer, skriver hun i en mail til TV 2 Lorry.
Nede i Greve synes Benny Pedersen, at der skal nogle kontante begrænsninger til.
- Når nu ladestanderen alligevel kan registrere, hvornår bilen er ladet op, så kunne man måske have en sirene, der går i gang, når den er færdig. Eller bilejeren skal indtaste sit betalingskort, og når bilen er ladet op, får han en sms om, at den er klar - og hvis han ikke flytter den, så koster det penge - eller Falck kommer og flytter bilen. Så folk skal ned og flytte bilen - uanset om klokken er blevet 21 eller 23, siger han.
Har du et spørgsmål?
Har du et spørgsmål, du gerne vil have svar på - så send det til os her. Vi får mange spørgsmål, og kan ikke besvare dem alle - men måske er det DIT spørgsmål, vi vælger at jagte et svar på.