Jonas undrer sig: Hvorfor er reklamer et fravalg og ikke et tilvalg?

I Danmark modtager man som udgangspunkt reklamer i postkassen, medmindre man aktivt fravælger det. Men hvorfor er det ikke omvendt?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Flere hollandske kommuner sparer både energi og CO2 udledning på renovationen takket være 'Ja tak-ordningen'.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Hvert år bliver der husstandsomdelt mellem 57.000 og 100.000 tons papirreklamer. Sådan lyder vurderingen fra Dansk Affaldsforening. 

Det er ikke så lidt, og spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt. 

Jonas Einsbohr fra Hedehusene undrer sig i hvert fald over, hvorfor reklamer er et fravalg og ikke et tilvalg. Derfor har han skrevet til Spørg Os på TV 2 Kosmopol. 

- Vi er lige flyttet. I den gamle lejlighed havde vi fravalgt reklamer, og det var ikke noget, vi tænkte over, før vi pludselig fik reklamer igen det nye sted. Det bliver snakket så meget om miljøet, så det undrer mig, at man bare kaster de her reklamer ind, som mange af os kyler ud igen. Vi går jo på nettet, hvis vi har brug for at tjekke tilbudsaviser, fortæller han. 

Ugens vinderspørgsmål

  • 8.945 personer stemte, da Jonas Einsbohrs spørgsmål var til afstemning

  • 52 procent eller 4.667 personer afgjorde, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Se på Spørg Os siden, hvad andre har spurgt om og fået svar på 

Aktører vil have ja tak-ordning

I dag er det således, at man som udgangspunkt modtager adresseløse forsendelser som for eksempel reklamer, medmindre man aktivt fravælger det. 

Det sidste kaldes en nej tak-ordning. Når man tilmelder sig den, modtager man et mærkat, der skal sættes på postkassen. Det er ikke nok, at man selv skriver "nej tak" på en seddel og klistrer den fast. 

Jonas Einsbohr mener, det vil være mere miljøvenligt, hvis man vender ordningen på hovedet og i stedet indfører en ja tak-ordning. Så vil man som udgangspunkt ikke modtage reklamer, medmindre man aktivt tilvælger det.  

Og det er han faktisk langt fra den eneste, der kan se fornuften i. 

I februar opfordrede en række aktører regeringen til at ændre loven til gavn for miljøet, så danskerne fremover skal sige "ja tak" til reklamer i stedet for "nej tak". 

Aktørerne tæller blandt andet Dansk Industri, Coop, Dansk Affaldsforening, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening. 

Hvem er afsendere af opfordringen til regeringen?

  • Danmarks Naturfredningsforening

  • Dansk Industri

  • Coop

  • Plastic Change

  • Rådet for Grøn Omstilling

  • Reklamer Ja Tak

  • Dansk Affaldsforening

  • Forbrugerrådet Tænk

  • Verdens Skove

  • Ungeklimarådet

Om den nuværende ordning lød det sådan her i opfordringen til regeringen: 

- Ordningen er helt ude af trit med en bæredygtig omstilling af det danske samfund, og det bør selvfølgelig ændres.    

- Der bliver brugt tid og penge på en hel del reklamemateriale, som aldrig når en interesseret forbruger, men bare ryger direkte i skraldespanden og til tider er et irritationsmoment (...).

Distributionspriser og butiksdød

Ligesom der er adskillige fortalere for en ja tak-ordning, er der også adskillige modstandere. 

For eksempel vil Danske Medier gerne beholde den nuværende nej tak-ordning, da man frygter, at en ja tak-ordning vil tage livet af de lokale ugeaviser:

- Ugeaviserne bliver distribueret sammen med reklamerne – så hvis det alene er ugeaviserne, der skal ud, er det klart, at prisen på distributionen vil stige markant, lød det i en pressemeddelelse fra Mads Brandstrup, der er direktør i Danske Medier. 

Også Dansk Erhverv er imod en ændring. Organisationen mener, at den nuværende ordning fungerer godt og frygter, at en ja tak-ordning vil føre til butiksdød: 

- En ja tak-ordning vil gøre det sværere for små og mindre kendte butikker at komme ud med deres budskab lokalt, og det vil derfor ramme de mindre byer, hvor butikslivet i forvejen har det hårdt, lød det fra organisationen.    

Herudover mener Landdistrikternes Fællesråd, at en ja tak-ordning vil være et skridt i den forkerte retning:

- De lokale ugeaviser og tilbudsaviser spiller en væsentlig rolle for butikslivet og sammenhængskraften i de danske landdistrikter og lokalsamfund, har formand Steffen Damsgaard tidligere udtalt

Skyttegravskrig om reklamer

Spørgsmålet om, hvorvidt Danmark skal have en nej tak eller en ja tak-ordning for reklamer har altså udviklet sig til lidt af en skyttegravskrig. I sidste ende er det politikerne, der skal beslutte, hvad der skal ske.  

Regeringen har tilbage i 2020 forpligtet sig til at undersøge, om en ja tak-ordning er mulig. Det er fordele og ulemper, der dykkes ned i, og arbejdet pågår stadig, oplyser Erhvervsministeriet til TV 2 Kosmopol. 

Erhvervsministeriet har blandt andet henvendt sig til EU-Kommissionen for at få en juridisk afklaring af, om en ja tak-ordning er forenelig med EU-retten. 

Da debatten om de forskellige ordninger sidst rasede i februar i år, var der endnu ikke kommet svar fra EU-Kommissionen. Men det er der nu.  

I bund og grund lyder svaret, at EU-kommissionen ikke kan afvise, at det kan lade sig gøre, men at de danske myndigheder skal vende tilbage, når der foreligger et konkret lovforslag. Så vil EU-kommissionen tage stilling til det.  

Fra Erhvervsministeriet lyder det, at når arbejdet med at undersøge fordele og ulemper ved en ja tak-ordning er færdiggjort, vil der blive indkaldt til politiske drøftelser. 

Jonas Einsbohr fortæller, at han er spændt på, om der kommer til at ske noget. Om regeringen fremsætter et lovforslag om en ja tak-ordning, eller om den nuværende nej tak-ordning kommer til at fortsætte.  

- Det er jo bare fuldstændig åndssvagt med de reklamer. Jeg har lige spugt på arbejdet, og stort set alle smider dem ud uden at læse dem, fortæller Jonas Einsbohr. 

Han har svært ved at forstå, at man ikke kan finde en løsning for de lokale ugeaviser, hvis man indfører en ja tak-ordning.  

- Ja, det argument køber jeg altså ikke, lyder det.  

Tak for spørgsmålet til Jonas Einsbohr!

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

Flere klager om vold og mobning - nu sættes skole under tilsyn

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Efter flere klager om blandt vold og mobning, har Undervisningsmiljøtilsynet nu startet en tilsynssag på Engelsborgskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Mediet har set flere af klagerne og beskriver på den baggrund, at den ene klage vedrører et barn, der er blevet slået tre gange i hovedet af en anden elev.

formand for Skoleudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune., Mette Schmidt Olsen (K), ser positivt på, at der nu skal føres en tilsynssag på skolen.

- Det er godt, at man undersøger problemets omfang, så Engelsborgskolen kan få den rette rådgivning, og så skolen på den måde kan få de bedste forudsætninger for det videre arbejde, siger hun til Sjællandske Nyheder.

Link kopieret!

Novembernat slår vild rekord

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Med en middeltemperatur på hele 13,3 grader har natten til mandag været ekstrem varm. Det gør natten til den varmeste novembernat nogensinde i dansk vejrhistorie. Faktisk var nattens middeltemperatur varmere end en gennemsnitlig dansk sommernat.

Link kopieret!

Nu starter vejarbejde på trafikeret strækning

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Den tre- eller flersporede trafikale hovedåre H. C. Andersens Boulevard bliver frem til første uge af december sværere at køre ad, end det er tilfældet i hverdagen.

En del af strækningen bliver nemlig afspærret, mens der udføres asfaltarbejde.

Det betyder, at der bliver færre spor til bilisterne mellem Langebro og Rysensteensgade i vestgående retning, skriver Trafikken Hovedstaden på X.

Arbejdet forventes færdigt den 6. december.

Link kopieret!

Regnfuld start på ugen

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Den kommende uge begynder med regn eller skyet vejr og slutter med sol og køligere temperaturer.

Det fortæller Klaus Larsen, der er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), tidligt mandag morgen.

- Det starter næsten lunt med regn mandag og ender lidt køligere med solstrejf og risiko for nattefrost fredag, siger han.

Link kopieret!

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google