Mads og kollegaerne undrer sig: Hvorfor har metroen egentlig for- og baglygter?

I en frokostpause undrer Mads Leerbæk og hans kollegaer sig over, hvorfor metroen har lygter, når den ikke indgår i trafikken, og de underjordiske tunneller er oplyst.

Svaret Kort:

  • Alle togvogne udstyres automatisk med for- og baglygter

  • Lygterne hjælper med at kende forskel på togenes retning

  • De har en vigtig rolle at spille under driftsforstyrrelser og service på spor og tunneller

I mørket, langt nede under jorden, kører den københavnske metro i ring og i ring. Andre gange suser den op og skærer sig gennem byen i sine aflukkede spor. 

Der er lys døgnet rundt på metrostationerne og i tunnellerne, som metroen suser rundt i.

Alligevel er det moderne transportmiddel udstyret med lygter foran og bagpå. 

Det undrer Mads Leerbæk sig over, og derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

- Vi sad nogle kollegaer sammen i vores frokostpause, og så blev vi enige om, at det undrede os alle sammen med metrolygterne. Dels fordi metroen ikke har en chauffør og kører i en oplyst tunnel, og dels fordi den kører over jorden uden at være en del af trafikken som for eksempel letbanen, forklarer han.

Det undersøger vi her!

Påvirk vores journalistik

  • Spørg Os er en del af TV 2 Kosmopols konstante fokus på at række ud i sendeområdet og invitere alle interesserede ind i vores journalistiske fællesskab

  • Fortæl os, hvad du savner svar på, så vi kan lave journalistik, der betyder noget for dig og andre, der bor og arbejder i hovedstadsområdet

  • Deltag i ugens afstemning og vær med til at bestemme, hvilket spørgsmål, vi skal kaste os over næste gang

  • Du finder begge muligheder her i artiklen

Skal have lygter

Metroselskabet forklarer, at 'det er en del af en helt normal praksis', at togvogne har for- og baglygter. 

Så langt, så godt. 

Vidste du det om metroen?

  • Metroen åbnede for første gang i 2002

  • 119,7 mio. passagerer rejste med metroen i 2023

  • Der er informationssystemer, kameraovervågning, opkaldsmuligheder til kontrolcentret og nødstop af tog på alle stationer.

  • Metroen er bygget og designet i Italien.

  • Metrotogene er førerløse, men vil normalt være bemandet med stewards, der varetager sikkerheds- og servicefunktioner

  • Metroselskabet har tre ejere: Københavns Kommune (50%), staten 41,7% og Frederiksberg Kommune (8,3%).


Teknikere på sporet

Mere vigtigt er lygterne en del af sikkerheden i metroen. 

Jævnligt er der teknikere på sporene, som af forskellige årsager opholder sig i metroens tunneller. 

- Teknikerne skal kunne skelne mellem tog, der nærmer sig, og tog der fjerner sig, oplyser Metroselskabet til TV 2 Kosmopol.

metroen, København, passagerer, tunneller, belysning, metroselskabet, spørg os
Mere end 2 millioner passagerer kører med Metroen hver uge
Foto: Bent Midstrup/Ritzau Scanpix

Når der går ged i det

Selvom metroen for det meste kører derudaf på sin førerløse måde, opstår der jævnligt problemer, som kræver, at metroens ansatte tager over. Her hjælper lygterne til, at de kan orientere sig.

- Ind imellem fremføres metroerne af personale, hvis vi oplever driftsproblemer. I de tilfælde er det nødvendigt for både føreren og for det personale, der kan stå ved sporet, at kunne se lygterne af sikkerhedsmæssige årsager, oplyser Metroselskabet. 

Spørg Os - Afstemning

_

"Det vil jeg fortælle mine kollegaer"

Vores spørger, Mads Leerbæk, er glad for det svar, vi vender tilbage med.

- Jeg synes, at svaret giver rigtig gode mening. Det glæder jeg mig til at fortælle mine kollegaer. De bliver glade for, at vi er kommet den undring til bunds, siger Mads Leerbæk.

Tak til Mads Leerbæk - og kollegerne - for spørgsmålet. 

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik