Malthe undrer sig: Må flaskeautomaten afvise pant, hvis varen ikke føres i butikken?
I Danmark har vi et af verdens mest effektive retursystemer, og der bliver pantet i stor stil. Men må flaskeautomaten afvise dåser og flasker, hvis varen ikke føres i den pågældende butik?
Det kan være rigtig irriterende at gå forgæves uden penge, når automaten af den ene eller anden grund ikke vil tage mod en flaske eller dåse.
Og det har Malthe Kristiansen fra Frederiksberg jævnligt oplevet.
- Jeg panter mest for miljøets skyld, og jeg har tit prøvet, at flaskeautomaten i mit lokale supermarked har afvist min pant, som jeg har købt i samme supermarked, og det virkelig frustrerende, skriver han til Spørg Os.
Malthe Kristiansen har derfor bedt Spørg Os-redaktionenn om at undersøge, om flaskeautomaten i et supermarked må afvise pantemballager, hvis flasken, dåsen eller lignende ikke føres i deres kæde - og det har vi gjort.
Pokkers gode pantvaner
Siden danske mejerister i slutningen af 1800-tallet indførte en pant på mælkeflasker, har danskerne i stor stil taget pantning til sig.
I dag panter danskerne nemlig omkring 5,4 millioner flasker og dåser dagligt.
Det blev i 2022 til i alt to milliarder pantede flasker og dåser fordelt i de cirka 2600 butikker med flaskeautomater.
Ifølge Jesper Jensen, der er markedschef i Dansk Retursystem, skyldes danskernes gode pantvaner en kombination af flere ting:
- Nogle panter på grund af et fokus for miljøet, imens andre panter på grund af vane og tradition, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Der er selvfølgelig også det økonomiske aspekt.
Og det giver pote, at danskerne panter.
For i 2022 kom der for hver 100 flasker og dåser med pant, der blev solgt på det danske marked, 92 tilbage til pantsystemet og blev genanvendt gennem Dansk Retursystem.
Det sparer ifølge Dansk Retursystem klimaet for hele 223.000 tons CO2 årligt.
- Vi er faktisk så gode til at pante i Danmark, at man i udlandet ser mod os for inspiration, når man vil lave et pantsystem, forklarer Jesper Jensen.
Må automaten afvise pant, hvis butikken ikke fører varen?
Det er dog ikke altid lige let at komme af med sin pant.
Hvis den pantede flaske eller dåses stregkode og pantmærke er ridset, i stykker eller faldet af, kan flaskeautomaten ikke registrere den, og dermed er der ingen pant at hente.
Det samme gør sig gældende, hvis den medbragte flaske eller dåse er beskadiget, ikke er helt tom, eller hvis der er blevet sat et forkert pantmærke på.
Spørg os
Hvorvidt en flaske eller dåse med pant føres i et supermarked med en flaskeautomat, har dog ingen betydning for, om man kan pante den.
- Alle flaskeautomater er sat til at modtage og udbetale pant på alle flasker og dåser, der er intakte og pantmærker på, siger Jesper Jensen og fortsætter:
- Hos Dansk Retursystem opdaterer vi også ugentligt flaskeautomaterne, så de også kan modtage de nyeste varer.
Særlige regler for enkelte flasker og kiosker
Langt størstedelen af panten i Danmark er engangsemballage - det vil sige ting som dåseøl og sodavandsflasker af plastik, der skal smeltes om for at blive genanvendt.
Dog findes der også en type glasflaske, som er genpåfyldelig, og hvor der gælder særlige regler for pant.
De mest udbredte genpåfyldelige flasker er de klassiske ølflasker og Coca-Cola-flasker, som bryggerierne skal kunne hente i butikkerne, når de er tomme og fylde dem op igen.
- Hvis ikke man sælger dem i butikken, så er man ikke forpligtet til at tage imod dem som pant, forklarer Jesper Jensen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Ligeledes skal man heller ikke være sikker på at kunne komme af med sin pant i kiosker og lignende mindre indkøbsbutikker, hvor der ikke er en flaskeautomat.
- I sådanne butikker er du kun forpligtet til at tage imod pant i de materialetyper, du sælger, siger Jesper Jensen og fortsætter:
- Hvis du for eksempel sælger dåser, er du forpligtet til at modtage alle former for dåser, og hvis du ikke sælger dåser, er du ikke forpligtet.
Vi takker Malthe Kristiansen for spørgsmålet.
Opfølgning
Hvad gør man, når man ikke kan komme af med pantflaskerne og -dåserne?
Kristoffer Gadeberg fra København K har efterfølgende undret sig over, hvad man gør med sine flasker/dåser, når pantmaskinen - som burde tage alle slags - melder "Butikken fører ikke dette mærke", eller når butikkens pantmaskine er i stykker?
1. Butikker med flaskeautomat skal tage imod alle flasker og dåser med pantmærke på. Hvis automaten ikke vil gøre det, kan man gå ind i butikken og få sin pant manuelt udbetalt.
2. Hvis flaskeautomaten er ude af drift, skal butikken udbetale panten manuelt. Hvis man kommer med mange poser og sække med pant, kan man ikke forvente, at butikken kan tage imod dem manuelt. I det tilfælde må man finde en anden flaskeautomat - eller komme igen, når maskinen virker.
Kilde: Dansk Retursystem
Tak til Malthe Kristiansen for spørgsmålet!
Undrer du dig også over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.