Sigurd spørger: Hvorfor må knallerter køre i miljøzonerne?

København og Frederiksberg er én stor miljøzone med krav til særligt forurenende køretøjer. For nyligt blev gamle dieselbiler forbudt i zonen, mens knallerter, der forurener mere, stadig må køre rundt og levere mad.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Henning Bagger Ritzau/Scanpix

Svaret Kort

  • En knallert forurener seks gange mere end en gennemsnitlig personbil

  • Miljøzonen i hovedstaden omfatter dieseldrevne personbiler, varebiler, lastbiler og busser af ældre dato

  • Københavns Borgerrepræsentation ønsker, at knallerter omfattes af miljøzonekravene

Gennem Københavns gader suser osende knallerter, der efterlader en mørk tåge af forurening efter sig. 

For få måneder siden blev det forbudt for dieselbiler uden partikelfilter at krydse kommunegrænsen til København, der sammen med Frederiksberg er én stor miljøzone. 

Formålet med den er at holde meget forurenende dieselbiler ude af byen.

Men knallerter kan stadig suse frem og tilbage, mens de forurener.  

Det undrer Sigurd Arnfred fra Nørrebro, og derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:

- Hvorfor er det tilladt at bruge knallert erhvervsmæssigt i København (for eksempel Wolt), når de udleder langt flere skadelige partikler, end de biler, der nu er forbudte at køre ind i byen i?

Miljøzonen kort

  • Den 1. oktober 2023 blev det ulovligt for personbiler på diesel uden partikelfilter at køre i miljøzonen på Frederiksberg og i København. 

  • Allerede i juli 2020 blev der indført skærpede krav til lastbiler, busser og varebiler i miljøzonerne.

  • Miljøzonen i hovedstaden har eksisteret siden september 2008.

  • Bøden er 1.500 kroner for person- bil og varebiler, der kører ind i miljøzonen uden at leve op til kravene. Taksten er 12.500 kroner for lastbiler og busser.

Sigurd Arnfred har selv en dieselbil, som gerne må køre i miljøzonen. Den anskaffede han sig for tre år siden, og det var efter nøje overvejelse.

- Jeg tænkte mig utrolig meget om, da jeg skulle kigge på ny bil. Jeg tænkte på miljøet og på, hvad der bare er god stil. Derfor købte jeg også den nyeste teknologi, der udleder mindst, siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Personbiler versus knallerter

Selvom Sigurd Arnfred har bil, cykler han både på arbejde og rundt i byen for at undgå at køre for meget i bil. 

- Jeg synes, det er underligt, at jeg skal indånde alt den forurening, når jeg cykler indenfor Miljøzonen. Jeg føler, at der kommer flere og flere knallerter, men der er ingen regler for deres forurening, siger han. 

De knallerter, som Sigurd Arnfred møder på sin vej, forurener da også en del. 

Morten Winther er seniorrådgiver på Instituttet for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet i Roskilde. Han har set på de nyeste tal indenfor knallertforurening, og de bekræfter Sigurd Anfreds bange anelser. 

I 2021 var kulbrinte- og partikelemissionsfaktoren for en gennemsnitlig knallert i byen mellem 5,7 og 6,2 gange større end emissionsfaktoren for en gennemsnitlig personbil i byen.

Det vil sige, at en knallert forurener cirka seks gange så meget som en gennemsnitlig personbil i byen. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.) 

Målinger, som Københavns kommunen har lavet, viser en fordobling i antallet af knallerter fra 2017 til 2023 på Dronning Louises Bro og Bryggebroen.

Kørte kilometer

Selvom det kan lyde voldsomt, er det vigtigt at sætte tallene i perspektiv, mener seniorrådgiver Morten Winther: 

- Der er stor forskel på, hvad der udledes per kørt kilometer, og hvor mange køretøjer, der er tale om. Personbiler kører mange flere kilometer end knallerter. 

Knallerter udgør en forholdsvis lille andel af den samlede trafikforurening i forhold til personbiler både i længde af ture og antallet af køretøjer. 

I Region Hovedstaden er der registreret 778.800 personbiler og kun 5.354 knallerter 45. 

Ugens Vinderspørgsmål

2.539 personer stemte, da Sigurd Arnfreds spørgsmål var til afstemning

• 40% eller 1.011 personer afgjorde, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge

• Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen

Var på tegnebrættet

I december 2018 fremlagde den daværende regering et forslag til at stramme og udvide kravene til køretøjer i den miljøzone, der allerede fandtes.

Dengang ønskede politikerne i Københavns Borgerrepræsentation, at motorcykler og knallerter skulle være omfattet af miljøzonekravene som et led i ambitionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.

Teknik- og Miljøforvaltningen formulerede det sådan her i et såkaldt administrativt høringssvar til lovforslaget fra regeringen:

Punkt 7: Københavns Kommune ser gerne, at miljøzonen også omfatter krav til knallerter og motorcykler. Krav til knallerter og motorcykler kan f.eks. være krav om nulemission fra 2025. 

Det vil medvirke til både at reducere luftforurening samt generende støj i en by, hvor der bor og opholder sig mange mennesker. 

Herudover foreslog Borgerrepræsentationen, at personbiler på diesel uden partikelfiltre skulle omfattes. De krav blev indført i 2023 i alle landets miljøzoner.

(Artiklen fortsætter efter billedet.) 

Ligesom København og Frederiksberg har Odense, Aarhus og Aalborg nu miljøzoner med skærpede krav.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Hvis Københavns Kommune skal have mulighed for at forbyde knallerter i miljøzonen, skal Folketinget ind over beslutningsprocessen.

Politik fra oven

Carl Valentin (SF) er miljøordfører og valgt i Storkøbenhavn. Han siger til TV 2 Kosmopol, at Socialistisk Folkeparti gerne vil lade knallerter være omfattet af de nye miljøzonekrav.

- SF ønsker en politik, som er endnu mere miljøvenlig. Vi vil gerne give kommunerne bedre mulighed for at skærpe reglerne, siger han.

Carl Valentin forstår ønsket om, at holde de forurenende knallerter ude af hele eller dele af miljøzonen.

Det kræver et flertal i Folketinget, hvis knallerter skal inkluderes i kravene for miljøzonen, hvilket der ikke var ved sidste afstemning.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Da budene arbejder på akkord og ikke på en fast løn, er der et incitament til at vælge knallert frem for cykel.
Foto: Eric Gaillard/Reuters/Ritzau Scanpix

Ministeriet afviser

TV 2 Kosmopol har også spurgt Miljøministeriet, der administrerer miljøzonerne, hvordan det gik til, at de osende knallerter gik fri af miljøzonekravene.

Miljøministeriet oplyser, at knallerter udgør en relativt lille andel af trafikken i miljøzonen i Hovedstaden, idét der er meget få knallerter sammenlignet med personbiler i byen.

Den forklaring synes Sigurd Arnfred, der stillede spørgsmålet, ikke er fyldestgørende:

- Generne handler meget om, at knallerterne kører på nogle bestemte tider og i nogle bestemte områder. 

Det giver ikke mening at opgøre forureningen per knallert, men på hvad den egentlige belastning er per borger, imens det sker, siger Sigurd Arnfred til TV 2 Kosmopol.

Han håber fortsat på, at knallerter på et tidspunkt bliver omfattet af miljøzonekravene.

Tak til Sigurd Arnfred for spørgsmålet!

Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Link kopieret!

Seneste nyt

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Arkivfoto.
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

I august meddelte kulturminister, Jakob Engel-Schmidt (M), at han ville forsøge at samle et politisk flertal om en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner.

Denne bevilling var dog betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Forsøg med gratis skolemad gælder fra næste skoleår

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Regeringen, SF og De Radikale er enige om finanslov for 2025, hvor der oprettes forsøg med gratis skolemad.

Det fremgår af finansloven, som er blevet præsenteret fredag.

På fredagens pressemøde fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at skolemaden er et "storskalaforsøg".

- Vi får nu et storskalaforsøg med skolemad. Det er vigtigt, at det er på alle klassetrin. Det ser jeg frem til at forhandle på plads med SF og De Radikale, siger han.

Han tilføjer at forsøger kommet til at omfatte flere klassetrin i hele landet. Det er tanken, at forsøget skal gælde fra næste skoleår.

Link kopieret!

Pernille fødte sin søn tre måneder for tidligt: Nu er hun del af ny finanslov

Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Kosmopol

Der er i finanslovsaftalen afsat penge til, at forældre til for tidligt fødte kan få mere barsel.

Det siger SF's Pia Olsen Dyhr fredag, hvor aftalen er blevet præsenteret.

Dermed bliver det borgerforslag, som Pernille Louise Rohrberg Kudsk fra København og Olivia Toftegaard Eriksen fra Guldborgsund har stillet, til virkelighed.

Tilbage i september mødte TV 2 Kosmopol Pernille Louise Rohrberg Kudsk. Selv fødte hun sin søn William 14 uger før termin, hvorfor han tilbragte de første måneder af sit liv på hospitalet. Netop sønnens forløb er årsagen til Pernille Kudsks kamp for mere barsel til forældre til for tidligt fødte børn.

Borgerforslaget fik stor opbakning fra SF, der også var partiet, som bragte det med ind til forhandlingsbordet.

Læs også: Nybagt mor i svært dilemma - vil ikke opdigte stress for at passe sit syge barn

Link kopieret!

12-årig pige antastet af mand på vej hjem fra skole

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 12-årig pige blev forleden antastet af en mand i en bil, da hun var på vej hjem fra skole i Værløse.

Det skriver Nordsjællands Politi på X.

På baggrund af hændelsen vil politiet fredag eftermiddag i tidsrummet fra 13.00 til 15.00 være tilstede med en mobil politistation ved Hareskov Skole i Værløse.

- Her er både børn og voksne velkomne til at komme forbi og få en snak om tryghed, skriver politiet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google