Er dit på listen? Forbrugerråd "dumper" hvert tredje elselskab

Mens nogle af selskaberne vil "kigge indad," kalder andre testen for "urimeligt hårdt" og "vildledende."

Det danske el-marked er før blevet kaldt for ”det vilde vesten”.

Og nu fraråder Forbrugerrådet Tænk ligefrem kunder at købe deres strøm hos hvert tredje danske elselskab.

Sådan lyder konklusionen i en ny test, som organisationen har offentliggjort torsdag.

- Nogle elaftaler dumper slet og ret, fordi de er utroligt dyre. Det bedste råd vi kan give, er at undgå de elaftaler, som vi dumper, siger projektleder og testansvarlig i Forbrugerrådet Tænk Emil Rosager Schaarup.

Forbrugerrådet har længe været blandt de mest højlydte kritikere af en håndfuld "brodne kar" på elmarkedet.

Men politikere, organisationer og kunder har også flere gange raset mod en række selskabers vildledende priser, aggressive markedsføring og ulovlige metoder.

Vildledende priser og lovbrud

Kort fortalt har Forbrugerrådet Tænk forsøgt at gå de danske elselskaber igennem med en tættekam.

Derfor har de tjekket priserne på 85 forskellige elaftaler fordelt på 55 elselskaber. Samtidig har de taget blandt andet tidligere lovbrud, påtaler fra myndigheder, kundetilfredshed og kommunikation med i deres overvejelser.

Konklusionen er, at 16 selskaber får karakteren ”god,” der er testens højeste.

Modsat er der så store problemer med 20 af selskaberne, at de helt "dumper" testen og ifølge Forbrugerrådet Tænk frarådes som elselskab.

Her er listen over de dumpede selskaber

  • b.energy

  • Dansk Strøm

  • Edison

  • e-go

  • Energi+

  • Energidrift

  • Fair Strøm

  • Forskel

  • Green Power Energy

  • Grøn elforsyning

  • Iwatt

  • Lokal-energi

  • Modstrøm

  • Nettopower

  • Nordisk Energi

  • Power Fuel

  • Strømlinet

  • Velkommen

  • Vest Energi

  • Vindstød

Nogle steder skyldes dumpekarakteren, at elaftalerne simpelthen er for dyre. For ser man på testens dyreste produkt, er det mere end ti gange så dyrt som det billigste.

- Det er en enorm stor prisforskel på produkter, som i bund og grund er ens. Begge produkter sørger for, at du får strømmen leveret til din adresse via elnettet. Det eneste, som prisforskellen er et udtryk for, er altså, hvor meget elselskabet tjener på at have dig som kunde, siger Emil Rosager Schaarup.

Andre steder ser priserne på overfladen fine ud. Men dykker man ned i aftalerne, er op mod halvdelen af prisen gemt væk i gebyrer og tillæg.

Ofte under indviklede navne som ”nethåndteringsgebyr”, ”tidsdifferentieret netadministrationstillæg til nettariffen” eller ”netadministrationsopkrævningsabonnement,” fortæller Emil Rosager Schaarup.

Sidst, men ikke mindst, er en række selskaber ifølge Forbrugerrådet Tænk slet og ret blevet taget i at bryde loven. For eksempel med aggressivt telefonsalg og manglende tilbagebetalinger af tilgodehavender til sine kunder.

Flere selskaber afviser kritikken

TV 2 har ikke haft mulighed for at efterprøve alle de oplysninger, som Forbrugerrådet Tænk bygger vurderinger af de 85 elaftaler på.

Men samtlige selskaber, der er dumpet forbrugerrådets test, er onsdag blevet kontaktet af TV 2.

Hos både Forskel, Strømlinet og E-go lyder det samstemmende, at man tager kritikken "seriøst" og nu har opdateret teksterne på sine hjemmesider.

Fra Energidrift lyder et lignende svar.

- Vi må kigge indad, når vi giver en tredjepart som Forbrugerrådet Tænk muligheden for at pege fingre af os, hvorfor vi tager deres udmelding til efterretning og nu samler de faste gebyrer i abonnementsprisen, skriver selskabet i en mail til TV 2.

Men en række andre selskaber tager mindre stiltiende imod testens resultat. Heriblandt B.energy, som dumpes på grund af en række tidligere sager om blandt andet ulovligt telefonsalg og brud på reglerne om slutafregning.

I en mail til TV 2 affejer administrerende direktør Thomas Søgaard-Andersen kritikken med henvisning til, at lovbruddene blev begået af tidligere ejere.

- Det er tilsyneladende en arvesynd, vi som selskab skal slæbe rundt på for evigt i Tænks analyser, siger han.

Herunder kan du læse svarene fra de ni selskaber, som er vendt tilbage på TV 2s henvendelse.

Her er selskabernes svar på kritikken

Green Power Energy
Green Power Energy kritiseres af Forbrugerrådet Tænk for at reklamere med en pris, der ikke medregner aftalens handelsomkostninger samt et certificerings- og servicebidrag.

Desuden fremgår en helt anden elleverandørs navn ifølge Tænk flere steder i Green Power Energys vilkår.

I en mail til TV 2 forklarer Green Power Energy, at certificerings- og servicebidraget aldrig er blevet opkrævet og nu er fjernet fra hjemmesiden. Desuden er det forkerte firmanavn i selskabets vilkår en "fejl," som også er rettet, lyder det.

Forskel og Strømlinet 
Forskel og Strømlinet får i testen begge kritik for ikke at oplyse, at man som kunde betaler et tillæg ud over spotprisen

I to helt identiske skriftlige svar til TV 2 lyder det, at selskaberne tager resultatet "seriøst" og nu har rettet teksten på sine hjemmesider, "så der ikke skulle opstå fremtidige misforståelser"

E-go
E-go får i testen kritik for at kalde sig "blandt markedets absolut billigste," hvilket, Tænk mener, er misvisende. Samtidig har E-go før fået et påbud fra Forsyningstilsynet.

I en mail til TV 2 svarer selskabet, at de tager "kritikken alvorligt og seriøst." Derfor har det nu fjernet beskrivelserne fra sin hjemmeside. 

Vest Energi
Vest Energi får i testen kritik for høje priser samt et tidligere påbud fra Forsyningstilsynet.

I et skritligt svar til TV 2 kalder Vest Energi dog resultat "forkert" og henviser til, at påbuddet blev givet sidste år, og derfor ikke længere er relevant. 

Grøn Elforsyning 
Ifølge Forbrugerrådet Tænk har det dokumentation for, at Grøn Elforsyning i flere tilfælde har skiftet forbrugere over på et dyrere produkt uden at varsle det.

Desuden har selskabet fået en række påtaler fra både Forbrugerombudsmanden og Forsyningstilsynet.

Men i et skriftligt svar til TV 2 affejer selskabet kritkken og understreger, at den bygger på sager og dokumentation, der ikke "vedrører det el-produkt", som indgår i testen. Samtidig lyder det, at de tidligere sager ikke afspejler selskbets praksis i dag.

- Den "dårlige" vurdering giver dermed forbrugerne et vildledende billede af det i testen omfattede produkt, og hvordan vi i dag driver vores virksomhed, skriver Grøn Elforsyning. 

B.energy
B.energy dumper ifølge Forbrugerrådet Tænk testen på grund af en række tidligere sager om ulovligt telefonsalg og manglende udbetaling af slutafregning.

I en mail til TV 2 afviser selskabet kritikken med den forklaring, at alle sagerne stammer fra en tid, hvor brandet B.energy var ejet af et andet selskab.

- Så med mindre Tænk ændrer formatet for deres test, så kan jeg da godt afsløre, at vi også vil dumpe den næste test om et halvt år på grund af de tre sager, der bare bliver ældre og ældre, skriver administrerende direktør Thomas Søgaard-Andersen.

Energidrift
Dumpekarakteren til Energidrift skyldes ifølge Tænk vildledende priser – blandt andet handelsomkostninger og gebyrer, der ikke regnes med i den viste pris på selskabets hjemmeside.

I en mail til TV 2 kalder Energidrift resultatet af testen "ærgerligt" og oplyser, at det nu vil samler de faste gebyrer i abonnementsprisen.

- Således vil der ikke kunne opstå misforståelser, end ikke for den der måtte kigge på branchen med kritiske øjne, skriver selskabet.

Nordisk Energi
Tænks dumpekarakter til Nordisk Energi skyldes ifølge forbrugerrådet en historik med høje priser og et "urimeligt" gebyr for håndtering af flytning.

I et svar til TV 2 skriver selskabet, at det har fjernet det pågældende produkt fra salg og tilbudt kunder mulighed for at skifte til en anden elaftale. Desuden lyder det, at gebyret kun opkræves i tilfælde af uanmeldt flytning. 

Ifølge forbrugerrådet har det dog dokumentation for én kunde, der er blevet opkrevet gebyret, da vedkommende skiftede til et andet selskab uden at flytte. 

- Hvis der er sket en fejl på en kunde, som uretmæssigt har modtaget et flyttegebyr for uvarslet flytning, trækker vi hjertens gerne fakturaen tilbage eller returnerer beløbet. På den baggrund synes vi også, at Tænk bedømmer os urimeligt hårdt, skriver Nordisk Energi til TV 2. 

Kunder stjæles uden at blive spurgt

TV 2 har gennem længere tid kunnet fortælle om store problemer på det danske el-marked.

Senest er det kommet frem, hvordan hundredevis af kunder hos de to søsterselskaber Velkommen og Nettopower raser over store acontobetalinger og fodslæbende tilbagebetalinger af tilgodehavender.

Men den historie er langt fra enestående, og det har fået en række politikere og organisationer til at råbe vagt i gevær.

Det gælder blandt andre energisektorens egen brancheorganisation, Green Power Denmark, der så sent som i sidste uge advarede mod en håndfuld ”skruppelløse elselskaber,” der er begyndt at overføre kunder fra andre selskaber ved hjælp af kundernes cpr-numre.

Vel at mærke uden at kunderne selv har bedt om det.

- Vi er bekendt med, at det er sket i en række tilfælde, og det er en praksis, som vi skal have stoppet, lød det i en pressemeddelelse fra afdelingschef i Green Power Denmark Martin Dam Wied.

Spørg Os - Afstemning

_

Minister arbejder "benhårdt" på lovpakke

Problemerne på elmarkedet fik tidligere på måneden klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) til at love en ny lovpakke, der skal stoppe ”lykkeriddere og plattenslagerne.”

Hvad pakken konkret skal indeholde, er endnu ikke på plads. Men ministeren har selv nævnt en slags bevillingsordning, strengere straffe og måske et opgør med såkaldte acontobetalinger.

Senest mødtes Lars Aagaard 10. oktober med Forbrugerrådet Tænk og energibranchens erhvervsorganisation, Green Power Denmark, for at drøfte mulighederne.

Men hvad mødet mundede ud i, eller hvornår lovpakken forventes at være klar, vil ministeren endnu ikke komme nærmere ind på.

I et skriftligt svar til TV 2 skriver han dog onsdag aften, at der arbejdes "benhårdt på sagen".

- Det har konsekvenser for både forbrugerne og for de selskaber, der godt kan finde ud af at spille efter reglerne. Testen fra Forbrugerrådet Tænk understreger igen det store behov for skrappere regler, skriver Lars Aagaard.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik