Nye DSB-tog annonceres: 100 elektriske togsæt er på vej
De nye tog skal fra 2024 erstatte de skandaleramte IC4-tog.
Den hidtil største investering i DSB's historie er nu på vej.
Hele 20 milliarder kroner skal nemlig bruges på i alt 100 nye elektriske togsæt, der alle skal bidrage til en komplet udfasning af dieseltog på danske skinner i hele landet.
Det oplyser DSB til TV 2.
Den endelige vinder af den to år lange udbudsrunde præsenteres først mandag eftermiddag ved et pressemøde i Transportministeriet.
Lydløse og grønne
Når de nye togsæt er fuldt implementeret i hele Danmark fra 2030, kan danskerne se frem til en togoplevelse, der er både mere lydløs og betydeligt grønnere.
Ifølge DSB vil de nye elektriske tog nemlig komme til at larme mindre end de tog, vi kender, og så bliver de en grøn post i klimabudgettet, når de fra 2024 så småt begynder at erstatte de nuværende IC3 og IC4-dieseltog, der har kørt på skinnerne siden henholdsvis slut 80'erne og start-00'erne.
De 20 milliarder kroner, der er afsat til fremtidens tog, dækker både prisen på selve togvognene og vedligeholdelsen af dem.
Skandaleramte tog
De nye tog kommer oven på flere årtiers historie med det skandaleramte IC4-tog, Danmark i sin tid købte til fem milliarder af den italienske producent AnsaldoBreda.
Siden togene for første gang i 2008 kørte på en dansk strækning, har de blandt andet medført store tab i DSBs regnskaber, driftsproblemer, døre, der ikke ville lukke og røde stopsignaler, der ikke blev overholdt.
I 2016 fik den endeløse række af skandaler så politikerne til at give IC4-togene det endelige dødsstød.
Den daværende Venstre-transportminister Hans Christian Schmidt udtalte dengang, at IC4-togene fremover ikke længere skulle tænkes ind i fremtiden for dansk togtrafik. De måtte udfases, indtil en ny og bedre løsning kunne tage over.
Nu, fem år senere, ser det altså ud til, at den løsning er på vej.