Slut med gratis parkering på Frederiksberg: ”Det glade vanvid”, tordner opposition

Frederiksbergs snævre, røde flertal vedtager en markant stramning af p-reglerne i enklaven og afskaffer gratisparkering for at undgå, at københavnere og andre udefrakommende optager pladserne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Fra 1. oktober laves der gevaldigt om på reglerne for parkering på Frederiksberg. (Arkivfoto).
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Det skal være slut med "Frederiksberg-finten".

Et flertal på rådhuset har i den forgangne uge vedtaget at omkalfatre kommunens parkeringsregler ved blandt andet at skrue op for priserne og afskaffe ordningen med gratis parkering de første to timer.

De nye regler, som allerede træder i kraft 1. oktober, indføres for især at få bugt med en efterhånden velkendt problematik i enklaven:

At københavnske bilister, trængte på parkeringspladser som de er, parkerer på Frederiksberg og drager fordel af kommunens mere lempelige regler og takster.

Og på Frederiksberg er det røde flertal trætte af at skulle agere parkeringsplads for københavnerne.

- Vi oplever et stigende pres på parkering i vores by – særligt fra folk, der kommer udefra. Omegnskommunen har nedlagt parkeringspladser flere steder tæt på grænsen til os, og det medfører, at københavnere bruger Frederiksberg som parkeringsplads i stor stil, sagde borgmester Michael Vindfeldt (S) tidligere på sommeren, da flertallets aftale blev præsenteret.

- Dem, der bare vil bruge vores by som parkeringsplads, må køre hjem igen, lød det videre.

TV 2 Kosmopol har uden held rettet henvendelse til borgmesteren efter, at aftalen blev endeligt vedtaget. 1. viceborgmester Lone Loklindt (RV) har heller ikke været til at træffe.

Det er det glade vanvid og helt uforståeligt

— Jan E. Jørgensen (V)

Flere bruger Frederiksberg som parkeringsplads

Flertallet bag aftalen har tidligere henvist til en såkaldt parkeringsanalyse, kommunen fik foretaget sidste år, der påpeger flere forhold, som ifølge borgmesteren kræver handling.

Blandt andet konkluderes det, at bilbestanden på Frederiksberg er steget markant det seneste årti, og at der ditto er sket en stigning af parkanter ”uden ærinde”, altså bilister, der ikke er bosiddende på Frederiksberg, der kører ind i bydelen for at parkere - en problematik, der særligt rammer randzonerne op til Københavns Kommune.

Samme rapport påpeger desuden, at beboere på især det østlige Frederiksberg har fået ”markant sværere ved at finde en parkeringsplads især om aftenen”, og at Københavns Kommunes stadig mere restriktive politik på parkeringsområdet sender flere parkanter ind på Frederiksberg.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Her er de nye parkeringstiltag

  • Der indføres betaling for de første to timer. Tidligere har dette været gratis.

  • Timepriserne justeres. Det betyder, at det bliver dyrere at købe timebilletter. En dagsbillet stiger fra 95 til 110 kroner, mens en ugebillet går fra 475 kroner til 550 kroner.

  • Elbiler, der ikke har beboerlicens, skal betale på linje med andre biler. Tidligere har det været gratis for alle elbiler at parkere på Frederiksberg.

  • Frederiksbergborgerne med elbiler kan erhverve sig beboerlicens til 50 kroner om året, mens plugin-hybridbiler omfattes af betalingsparkering på samme vilkår som øvrige.

  • Beboerlicensen miljødifferentieres yderligere. Prisen for den laveste miljøklasse (A+ til A+++) sættes til 250 kroner om året, mens priserne for de efterfølgende kategorier fastsættes til 500 (miljøklasse A-B) henholdsvis 750 kroner om året (miljøklasse C-G). Tidligere var prisen 175 kroner (A+ til A+++)  og 315 kroner (miljøklasse A-G).

  • By- og delebilers licens sættes ned fra 175 kroner om året til 160 kroner om året.

  • Der indføres en begrænsning på antal parkeringslicenser per person, så man højest kan få to licenser til to biler. Endvidere indføres forhøjet licens for bil nummer to, som fastsættes til to gange normalprisen for den tilsvarende miljøklasse.

  • Der indføres krav om beboerlicens og betalingsparkering for motorcykler efter samme regler som øvrige kategorier. I indkøringsfasen de første tre måneder udstedes der ved førstegangsforseelser en advarsel.

  • Der indføres lokaltidsbegrænsning i de kommunalt drevne parkeringskældre på syv dage/168 timer.

Kilde: Frederiksberg Kommune

Med flertallets beslutning om at ændre parkeringsreglerne ændres der på syv parametre. Mest iøjnefaldende skrues der op for priserne på time-, dags- og ugebilletter, mens langt størstedelen af de forskellige parkeringslicenser bliver dyrere.

Og så afskaffes gratis parkering de første to timer, dog ikke ved kommunens handelsgader, hvor der enten indføres gratis halv- eller heltimesparkering.

Alt sammen skal ifølge den røde afdeling af kommunalbestyrelsen nedbringe antallet af ”biler uden ærinde”, altså bilister fra omegnskommunerne – særligt København.

Det glade vanvid, siger opposition

Bag beslutningen står Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Radikale Venstre, der akkurat kan mønstre et spinkelt flertal med 15 af de 29 pladser i Kommunalbestyrelsen.

Som modpol til det røde flertal står Konservative og Venstre. Her kalder Jan E. Jørgensen (V), der er formand for Miljø- og Trafikudvalget, den nye parkeringsordning for ”det glade vanvid”.

- Flere ting er galt med det her. For det første har Frederiksberg en ambition om at være Danmarks elbilby nummer et, og med ændringen gør man det mindre attraktivt at skifte til en elbil. For det andet går det ud over kultur- og erhvervslivet, når man afskaffer to-timersreglen. Det er det glade vanvid og helt uforståeligt, siger Jan E. Jørgensen (V) til TV 2 Kosmopol.

Førstnævnte kritik sker med henvisning til en ændring, der sidestiller elbiler uden beboerlicens med almindelige biler. Hidtil har alle elbiler kunnet parkere gratis.

De Konservatives ordfører på området, Carina Høedt, mener, at man i stedet for en bred udrulning i stedet skulle have sat fokus på de områder af bydelen, der er særligt hårdt ramt.

- Vi ser hellere, at man etablerer p-zoner og så laver tiltag de specifikke steder, hvor vi ved, at der er et problem i stedet for at rulle det bredt ud på alle borgere. Jeg tror ikke på, at de her tiltag kommer til at mindske udefrakommende bilister, der kører ind til Frederiksberg, siger Carina Høedt (K).

Begge påpeger og understreger flere gange, at de øgede indtægter fra prisstigningerne på parkering – der anslås til at være et sted mellem 15 og 25 millioner kroner årligt – ikke havner i kommunekassen på Frederiksberg og dermed ikke kan bruges på eksempelvis velfærd eller klimatiltag.

Dette skyldes, at Frederiksberg i forvejen rammer loftet for, hvor meget en kommune må tjene på parkering. I stedet fratrækkes den ekstra indtjening i kommunens bloktilskud og tilfalder derfor i sidste ende staten.

- Jeg ser intet formål i at kradse flere af borgernes penge ind, som vi alligevel ikke kan beholde, siger Carina Høedt.

En årelang problematik

Det er langt fra første gang, politikerne på Frederiksberg forsøger at bortskræmme københavnske bilister fra at parkere i kommunen.

Tilbage i 2019 vedtog en dengang Konservativt-ledet kommunalbestyrelse, at man fremover skulle bruge en parkeringsapp. Det skete for at forhindre, at københavnske bilister udnyttede de to timers gratis parkering ved at justere på en fysiske p-skive i forruden hver anden time for på den måde at parkere gratis i timevis.

- Vi oplever, at mange, der ikke bor på Frederiksberg, kommer til Frederiksberg og udnytter vores lempelige regler, sagde den daværende borgmester Simon Aggesen (K) dengang til TV 2 Kosmopol.

Med det røde flertals nye parkeringsstramning elimineres gratis parkering de første to timer, og i stedet skal bilister betale fem kroner for den første time og 10 kroner for den anden. Herefter stiger prisen gradvist med fem kroner time for time.

I nabokommunen København er priserne på parkering justeret efter tidspunkt og område. I den ”billigste” zone koster parkering 12 kroner i timen i dag- og aftentimerne, mens prisen i den ”dyre” zone er 41 kroner i timen i dagtimerne og 16 kroner i aftentimerne.

Her er de nye priser på parkering i Frederiksberg Kommune

Fra 1. oktober gælder følgende priser:

Dagsbillet: 110 kroner

Ugebillet: 550 kroner

1. time: 5 kroner

2. time: 10 kroner

3. time: 15 kroner

4. time: 20 kroner

5. time: 25 kroner

6. time: 25 kroner

7. time: 25 kroner

Beboerlicens el-biler: 50 kroner per år

Beboerlicens A+ - A+++: 250 kroner per år

Beboerlicens A-B: 500 kroner per år

Beboerlicens C-G: 750 kroner per år

Bil nr. 2 (energiklasse A+ - A++ / A-B / C-G):  500/1.000/1.500 kroner per år

MC beboerlicens: 250 kroner per år

Erhvervslicens: 1.500 kroner per år

Beboer med lånt/lejet bil: 110 per uge

Beboer med firmabil: 600 kroner per måned

By- og Delebil licens: 160 kroner per år

Pendlerlicens: 600 kroner per måned

Pendlerlicens erhverv: 600 kroner

Pendlerlicens: 50 kroner per dag

Fleksibel beboerlicens (energiklasse A+ - A++ / A-B / C-G):  40/100/150 kroner per måned

Kilde: Frederiksberg Kommune

Link kopieret!

Seneste nyt

Tidligere badmintondronning sætter millionvilla til salg

Den tidligere danske badmintonstjerne Camilla Martin har sat sin villa i Holte til salg.

Det skriver Boliga.

For intet mindre end 11.995.000 kroner får du en bolig på 230 kvadratmeter, der er fordelt på syv værelser over to plan.

Camilla Martin købte villaen i Holte tilbage i 2017 for 7.800.000 kroner. Hvis salgsprisen holder, står hun til en imponerende boliggevinst på 4.195.000 kroner.

Link kopieret!
Lige nu

Uheld spærrer central hovedvej ved Hillerød

Et uheld på Isterødvejen mellem Hillerød Nord og Hillerød Øst spærrer fredag eftermiddag vejen i sydgående retning.

Det beretter P4 Trafik.

Både politi og redning er ankommet til stedet.

Link kopieret!

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Arkivfoto.
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

De seneste måneder har Jazzhus Montmartre fået flere økonomisk rygstød.

Først besluttede et samlet politisk flertal at tildele en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner. Dette lykkedes, men var betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google