Skjult bag en motorvej rummer verdenskendt bygning en unik detalje om håndværkernes øl-regnskab

Hver dag, når jeg kører i bil til arbejde, drøner jeg forbi steder, jeg ville ønske, jeg kendte historien bag. Så en dag lod jeg bilen stå og gik til arbejde.

Artiklen er først udgivet i januar. Her får du muligheden for at læse den igen. God fornøjelse.

Jeg har gået et stykke over 60 kilometer de seneste dage.

Mine fødder er ømme nedenunder.

Asfalten er venlig mod de lynhurtige cyklister, der passerer mig på cykelstien, men ikke mod mine trætte fødder.

Det er to en halv dag siden, at jeg afleverede min yngste datter i skolen i Lynæs og gik mod min arbejdsplads på Frederiksberg for at opleve nogle af alle de ting, jeg overser, når jeg kører i bil.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her er jeg. Med rygsæk og praktiske støvler. På turens første dag, hvor solen skinnede, og benene var friske.
Her er jeg. Med rygsæk og praktiske støvler. På turens første dag, hvor solen skinnede, og benene var friske.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Jeg nærmer mig Bagsværd. Jeg skal se, om jeg kan komme ind i Bagsværd Kirke, som jeg har fået anbefalet at besøge, hvis jeg kom forbi på min rute.

Måske er der endda en, der vil fortælle mig om den?

Kirken ligger få hundrede meter fra den motorvej, hvor jeg kører, hver gang jeg skal på arbejde.

Alligevel anede jeg ikke, at den lå der.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Den dag jeg gik på arbejde

Siden 2002 er antallet af pendlere, der dagligt rejser mere end 100 kilometer, steget med 64 procent.

Jeg er en af dem - der mod egen forventning – er blevet pendler. Jeg er ikke vild med at køre bil. Bliver stresset af kø og frygter uheld.

Men sådan er det - så nu kører jeg en time hver vej - hvis trafikken arter sig.

En dag tog jeg rygsækken på og gik på arbejde for at opleve alle de ting, som jeg ellers overser.

Det blev til serien 'Fra pendler til eventyrer'.

Kilde: Dansk Industri

Det ligner ikke en kirke udefra.

Ikke som vi kender dem med kirketårn, rødt tag og hvidkalkede mure.

Der er mange døre. Jeg prøver først en, så en mere, før jeg endelig finder en, der er ulåst.

Jeg banker på ind til et kontor i gangen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kirken er bygget på en smal grund ikke langt fra motorvejen, hvor jeg ofte kører. Den har 250 siddepladser.
Kirken er bygget på en smal grund ikke langt fra motorvejen, hvor jeg ofte kører. Den har 250 siddepladser.

Den trofaste kirketjener

Det er kirketjener Helle Ottsen, der åbner døren.

Vi er velkomne til at filme i kirken. Det med at hun skal vise rundt - på kamera - har hun ikke så meget fidus til, men til sidst giver hun sig.

- Du har reddet min dag, siger jeg og tilføjer.

- Jeg havde sådan håbet, at her var åbent, for jeg har gået så langt, og jeg har aldrig været her før, siger jeg.

- Det var der, konstaterer Helle Ottsen og viser mig ind i kirkerummet, hvor lyset vælder ind, selvom det er en grå dag. Følelsen er klar:

- Wauw!

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Kirkerummet er bredt ud, så siddepladserne breder sig som en vifte foran prædikestolen.
Kirkerummet er bredt ud, så siddepladserne breder sig som en vifte foran prædikestolen.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Skjult detalje skrevet i beton

Det er den verdenskendte arkitekt Jørn Utzon, der har tegnet kirken, der stod færdig i 1976.

- Skal jeg vise dig en sjov detalje? spørger Helle Ottsen.

Hun viser mig over til en søjle, der står råt - måske i beton?

- Dem, der byggede den og malerne, de troede, at de her skulle males, så de har lavet deres øl- og vandregnskab her, siger Helle Ottsen.

Hun peger på noget, der står skrevet med blyant på søjlen. En kolonne.


125 vand

250 øl


..og noget mere, jeg ikke helt kan tyde.

- Da Jørn opdager det, siger han 'Det må ikke fjernes'. Det hører med, det skal være her, siger Helle Ottsen og griner.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Pendlere: En befolkningsgruppe i vækst

Der er mange af os. Selvom tallene viser, at vi pendlere i hovedstadsområdet rejser markant kortere end i resten af landet.

I Halsnæs, hvor jeg bor, rejser en pendler i gennemsnit 25,5 kilometer om dagen.

I København rejser en pendler i gennemsnit 12,9 kilometer om dagen.

67 procent af alle pendlere rejser, ligesom jeg, med bil.

Jeg har også taget toget - men det tager omkring to timer hver vej, fra jeg forlader mit hus på cykel, tager Lokalbanen til Hillerød, S-toget videre. Så metroen. Det er ikke så ofte.

Kilder: Dansk Industri, Danmarks Statistik, DTU og Dansk Infrastruktur

Det kan stadig mærkes

Helle Ottsen har været kirketjener i Bagsværd kirke i 33 år.

Men hun bliver stadig overvældet at lyset og stemningen i kirken. Især når eftermiddagssolen bevæger sig ind over de hvælvede lofter.

- Jeg bliver stadig grebet af det, så jeg bliver nødt til at stå stille og lige nyde det, inden jeg låser af og går hjem, fortæller hun.

Det er tidlig formiddag, men det er intet problem. Hun foreslår, at jeg lægger vejen forbi, når jeg skal gå hjem fra arbejde senere i dag.

Jeg må forestille mig synet. Mine fødder er ikke villige til at transportere mig hjem igen, når jeg om nogle timer endelig kommer til redaktionen.

- Jeg tror, at jeg tager bilen eller toget.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Vinduerne leder lyset ind over loftets buer. Især om eftermiddagen vil kirketjener Helle Ottsen anbefale, at man kigger forbi for at nyde lyset.
Vinduerne leder lyset ind over loftets buer. Især om eftermiddagen vil kirketjener Helle Ottsen anbefale, at man kigger forbi for at nyde lyset.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Kosmopol

Da Lis traf beslutningen

Ifølge Helle Ottsen var det en svær opgave at få hyret en arkitekt til at tegne en kirke her på grunden i Bagsværd.

Grunden var for lang og for smal, var tilbagemeldingen.

Men da Jørn Utzon var færdig med at bygge operahuset i Sydney spurgte man ham, og han sagde ja. Han fik imidlertid en anden opgave og måtte springe fra.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Jørn Utzon

Dansk arkitekt (1918-2008).

Boede i Hellebæk ved Helsingør.

Verdenskendt for at have tegnet Operahuset i Sydney.

Opførte Bagsværd Kirke fra 1973-76.

Han har også tegnet interiøret i kirken - der er beskrevet som et hovedværk i nyere dansk kirkearkitektur.

- Men så kørte kirkens to præster op til Hellebæk, og der havde de et møde med Jørn, fortæller Helle Ottsen og fortsætter:

- Og Svend (den daværende præst, red.), sagde, at i tre kvarter hældte de vand ud af ørerne. Og Lis, Jørns kone, sad omme i hjørnet og var ikke en del af mødet, men så vendte Jørn sig om og sagde: "Hvad siger du Lis?"

- "Jeg siger, at du skal bygge den kirke, Jørn"

- "Godt, så gør jeg det, jeg gør altid, hvad min kone siger", siger Helle Ottsen og smiler. 

Og sådan blev det. Arbejdet tog tre år, og kirken stod færdig i 1976.

- Den var værd at vente på, siger Helle Ottsen. 

Fra pendler til eventyrer ikonbillede
Serie

Fra pendler til eventyrer

Mange kender det nok. Hver dag på vej til arbejde suser vi forbi et hus, et sted, et menneske og tænker: Hvad er mon historien her? Journalist Anne Sørensen lader bilen stå og går på arbejde for at opleve alt på sin vej. 

 Se serien her

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik