Otte livstruende episoder på under otte år: - Nørreport Station er ikke et rart sted at være

En 19-årig kvinde blev fredag eftermiddag skubbet ud på skinnerne på Nørreport Station. Er sikkerheden i orden på Danmarks travleste station?

Otte gange er en person endt på skinnerne på Nørreport Station inden for de seneste otte år.

Seks gange er en person blevet kørt over af toget. Enkelte gange er det endt i en dødsulykke. 

Senest blev en 19-årig kvinde umotiveret skubbet ud på skinnerne fredag eftermiddag. Hun blev lykkeligvis reddet op fra skinnerne i sidste øjeblik, før toget ville køre hende over.

quote Man skal virkelig sørge for, at man ikke står for tæt på sporerne

Jørn Langenholt, pendlerrepræsentant, S-tog

Det er dog episoder som disse, der får pendlerrepræsentant Jørn Langenholt til at kalde Nørreport Station for ubehagelig.

- Det er en ubehagelig station at være på. Så er det sagt på en pæn måde. Særligt i myldretiden er det ikke et rart sted at være, siger han til TV 2 Kosmopol.

Nørreport Station er Danmarks travleste station med over 250.000 rejsende per dag. Samtidigt er der ikke meget plads på de gamle perroner. Den kombination skaber ifølge Jørn Langenholt en til tider kaotisk tilstedeværelse for de rejsende.

- Perronerne er meget smalle, og der er så mange mennesker. Man skal virkelig sørge for, at man ikke står for tæt på sporerne, siger han og fortsætter:

- Det er ikke et sted, hvor man skal have en alt for høj promille. Så kan det gå galt.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Nørreport Station er den travleste station i Danmark med omkring 250.000 rejsende hver dag.
Nørreport Station er den travleste station i Danmark med omkring 250.000 rejsende hver dag.
Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Otte gange på under otte år

Foruden episoden fredag eftermiddag, hvor den 19-årige kvinde umotiveret blev skubbet ud på skinnerne, så blev en person i april i år ramt af et tog på Nørreport Station. 

Sidste år endte en person på skinnerne efter et groft overfald, mens en ung mand i starten af 20'erne brækkede benet, efter han i 2021 snublede ned på skinnerne og blev ramt af et regionaltog.

Samme år endte en person i kritisk tilstand efter at blive påkørt af et S-tog på Nørreport Station.

I 2020 blev en person også påkørt af et tog på stationen ligesom det også har været tilfældet i 2017 og 2016. I 2017 gik det værst for sig, da en mand afgik ved døden efter han faldt ned på skinnerne og blev påkørt af et tog.

I alt har TV 2 Kosmopol skrevet om otte episoder siden maj 2016, hvor en person er endt på skinnerne på Nørreport Station.

En usikker station

Det får flere til at stille spørgsmål til sikkerheden på Nørreport Station. I et kommentarspor til TV 2 Kosmopols artikel om den 19-årige, der blev skubbet ud på skinnerne, skriver en bruger blandt andet:

''Jeg hader Nørreport. Er så bange for at blive skubbet fordi perronen er så smal.''

Jørn Langenholt er ikke bange for at være på stationen, men han er ikke overrasket over , at nogle kan føle sig utrygge på de smalle befærdede perroner. 

- En løsning, som jeg kan se for mig, er, hvis der kommer mere plads, siger han.

Banedanmark: - Nørreport er svær at lave om

Banedanmark kan godt forstå, at nogle rejsende kan føle, at Nørreport Station kan være voldsom at færdes på til tider.

Martin Harrow, der er sikkerhedschef for Banedanmark, fortæller til TV 2 Kosmopol, at de løbende holder øje med stationen for at se, om der skal gøres noget for sikkerhedens skyld.

- Hvert kvartal samler vi op på de hændelser, der kunne være sket på landets stationer, så der er ikke noget, der flyver under radaren. Så drøfter vi, om vi skal gøre noget på den konkrete station, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Spørg Os - Formular

_

Hvordan kan man øge sikkerheden på Nørreport Station?

- Nørreport Station er svær at lave om, hvis der var en nem løsning, så ville vi gerne have gjort det, svarer han.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

- Sikkerheden er i orden. Men Nørreport Station er en flaskehals, hvor der er mange mennesker, siger Martin Harrow.
- Sikkerheden er i orden. Men Nørreport Station er en flaskehals, hvor der er mange mennesker, siger Martin Harrow.
Foto: Banedanmark

Hvorfor ikke gøre som i metroen?

En af de løsninger, som Jørn Langenholt ser for sig er blandt andet, hvis man lod sig inspirere af metroen og lukkede helt af for skinnerne med en glasvæg med døre i.

Men den løsning ser Banedanmark ikke nogen muligheder i. Det er nemlig ikke sådan lige til at implementere på en togstation.

- Det er næsten umuligt. Vi har forskellige tog, hvor dørene sidder forskellige steder, så det ville være svært at få et tog til at standse præcis foran dørene i væggen, siger Martin Harrow. 

Kan man spærre for skinnerne på en anden måde?

- Det er svært at se for sig. Der skal jo være adgang til togene, mens det skal også være muligt at komme hurtigt ud af stationen, hvis der sker en hændelse, svarer han og tilføjer: 

- Vi udelukker ikke nogen løsninger, og vi har allerede sagsbehandlet de her løsninger.

- Sikkerheden er i orden

Når der er sket otte hændelser inden for otte år er sikkerheden så i top?

- Sikkerheden er i orden. Men Nørreport Station er en flaskehals, hvor der er mange mennesker. Det er ikke oplagt, hvad man kan gøre. Det vigtigste er, at man passer på hinanden. Det er folk også gode til, og det skal de blive ved med, svarer sikkerhedschefen.

Jørn Langenholt er da også enig i, at det er svært at se den gyldne løsning for sig. Udover, hvis perronerne blev lavet større. Men det, erkender han, vil koste mange penge og tage lang tid.

- Det er nok det mest oplagte, men det ville være en stor og dyr proces, hvis man kastede sig ud i det, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik