Dødsdom til Irma-pigen: Alle butikker lukker
I mere end 136 år har Irma været en del af hovedstadsområdet. Nu lukker de.
Irma lukker efter mere end 136 år.
Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
Coop vil i stedet samle Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som helt enkelt kommer til at hedde: Coop.
De første butikker i den nye stor-kæde åbner efter sommerferien i år.
De lokale butikker i Dagli`Brugsen – og de butikker, der ikke skal være med i Coop-kæden - skifter på sigt navn til Brugsen.
Af de 65 Irma-butikker konverteres de ni største til den nye kæde, 28 bliver til 365discount, og de 11 mindste til Brugsen, mens 17 lukker helt.
- Vi står midt i en tid, som vi aldrig har oplevet før i hverken branchen eller Coop. Efter at have leveret rekord-resultat i 2020 og rekord-omsætning i 2021 har vi set en ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år, hvor de flytter mere indkøb over i discount, og generelt køber færre og billigere varer, siger Coops administrerende direktør, Kræn Østergård Nielsen.
- Samtidig er vi ramt af prisforhøjelser fra leverandører, som vi langt fra, har fået hjem i vores priser til kunderne. Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb.
Danmarks ældste supermarked
Irma er Danmarks ældste dagligvarekæde, og de er det næstældste supermarked i Europa.
Gennem tiden har Irma ifølge dem selv stået for madglæde, kvalitet og ansvarlighed.
Tilbage i 2018 lukkede Irma 11 butikker i provinsen, og siden har økonomien ikke løbet rundt.
Irma har i en årrække haft underskud. Selv under coronakrisen, hvor Coop som koncern skabte de bedste resultater nogensinde, lykkedes det ikke at skabe overskud i Irma, og det skyldes kundernes stærkt stigende indkøb i discount, som har vist sig at være for stor en udfordring for kæden.
- For eksempel viser vores tal, at selv Irmas mest trofaste kunder nu handler lige så meget i discount som i Irma, og de øvrige Irma-kunder nu lægger en langt større del af deres indkøb i discountbutikkerne end i Irma.
Irma brandet fortsætter
På trods af at Irma ikke længere vil eksistere som butik, vil Irmas produkter fortsat bestå som et landsdækkende mærke, hvor et større antal unikke Irma-varer vil kunne fås i alle Coop-supermarkederne.
Nedenfor kan du se en tidslinje over de mest betydningsfulde år for Irma.
1886
Irma udklækkes. Dengang solgte enkefru Schelper de første æg fra en lille kæderbutik i Ravnsborggade i København.
1907
Irmapigen fødes, da arkitekt Sofus Greiffenbergs datter Else som tre-årig står model til bomærket. Navnet Irma (oprindeligt stavet med J) opstår som en del af et samarbejde med margarineleverandør for at tage kampen op mod Oma Margarine.
1936
Irma i en æggeskal. I 1936 tændes et af Irma’s vartegn: Irma-hønen! – tæt ved den første butik lægger den store neon-høne stadig friske Irma-æg.
1942
Irma-pigen bli'r voksen og får vind i skørtene. Logoet med Irma-pigen bliver i 1942 redesignet af arkitekt Bent Mackeprang, men der er stadig tydelige referencer til det oprindelige. Nutidens Irma-pige har af Irmas egen grafikker, Connie Lyst, i 2003 fået en kortere kjole og en mere rank holdning.
1950
Selvbetjening i Irma. Irma åbner i 1950 Danmarks første “selvbetjeningsbutik”.
1953
Blå Irma Kaffe. Irmas direktør (1951-1979) Børge Olsen tager i 1953 til Brasilien efter den perfekte kop kaffe. Ladet med københavnsk postevand! Han hjemfører den nu klassiske Blå Irma Kaffe.
1970
Bæredygtigt kunst. Irma introducerer løbende en kunstudstilling på sine plastposer. For miljøets skyld, ville man inspirere kunderne til at bruge poserne flere gange.
1994
Nej tak til buræg. Allerede i 1994 siger Irma “nej tak” til buræg i køledisken. Men et stort JA til dyrevelfærd og økologi. Fra 2016 bruges der heller ikke buræg i nogen af Irmas egne forarbejdede produkter.
2014-2015
Økologi på alle hylder. Irma rydder hylderne for alle konventionelle citroner, bananer og gulerødder, så der kun er plads til de økologiske. Op mod jul i 2015 kom turen til alt mel.
2016
En ekstra krølle på halen. I et unikt samarbejde med Dyrenes
Beskyttelse vil Irma over de næste år få mange flere dyrevelfærdsprodukter på hylderne.
Kilde: Irma.dk