Pushere reklamerer med piller, som var det koteletter fra et supermarked
Meget tyder på, at den kriminelle gruppe forsøger at henvende sig til unge mennesker.
"Først til mølle."
"Gratis levering på hele Sjælland."
"Billigere priser finder I ikke."
"Hold øje med kanalen hver fredag."
Sådan har du sikkert set supermarkeder, tøjbutikker og møbelforretninger reklamere for deres produkter online et utal af gange.
Men citaterne her er ikke fra en typisk onlinebutik, der slår sine folder på Facebook.
Det er fra en storkriminel pusherorganisation, der sælger receptpligtig medicin på det illegale marked gennem krypterede beskedtjenester.
- Jeg er overrasket over, at de er så kommunikativt skarpe, siger kommunikations- og brandingekspert William Atak, som TV 2 Kosmopol har fået til at analysere beskederne.
- Der er ingen tvivl om, at vedkommende har forstand på det. Enten er de et naturtalent eller en person, der ved virkelig meget om marketing.
Succesfuld pillepusher
Den hemmelige pusherorganisation Pillernes Herre er en af Danmarks største sælgere af illegale og ekstremt vanedannende opioidpiller.
TV 2 Kosmopol har fulgt Pillernes Herre i halvandet år. Pusherorganisationen sælger især mange opioider af mærket Oxycontin, der er et smertelindrende medicinpræparat, som kan skabe en rus, der er sammenlignelig med heroin.
Om Pillernes Herre
Pillernes Herre er et pseudonym for den pusherorganisation og bagmanden, som TV 2 Kosmopol har fulgt i flere år gennem krypterede kanaler. TV 2 Kosmopol er bekendt med organisationens rigtige navn.
Ifølge Valdemar Balle, open-source intelligence analytiker hos Digitalt Ansvar, der til dagligt monitorerer pusherprofiler, er Pillernes Herre "i hvert fald i top fem" over Danmarks største pillepushere.
- De har en enorm digital tilstedeværelse og en rigtig stor kundegruppe, fortæller han.
Pillernes Herre, der har base i København, er efter eget udsagn så populær blandt landets mange pillemisbrugere, at andre pushere kopierer deres navn for at opnå succes.
Trustpilot for kriminelle
Ifølge kommunikations- og brandingekspert William Atak benytter Pillernes Herre mange af de samme kommunikationsteknikker, som man generelt bruger i e-handel og på sociale medier.
Eksempelvis brugen af tilbudspriser, mængderabatter og at gøre opmærksom på, at deres priser er konkurrencedygtige.
- Det ligger i vores DNA som forbrugere, at vi gerne vil gøre en god handel. Pusheren bruger teknikker, der giver forbrugeren en tryghed om, at det er tale om en god handel, siger William Atak.
Den samme tryghed får forbrugeren, når Pillernes Herre nævner Trustpilot og henviser til, at de "står på rigtig mange lister som troværdig sælger", og skriver, at man hos dem "kan handle trygt".
En vild ting at læse i en kriminel sammenhæng, synes William Atak.
- Alle normale mennesker har en moralsk barriere, der gør, at man stiller spørgsmålstegn, hvis et tilbud er lidt for godt, siger han.
- Her forsøger de at komme det i forkøbet ved at nævne et anerkendt navn som Trustpilot med formålet om at gøre det mere acceptabelt at handle hos dem.
Henvender sig til unge
Pillernes Herre bruger mange emojis i sine beskeder, og det er sikkert helt bevidst. I hvert fald er det en god måde at kommunikere, at det, man skriver, er ufarligt, fortæller brandingeksperten.
- Emojis bløder budskabet op og får beskederne til at føles mere personlige, siger William Atak.
Og så rammer det i høj grad den yngre målgruppe på under 18 år, fortæller han.
- Hvis de har så meget forstand på markedsføring og kommunikation, som det virker til, tyder det på, at de bevidst målretter deres produkter til helt unge mennesker, siger William Atak.
Ser man bort fra beskedernes indhold, minder kommunikationsstilen ham om "Løvens Hule-agtige" virksomheder med unge og friske iværksættere, der kommunikerer i øjenhøjde med deres forbrugere.
Det ærgerlige er bare, at der ikke er tale om almindelige iværksættere - men storkriminelle.
Spørg Os
Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her +_