Nyt forsøg med deleløbehjul i forstadskommune – professor er skeptisk

Region Hovedstaden og Rudersdal Kommune vil med EU-midler undersøge, om flere vil vælge bus og tog, hvis de kan kombinere rejsen med eksempelvis et deleløbehjul.

Forestil dig, at du i stedet for at tage bilen på arbejde, kunne kombinere en bus- eller togrejse med enten et dele-løbehjul eller en dele-elcykel.

En sådan transportmodel skal nu afprøves i Rudersdal Kommune, hvor kommunen sammen med Region Hovedstaden har sat sig for at finde ud af, om delekøretøjer kan få flere til at benytte sig af den kollektive trafik.

Projektet er støttet med ti millioner kroner af EU og skal få “flere til at se fordelene ved at dele transportmidler og køre kollektivt”, lyder det fra parterne i en pressemeddelelse.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Testes flere steder i EU

Udover projektet i Rudersdal bliver der også lavet projekter med delemobilitet og trafikknudepunkter i andre europæiske byer. Det sker i forstæder til:

Amsterdam

München

Torino

Den samlede EU-støtte fra Horizon Europa til de forskellige projekter er på 75,7 millioner kroner.

Kilde: Region Hovedstaden

Projektet skal også “undersøge forretningspotentialet i at stille delekøretøjer til rådighed uden for København.”

Borgmester i Rudersdal Kommune, Ann Sofie Orth (K), mener, at det er vigtigt, at borgerne har adgang til mere effektive transportmuligheder.

- Det bliver spændende at se, om vi kan få flere til at kombinere de nye deleløsninger med vores busser og tog, siger hun i pressemeddelelsen.

En del af hverdagen

200 delekøretøjer skal stilles op på seks forskellige lokale trafikknudepunkter i kommunen efter sommerferien i 2024.

I Region Hovedstaden mener regionsrådsformand, Lars Gaardhøj (S), at der længe er talt om, “at delekøretøjer kan være med til at få flere til at vælge den kollektive trafik til.” Og her kan de nye trafikknudepunkter spille en vigtig rolle.

quote Jeg vil være pessimistisk i forhold til, om delekøretøjerne kan få flere til at vælge bus eller tog

Jeppe Rich, trafikforsker og professor i transportmodellering ved DTU

- Jeg håber, at de kan gøre flere nysgerrige på, om de kan undvære deres private bil eller tage kollektiv transport, når de skal på arbejde, uddannelse, købe ind eller en tur til fodbold, siger Lars Gaardhøj i pressemeddelelsen.

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) skal evaluere projektet og indsamle viden, som kan bruges til at udbrede konceptet i samarbejde med flere kommuner i hovedstadsområdet, står der i pressemeddelelsen.

(Artiklen fortsætter efter boksen og billedet.)

Spørg Os - Formular

_

Borgmester i Rudersdal Kommune, Ann Sofie Orth (K), og Region Hovedstadens regionsrådsformand, Lars Gaardhøj (S) foran delebil, delecykel og deleløbehjul.
Borgmester i Rudersdal Kommune, Ann Sofie Orth (K), og Region Hovedstadens regionsrådsformand, Lars Gaardhøj (S) foran delebil, delecykel og deleløbehjul.
Foto: Region Hovedstaden

Professor er pessimistisk

Men spørger man Jeppe Rich, der er trafikforsker og professor i transportmodellering ved netop DTU, har delekøretøjer ikke noget stort potentiale.

- Jeg vil være pessimistisk i forhold til, om delekøretøjerne kan få flere til at vælge bus eller tog, siger Jeppe Rich til TV 2 Kosmopol.

Generelt udgør delebiler og delecykler kun en meget lille del af det samlede transportsystem, pointerer han. Markedet er ikke særlig stort, og de nøgne tal over antallet af ture med deletransport, viser, at “det ikke betydet noget,” lyder det fra professoren.

- I Danmark cykler vi meget, og vi er vant til at eje vores cykler. Det kan være anderledes i andre lande, siger han.

- Et andet problem med de her fancy løsninger er, at det fordrer, at man skifter transportmidler. Og vi ved med 100 procents sikkerhed, at folk ikke kan lide at skifte transportmidler. Det viser data, siger Jeppe Rich.

Fokus på S-tog og roadpricing

Han pointerer også, at delemobilitet kan have negative effekter på samfundsøkonomien, fordi det sundhedsmæssigt er bedre at gå eller cykle i stedet for at tage en delebil eller et deleløbehjul.

Hvad skal man så gøre, hvis man vil have flere til at vælge den kollektive trafik?

- Man skal fokusere på at lave et kollektivt trafiksystem, som har god regularitet og frekvens, så skal folk nok selv finde ud af at komme fra dør til dør med gang og cykel. Det er S-toget et rigtig godt eksempel på.

Og hvis man vil have flere ud af bilerne og over i den kollektive trafik, kan man også kigge på trængsel og roadpricing, som kan have en afledt effekt på kollektiv trafik, mener Jeppe Rich.

I september udrullede DTU første del af et ambitiøst forsøg, der skal teste, om bilister vil køre mindre på trafiktunge tidspunkter, hvis de skal betale en vejafgift. 

Det kan du læse mere om her.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik