Hans undrer sig: Bør hastigheden på cykelstien reduceres?

Sikkerheden på de københavnske cykelstier optager mange - og det kan da også gå hurtigt for sig. I hvert fald har hastigheden på cykelstien fået en af vores brugere til at undre sig over, om der ikke bør være en lavere hastighedsgrænse på cykelstierne i hovedstaden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Bør hastigheden på cykelstierne reduceres, så det kun er tilladt at køre 20 km/t? Vi har taget spørgsmålet op i denne udgave af Spørg Os.
Foto: Betina Garcia / Ritzau Scanpix

Det går stærkt på de københavnske cykelstier. 

Lidt for stærkt, måske.

I hvert fald optager sikkerheden på de københavnske cykelstier mange af TV 2 Kosmopols læsere og seere.

Sikkerheden på cykelstierne undrer i hvert fald Hans Andersen fra København – og det har fået ham til at henvende sig os gennem Spørg Os.

Hans Andersen ønsker nemlig at få svar på, om man ikke børe reducere hastigheden på cykelstierne til eksempelvis 20 km/t nogle af de steder, hvor der er meget trængsel.

Han er nemlig bekymret for, at særligt børn og ældre, der ifølge ham måske en gang imellem er lidt mere usikre på cyklen, let kan blive ramt bagfra af hurtige medtrafikanter på hurtige lad- eller elcykler.

En fart på 45 km/t

Elcyklerne er da heller ikke helt langsomme på de københavnske cykelstier. En almindelig elcykel har en motor, der kan hjælpe cyklisten til op til 25 km/t – og det er udover det, vedkommende selv kan træde i pedalerne.

Derudover findes der også en såkaldt super-elcykel, der går under navnet ’Speed Pedelec’. En sådan jernhest har en motor, der kan hjælpe cyklisten til en hastighed på op til 45 km/t.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)

Spørg Os

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

Cyklistforbundet synes, det er godt, at der bliver stillet skarpt på sikkerheden på cykelstien, men direktøren for forbundet, Kenneth Øhrberg Krag, mener ikke, at en konkret hastighedsbegrænsning er vejen frem.

- Hvis vi indførte en hastighedsbegrænsning, ville det betyde, at alle os cyklister var nødt til, at have et speedometer på (cyklen, red), siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:

- Det ville betyde, at den enlige mor, der gerne ville gå ned i Brugsen og købe en cykel til måske 2.000 kroner, hun lige pludselig skulle op og købe noget, der havde el på og havde al mulig instrumentering, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Elcykler skal blandes med biler

Han mener dog, at der i stedet for en konkret hastighedsbegrænsning findes en anden løsning på bekymringen omkring de allerhurtigste elcykler på de københavnske cykelstier.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, er ikke tilhænger af en reel hastighedsbegrænsning på cykelstierne.

- Måske er der nogle af de nye typer af køretøjer, som ikke skal blive ved med at blive på cykelstierne. Måske skal de cykler med el, som kører 45 i timen, flytte ud på vejbanerne og blande sig med den øvrige trafik, siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:

- Der er flere steder i København, hvor vi har lavet cykelgader, hvor man må køre 30 km i timen, og vi begynder at blande bilerne og cyklerne. Og hvis ikke der er plads til at udvide cykelstierne, så tror jeg, at det er vejen frem. 

Det lyder farligt. Er det ikke det?

- Nej, altså det viser sig faktisk, at det man kalder cykelgader, hvor man siger, her prioriterer vi cyklen over bilen, hernede sætter vi hastigheden til 30 km i timen. Det er noget af det, man arbejder rigtig meget med i flere forskellige europæiske byer, siger Kennet Øhrberg Krag og uddyber:

- Og det viser sig, at sikkerheden og trygheden for cyklisterne er lige så god, som den er, når du adskiller de to trafikanttyper.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Elcyklen er kommet for at blive

Nye tal fra Københavns Kommune viser, at københavnerne ejede 745.800 cykler i 2022, hvoraf 26.800 af dem var elcykler.

Antallet af elcykler i København er da også steget markant siden 2018. Her er der nemlig set en stigning på hele 376 procent for antallet af elcykler.

Ligeledes ejede Københavnerne også 40.000 ladcykler i 2022 – et antal, hvor der også indgår el-ladcykler som denne.

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen, der er chef for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, er elcyklen kommet for at blive. Hun påpeger i hvert fald, at der ses en større interesse for elcykler uden for Danmark.

- Hvis vi kigger med de lidt lange briller på, så er det jo, at langt flere almindelige cykler bliver skiftet ud til elcykler, ligesom de gør i Holland, hvor over halvdelen af de nyindkøbte cykler er elcykler. Det er også det, man ser ind i i København og i hovedstadsområdet, siger Marianne Foldberg Steffensen.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Chef for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, påpeger, at det er nødvendigt med et speedometer på cyklen, hvis der bliver lavet en særskilt hastighedsbegrænsning for cyklister.

Marianne Foldberg Steffensen påpeger samtidig, at det ikke bliver farligere at cykle med flere elcykler blandt os.

- Der er ikke noget, der indikerer, at hvis vi får flere elcykler, så bliver det endnu farligere at køre på cykel. Elcyklen er lige så tryg en måde at komme frem på som den almindelige cykel, og der er ikke nogen ulykker, der er særligt kendetegnende ved det, siger Marianne Foldberg Steffensen og påpeger, at på trods af stigningen af elcykler har antallet af dræbte og tilskadekomne på cykler aldrig været lavere, end det er lige nu.

Ønsker anden løsning end fartbegrænsning

Spørger man Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, kan hun godt forstå, at nogen føler sig utrygge på cykelstierne.

Hun har dog svært ved at se for sig, at der kommer en særskilt hastighedsgrænse for cykler, der nu skal følge den samme hastighedsbegrænsning som for bilerne.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, ser hellere, at der kommer en generel hastighedsnedsættelse i byen fremfor en særskilt hastighedsbegrænsning for cyklister.

- Hvis man vil have en anden hastighedsbegrænsning på cykelstierne, så skal man have noget ny lovgivning på plads på Christiansborg, og det er ikke noget, vi kan på rådhuset, siger Line Barfod.

Tænker du, at det er realistisk, at der kan komme en form for hastighedsbegrænsning på cykelstierne?

- Det kan da godt være. Jeg ser hellere en general hastighedsnedsættelse i byen, fordi det er det, vi har behov for. Også for at få nedbragt antallet af dødsulykker og ulykker med alvorligt til skadekommende i trafikken. Der har vi stadigvæk alt for mange, siger Line Barfod.

Til TV 2 Kosmopol forklarer Line Barfod , at der i stedet for en hastighedsbegrænsning på cykelstierne skal være en opdeling af de forskellige køretøjer, så dem, der kører stærkt, eksempelvis elcykler, el-løbehjul og knallerter, kan være for sig, og dem, der gerne vil køre mere stille, kan køre for sig.

- For min skyld kan man godt på Christiansborg se på, at man skal have en særlig lovgivning for cykelstierne (i forhold til fartbegrænsninger, red). Jeg tror bare, at hvis vi skal gøre noget i København, mens vi venter på, at de begynder at diskutere det på Christiansborg, så vil det være at skaffe mere plads på cykelstierne, siger Line Barfod og fortsætter:

- Vi har simpelthen alt for meget trængsel på cykelstierne i dag. Der er fart på, og samtidig, fordi der er så stor trængsel, er der også dårlig fremkommelighed for en del af dem, der har travlt, siger Line Barfod til TV 2 Kosmopol.

Tak til Hans Andersen for spørgsmålet.

Undrer du dig også over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.

Link kopieret!

Seneste nyt

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Arkivfoto.
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

De seneste måneder har Jazzhus Montmartre fået flere økonomisk rygstød.

Først besluttede et samlet politisk flertal at tildele en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner. Dette lykkedes, men var betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Forsøg med gratis skolemad gælder fra næste skoleår

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Regeringen, SF og De Radikale er enige om finanslov for 2025, hvor der oprettes forsøg med gratis skolemad.

Det fremgår af finansloven, som er blevet præsenteret fredag.

På fredagens pressemøde fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at skolemaden er et "storskalaforsøg".

- Vi får nu et storskalaforsøg med skolemad. Det er vigtigt, at det er på alle klassetrin. Det ser jeg frem til at forhandle på plads med SF og De Radikale, siger han.

Han tilføjer at forsøger kommet til at omfatte flere klassetrin i hele landet. Det er tanken, at forsøget skal gælde fra næste skoleår.

Link kopieret!

Pernille fødte sin søn tre måneder for tidligt: Nu er hun del af ny finanslov

Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Kosmopol

Der er i finanslovsaftalen afsat penge til, at forældre til for tidligt fødte kan få mere barsel.

Det siger SF's Pia Olsen Dyhr fredag, hvor aftalen er blevet præsenteret.

Dermed bliver det borgerforslag, som Pernille Louise Rohrberg Kudsk fra København og Olivia Toftegaard Eriksen fra Guldborgsund har stillet, til virkelighed.

Tilbage i september mødte TV 2 Kosmopol Pernille Louise Rohrberg Kudsk. Selv fødte hun sin søn William 14 uger før termin, hvorfor han tilbragte de første måneder af sit liv på hospitalet. Netop sønnens forløb er årsagen til Pernille Kudsks kamp for mere barsel til forældre til for tidligt fødte børn.

Borgerforslaget fik stor opbakning fra SF, der også var partiet, som bragte det med ind til forhandlingsbordet.

Læs også: Nybagt mor i svært dilemma - vil ikke opdigte stress for at passe sit syge barn

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google