Jesper spørger: Hvor er træerne på Ejler Billes Allé?

En allé er defineret som en vej med træer langs hele vejen på begge sider. Men hvordan kan det så være, at Ejler Billes Allé i Ørestad, hedder Allé, når der ikke er et eneste træ langs vejen?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Ejler Billes Allé - Eller vej, som den nok burde hedde
Foto: Frederik Bo Vesterholm Thomsen/TV2 Lorry

De fleste af os forbinder ordet allé med en flot vej. Der er dog ét ufravigeligt krav, før en vej kan kaldes en allé: Der skal være træer på begge sider af vejen, langs hele vejen. 

Derfor undrer Jesper Andersen sig over, at Ejler Billes Allé i Ørestad hedder Allé, når der ikke er et eneste træ langs vejen.

Hvor er træerne?

- Det har undret mig rigtig meget, at der ikke er plantet træer på Ejler Billes Allé i Ørestad, når en allé er en vej med træer i begge sider.

Sådan skriver Jesper Andersen til os, på vores Spørg Os side, og et flertal af jer har stemt spørgsmålet videre. Derfor dykker vi nu ned i mysteriet om de manglende træer. 

Jesper Andersen undrer sig over den manglende sammenhæng mellem navn og vej.
Foto: TV2 Lorry

Den fine allé

Ordet allé stammer fra Frankrig, og blev brugt allerede i 1600-tallet, men det tog rigtigt fart under industrialiseringen i 1800-tallet, da man byggede og byggede, og hurtigt løb tør for vejnavne.

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk

    Kom ind på siden her

Det fortæller Line Sandst, der blandt andet forsker i vejnavne, og endda har skrevet en Ph.d. om fænomenet. Derfor har vi spurgt hende, hvad der er rimeligt at forbinde med ordet allé.

- Ordet har nogle associationer, der peger i en lidt finere retning end en vej. En vej er jo bare en form for vejforløb. Hvis man træder ind på en allé, hvor der ikke er træer, så bliver man skuffet, siger Line Sandst, der er adjunkt i dansk sprog  på Aalborg Universtet. 

En flot vej - Så kan man prøve at forestille sig den med træer.
Foto: TV2 Lorry

Det er ikke længere unormalt, at der ikke er en sammenhæng mellem vejnavne og virkeligheden, fortæller Linde Sandst. Det spor har vi trukket med os fra industrialiseringen. 

Men generelt vil mennesker gerne have, at det ord, vi bruger, også er det, vi får, siger hun. 

- Vi vil jo gerne se en relation mellem sprog og virkelighed. Det er også derfor, vi reagerer på at komme til en allé, hvor der ikke er træer. Vi forventer, at der er den forbindelse. Men ofte er den forbindelse kappet, netop fordi det skal gå så utroligt stærkt. Nu hvor man bygger over det hele, må man finde på nogle navne hen ad vejen. Så på en måde bliver forbindelsen mellem navn og betydning sekundær, siger Line Sandst.

Historien gentager sig

Det er faktisk ikke første gang, at København har haft en allé uden træer. Det skete også i 1970'erne, hvor træerne blev fældet langs Vigerslev Allé. Det ville forfatter Peter Olesen ikke finde sig i dengang.

- Så jeg skrev til den daværende stadsgartner og spurgte, hvorfor hedder Vigerslev Allé 'Allé', når den ikke har nogen træer? De var fældet, fordi man ville udvide vejen.

Stadsgartneren skrev tilbage til mig og spurgte: Hvor mange træer mangler der? Så skridtede jeg vejen af og skrev tilbage: 385 træer. Så skrev han til mig: Dem planter vi, inden året er omme. Der opdagede jeg i den grad, at det kan betale sig at blande sig, fortæller Peter Olesen.

Vigerslev Allé, hvor langt de fleste træer stadig står.
Foto: TV2 Lorry

Her små 50 år senere står træerne der endnu. Peter Olesen har et godt råd til Jesper Andersen:

- Jeg synes, han skal prøve at skrive til den nuværende stadsgartner. Hvis det ikke hjælper, så kan det være, vi kan bruge min historie. Den er jo positiv, siger Peter Olesen.

Så let er det ikke længere

Det er vejnavnenævnet, der indstiller navneforslag til Københavns Teknik-og Miljøudvalg, som derefter tager beslutningerne om vejnavne i København. Vejnavnenævnet ligger under Teknik-og Miljøforvaltningen. Det var derfor også dem, vi tog fat i først, da vi begyndte den her undersøgelse i juni 2021.

De sendte os videre til By og Havn, der har udviklet Ørestad. By og Havn sendte os herefter tilbage til Københavns Teknik-og Miljøforvaltning. Og sådan gik det et par gange. Indtil alle blev enige om, at By og Havn har ansvaret på området. 

Efter at vi har tjekket op på den her sag løbende gennem syv måneder, forklarer By og Havn os nu, at det faktisk aldrig har været meningen, at der skal plantes træer på Ejler Billes Allé i Ørestad. 

Derfor er det endnu mere mystisk, hvordan man fandt på at kalde den for en allé. Svaret ser ud til at være gået tabt i de 20 år, der er gået, siden man planlagde den nye bydel Ørestad. 

Hverken TV 2 Lorry eller By og Havn har kunne finde noget, der kan give et svar, i referater eller dagsordener, fra møderne i Vejnavnenævnet for 20 år siden.

Syv måneder senere, står Ejler Billes Allé stadig uden træer.
Foto: TV2 Lorry

En lille løsning 

Vores vedholdenhed har dog givet en slags pote, for nu kommer der omsider træer på Ejler Billes Allé. I hvert fald noget af alléen. I den ene side.

By og Havn fortæller os, at der er bevilget en beplantning af træer på cirka en kvart allé til vejen. Den kommer til at pryde den ene side af vejen ved et nyt byggeri mod fælleden, når det engang står færdigt. 

Svaret ærgrer Jesper Andersen fra Ørestad:

- Det skal være træer, så det giver karakter af en allé, når vejen hedder Allé. Så der er jo stadig et stort stykke af vejen, der vil fremstå kedeligt, og som ikke vil være i overensstemmelse med vejnavnet, siger han til os.

Så selvom vi gjorde, hvad vi kunne, forbliver Ejler Billes Allé i Ørestad altså en vej.

Se historien på video her

Hvad undrer du dig over?

Har du et andet spørgsmål af bred interesse for hele Lorryland, så skriv det i boksen. Vi sætter løbende spørgsmål til afstemning og kaster os over dem, som flest ønsker svar på.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!
Lige nu

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Fængselsdom til mand med LTF-tatovering i ansigtet

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

En 28-årig mand er fredag idømt 60 dages ubetinget fængsel for at have fået tatoveret "LTF" under sit ene øje, efter at banden var blevet opløst ved dom, oplyser specialanklager Andreas Christensen fra Københavns Politi til Ritzau.

Link kopieret!
Lige nu

Flere meldinger om havarerede biler på isglat motorvej

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Ifølge Vejdirektoratet er der fredag eftermiddag ganske glat på de nordsjællandske motorveje.

Således fremgår det, at flere biler i øjeblikket er havareret på Helsingørmotorvejen i retning mod København.

Uheldene skal særligt være sket mellem afkørsel 7 Kokkedal og Rasteplads Isterød Vest.

Også på hovedvejen Isterødvejen i Hillerød er det sket et uheld som har spærret hele vejen.

"Vintervejret har især ramt vejene på Nordsjælland. På statsvejsnettet, herunder Helsingørmotorvejen, kører vintertjenesten og fjerner sneen og glatførebekæmper. Trafikanter bør væbne sig med tålmodighed og være forberedt på forsinkelser i området", skriver Vejdirektoratet på X.

Link kopieret!

Tidligere badmintondronning sætter millionvilla til salg

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Den tidligere danske badmintonstjerne Camilla Martin har sat sin villa i Holte til salg.

Det skriver Boliga.

For intet mindre end 11.995.000 kroner får du en bolig på 230 kvadratmeter, der er fordelt på syv værelser over to plan.

Camilla Martin købte villaen i Holte tilbage i 2017 for 7.800.000 kroner. Hvis salgsprisen holder, står hun til en imponerende boliggevinst på 4.195.000 kroner.

Link kopieret!

Uheld spærrer central hovedvej ved Hillerød

Mange synes, at det er dyrt at rejse med offentlig transport i hovedstaden, men der er heldigvis et par ting, der kan gøre rejsen billigere.

Et uheld på Isterødvejen mellem Hillerød Nord og Hillerød Øst spærrer fredag eftermiddag vejen i sydgående retning.

Det beretter P4 Trafik.

Både politi og redning er ankommet til stedet, men selvom uheldet er sket i ét spor, er der praktisk talt spærret i begge retninger, da så få kan komme forbi.

Se opdatering her.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google